Bukefalos 28 år!

Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Givetvis hade jag velat att mina barn skulle ha fått den stimulansen de hade behövt men efter att även ha sett på nära håll barn som verkligen har det svårt i skolan och den hjälpen hen fick så är jag glad att mina barn hade det lätt för sig. I dagens skola så finns inte särskilt mycket pengar till extra hjälp och stöd och allt för mycket beror det på föräldrarna om barnen lyckas eller inte.

Givetvis skulle ju mina barn ha fått extra material och extra utmaningar men i den här kommunen vi bor i så är skolan livrädd för att särbehandla barn åt något håll. Barn med stora hjälpbehov får det lite vid sidan om, ofta på bekostnad av att de kommer ännu mer efter eftersom specialundervisningen ligger på ämnen som de också har svårt med. Barn som har svårt att läsa får inte hjälp av tex. Daisyprogrammen utan föräldrarna får sitta och läsa läxan om och om igen för att barnet ska klara proven med följd att självständighetsutvecklingen hämmas.

Så visst vet jag att barn som har lätt för sig gärna hittar på all möjlig skit. Det vet jag allt för väl men om valet är att ge barn med stora svårigheter mer hjälp så är faktiskt mitt val enkelt.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Intressanta länkar! :p Jag och min kompis har fått mer svar ifrån förskolan nu och det är specialpedagog som de mest är ute efter, just för att de känner att de inte hinner/kan stimulera flickan på rätt sätt.

Men då låter det väl ännu mer vettigt att hon får hjälp av speciallärare till bättre stimulans? Om förskolan själva inser att de inte har resurser nog att hjälpa henne med detta?
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Jag menar med det jag skriver att jag tycker det är lika illa om ett begåvat barn krashar hela sin skoltid och går ut med enstaka godkända betyg som om ett barn med svårigheter gör det.

Därför måste man lägga energi på alla barn som verkar börja få svårigheter i skolan. Som tex bli uttråkad alternativt ligga efter.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Jag menar med det jag skriver att jag tycker det är lika illa om ett begåvat barn krashar hela sin skoltid och går ut med enstaka godkända betyg som om ett barn med svårigheter gör det.

Därför måste man lägga energi på alla barn som verkar börja få svårigheter i skolan. Som tex bli uttråkad alternativt ligga efter.

Ja är det så illa så att någon riskerar att gå ut med ofullständiga betyg så måste ju något göras oavsett orsak. Nu menar jag mer som i mina barns fall där särskilt sonen tyckte att skolan var så fruktansvärt tråkig att han inte ville (och faktiskt inte gick ibland fast av andra orsaker) gå dit alls i perioder men att han ändå var godkänd och nådde alla mål.

I en bra skola så skulle givetvis alla barn få det som de behöver oavsett om det innebär extra undervisning eller extra material för att få utmaningar. Jag kan egentligen inte förstå varför det ska vara så svårt för redan när jag gick i lågstadiet så fick jag extra böcker att göra när det som alla gjorde var klart. I mellanstadiet däremot fick man göra så långt man hann i ordinarie bok vilket innebar att i fyran satt vissa fortfarande med läseböcker för trean och andra satt med böcker som skulle använts i femman. Det var ju inte heller riktigt bra tycker jag utan det hade varit bättre att alla hade varit i samma bok och att man fick extra uppgifter istället. Det blev ju så onödigt tydligt vilka som hade svårt för sig och vilka som hade lätt för sig.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Jag måste säga att jag har svårt att förstå hur det hela hänger ihop och vad av det du beskriver som motiverar förskolans agerande. Men eftersom jag själv har ett barn som varit verbalt väldigt tidig så vet jag att det är svårt för vuxna att komma ihåg att barnet faktiskt är så litet som det är. Verbalt tidiga barn blir behandlade som om de är mycket äldre än vad de är. Kan det vara detta som ligger bakom förskolans agerande? Spontant låter det mycket märkligt att en 3-åring som pratar skulle behöva en talpedagog, det verkar mycket rimligare att se tiden an ett par år till innan såna resurser kan tänkas behövas.

Sen vill jag varna lite för att sätta likhetstecken mellan tidig och begåvad. Det är inte alls säkert att tidiga barn är mer begåvade än andra. Det finns anledning att vara aktsam om att sätta såna etiketter på barn som kan bli jobbiga att leva upp till när de andra kommer ikapp.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Specialpedagoger på dagis / skolan = Mobbing i skolan!! Personlig erfarenhet.

Fast så behöver det inte vara. Jag hade specialpedagog i skolan både i form av hemspråk under hela skoltiden och talpedagog en period i ettan, och minns inte att de andra barnen reagerade på det alls. Tror ärligt talat inte någon ens tänkte på att jag gick där. Vi hade andra barn i klassen som också gick till specialpedagoger av andra skäl, och det var ingen som mobbade dem heller för det.

Jag tror det beror på hur de vuxna förhåller sig till specialpedagoger om det blir mobbing, det är inte självklart att barnen måste se det som något negativt.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Jag var avundsjuk på de som fick gå till en särskild "läsfröken" när jag gick i lågstadiet. Det gav snarast status att få gå dit, och där fick de enligt ryktena göra mycket roligare saker, medan vi andra bara fick hålla på med samma gamla böcker.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Nu menar jag mer som i mina barns fall där särskilt sonen tyckte att skolan var så fruktansvärt tråkig att han inte ville (och faktiskt inte gick ibland fast av andra orsaker) gå dit alls i perioder men att han ändå var godkänd och nådde alla mål.

Så din son hade tur helt enkelt. Nästa kille de ignorerar kanske inte har det. Därför är det inte ok.

Det vore kanske inte helt orimligt att erbjuda lite sommarskola till barn som har problem, ett par veckor i en riktigt liten grupp koncentrerad på bara tex matte eller läsning. (läste om ett sådant experiment en gång, de fick en hel grupp barn med matteproblem att komma ifatt-och att aldrig mer under resten av skolgången behöva extrahjälp... det är nog tungt när man väl kommit efter.)

Det blev ju så onödigt tydligt vilka som hade svårt för sig och vilka som hade lätt för sig.

Tyckte det lät som en riktigt dålig modell men av andra orsaker. Då har ju läraren verkligen gett upp om att eleven ska gå ut lärarens årskurs med de kunskaper som ingår i läroplanen. Men jag tror inte det finns något sätt att dölja för kamrater hur ett barn ligger till, det enda man kan göra är att försöka låta bli att understryka. Iofs kanske du har rätt i att exemplet ovan kanske är att understryka... Jag tror att barnen i en klass vet nära exakt hur alla ligger till i "duktighet". Även i ung ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Det är ju helt olika, vår läsfröken var en idiot och det var stigmatiserande att gå dit. (jag blev skickad för lite diverse utan att egentligen haft några problem som jag minns :p speciellt inte i läsning, matte däremot kanske.)
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Pedagogiken har verkligen betydelse. Jag fick problem i matten under gymnasiet (trots att jag verkligen försökte, hade 5:a i alla andra ämnen), ett läsår i USA rådde däremot bot på problemet. Där (man hade samma ämnen varannan dag) gick man igenom ett visst sorts tal, fick hemläxa som lämnades in nästa dag samt en liten "quiz" på det man haft i hemläxa, gick igenom nästa sorts mattetal etc.. När man gått igenom ca 5 olika sorts tal (det var algebra det handlade om) hade man ett test. När jag kom hem låg jag plötsligt på en stark 4:a. Jag fixade helt enkelt inte det svenska systemet med lästal blandade med "korta" tal. Det här systemet fungerade mycket bättre!

Jag gick några somrar på en sångkurs för en sånglärare som själv hade grava dyslexiska problem. Hon körde bl.a. vissa ögonövningar som hjälpte för att "jord" sig själv och koncentrationen "framåt" istället för åt sidorna. Hon berättade då att i vissa afrikanska byar (där barnen annars hade ansvar för gethjordar och småsyskon) hade de problem med inlärningen eftersom barnen var så fokuserade på det runtomkring men med hjälp av ögonövningarna fick de strålande resultat. Rätt intressant kan jag tycka, att just själva pedagogiken kan påverka såpass!

När det gäller "rang" oavsett om det gäller i läsämnen eller mer praktiskt ämnen så är jag övertygad om att alla i klassen är helt på det klara med hur olika personer ligger till. Jag skulle nog fortfarande idag kunna lista alla mina grundskoleklasskamraters "rang" i alla förekommande ämnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Det där med rang styr ju sedan även skolan vad som är "bra" kunskap och vad som är dålig, svägerskans äldsta var duktig i skolan, så duktig att läraren rent ut talade om för föräldrarna att han inte hade tid att sysselsätta hen, ändå blev hen mobbad och utfryst... Hen flyttade till en annan skola där kunskap var viktigt och lyftes rejält som person. Skolans anda då talade om att var man duktig på idrott så var man bra, de teoretiska kunskaperna var inte alls lika intressanta. Idag är det bytt ledning på skolan och andan är en helt annan, tack och lov eftersom jag har mina barn där.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Jo, det är rätt intressant hur ett bra gympabetyg (eller för all del även i bild eller musik) kan lyfta den allmänna "rangen" hos ett barn till skillnad från bra betyg i ex.vis historia eller matematik.
Sedan är det säkert olika på olika skolor och kanske främst olika orter, jag inbillar mig att sport framhålls än mer på typiska bruksorter snarare än i universitetsstäder.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Ja det kan nog absolut stämma, våran ort har tidigare varit ett rent "bondesamhälle" men har idag förändrats och är istället till största del över medelklass med högutbildade föräldrar och engagerade föräldrar som har tvingat skolan att tänka om och tänka till. Tack och lov! :D
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Det finns ju barn som passar lite sämre i stora grupper än andra barn. Antingen att de själva blir splittrade eller att de sätter fart på hela gruppen. Är det ett barn som ofta förstör lekar blir det kanske aldrig ro i gruppen? De barnen behöver kanske vuxenstöd för att lättare komma in i lekar.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Det finns ju barn som passar lite sämre i stora grupper än andra barn. Antingen att de själva blir splittrade eller att de sätter fart på hela gruppen. Är det ett barn som ofta förstör lekar blir det kanske aldrig ro i gruppen? De barnen behöver kanske vuxenstöd för att lättare komma in i lekar.
Ingen av dessa flickor förstör på det sättet! Det finns snarare en kille på ena dagiset som förstör mer än vad den här flickan gör. Som går in och tar saker etc etc eller slåss.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Det kan ju vara så att de inte fungerar i samspelet på annat vis och att de behöver hjälp där. Det finns andra sätt att förstöra lekar på än att slåss eller ta saker
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

De har ju kompisar de leker med! :confused: Viljestarka tjejer och gör redan nu sina val! Tjejerna har inga syskon än hemma, så då får de mycket uppmärksamhet hemma just från vuxna. Leker alldeles ypperligt med sina äldre kusiner och älskar att leka med dem! Hur som helst så får den av oss se som det gäller för, i fall det blir något. Då måste pedagogen i fråga komma med syfte, mål och tidsram, annars blir det inget! Det kan alltså bli aktuellt eller så inte! Vi ser inga som helst problem utan ser mest att pedagogerna på det ena stället är oerhört okunniga gällande barns aktiviteter på kvällarna och hör något och drar sedan egna slutsatser som inte stämmer. De är inte heller insatta i barns filmer eller aktuella program utöver barnkalen eller ge sig tid till att försöka förstå eller lära känna dessa!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Jag förstår att de har kompisar som de leker med, men hur går leken till ?

Du upprepar gång på gång att de är viljestarka och gör sina val, men finns ramar och gränser ?
Kan de anpassa sig till andra barn i leken eller är det alltid de som styr och ställer just för att de är viljestarka ?
De funkar med äldre barn, hur beter de sig mot yngre ? Jag gissar att de inte är intresserade av yngre barn, men det viktiga är ju hur hanterar de yngre barn på fsk ?

Kommer föräldrarna till det aktuella barnet att kunna se något annat än sitt barns förträfflighet och att det faktiskt KAN finnas problem som pedagogerna vill hjälpa till med ?

Vad har barnens kvällsaktiviteter med detta att göra öht ?
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

För de yngsta barnen är de spännande, just för att de har sådan fantasi och språk. På den avdelningen där de går så är de, de barn som kom in på avdelningen denna höst.
För att mycket som kommer in i leken kommer från saker som de har gjort hemma eller sett på tex Disney Junior eller Boomerang.
Båda flickorna har haft släktingar på plats under en förmiddag och de såg genast att andra barn hade mkt mer problem. Bl.a. en som slåss och tar saker som flickorna precis leker med utan att fröknarna gör så mkt åt det. I alla lekar är det alltid någon som styr och ställer, så fort tex ett barn får hem en kompis, för att kompisen ska komma fler gånger så låter man oftast kompisen bestämma.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
980
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 761
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 181
Senast: mars
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp