Hur skulle du som förälder reagera?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Stog en intressant artikel i Metro (stockholm) idag om det :P! Vet ej om artikeln kan hittas på nätet också...
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

hehe, nån annan som hade sett den också :smirk:
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Men anledningen till att man spottar på tex en lärare är ju ofta att man gör det för att man vet att dom inte får slå tillbaka.. Det är väl lite som med fängelsestraff? Om ingen hade hamnat i fängelse för det man hade gjort så skulle ju brottsligheten vara mycket högre! Eller?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Både att ta mobilen och be elever lämna klassrummet är ju vanligt förekommande (iaf i den skolan jag är i nu). Dock är det sällan någon tas ut med "våld".
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Jag måste säga att jag tycker att du har helt rätt inställning till ditt yrke!
Och jag hoppas att det är lärare som du som mina barn får träffa på under sin skolgång!!
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Jag hade applåderat dig, och samtidigt blivit jävligt förbaskad på mina barn som beter sig illa...
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

AraSlei skrev:
Men anledningen till att man spottar på tex en lärare är ju ofta att man gör det för att man vet att dom inte får slå tillbaka..

Är det? Jag trodde att det berodde på att man blev förbannad och saknade ord att uttrycka det på... Men om det enbart är att för att lärare inte får slå (spotta?) tillbaka, så måste det i sådant fall gälla alla som man inte behöver vara rädd för att de ska slå tillbaka? Typ rullstolsburna, blinda, barn, gamla tanter mfl, samt överlag alla som är mindre än en själv... Går man verkligen runt och spottar på dem så där till dagligdags utan någon anledning, bara för att man inte är särskilt rädd för att de ska slå en?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Det var ett helt uppslag om det i Metro idag.

Du har inte rätt att ta saker (egenmäktigt förfarande) eller fösa ut dem från klassrummet (kan klassas som misshandel).

Men är det så att eleven kan skada andra (t.ex. slagsmål) eller interiör så har alla rätt att ingripa. Man får använda våld för att avstyra det hela, men inte mer än att det ska vara försvarligt.

Elever som inte hör till skolan får man köra ut med våld. De gör olaga intrång.

Det var ungefär det som stod
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Daphine skrev:
Ja, jag anser att det är att bete sig illa att gå emellan i ett slagsmål på det här viset (jag förutsätter att det med "två femtonåringar hamnat i vilt slagsmål" inte menas en ensidig misshandel), att bunta ihop och släpa iväg en elev som slagit till en eller att handgripligen ta ifrån en elev dess saker. Vad är det annars? Att bemöta våld med våld och sedan i sin fördöma elevens våld. Vad är det för konsekvens?

Nu uttalar dig spydigt om hur effektivt det är att gå emellan två tonåringar som slåss utan att ta till handgripligheter.

Jag har inte uttalat mig spydigt om någon som GÅR EMELLAN, jag var spydig mot dom som inte ingriper eller står bredvid och skriker men låter slagsmålet pågå.


Varför det? Det fungerar ju. Dessutom är jag inte fysiskt kapabel till att med våld gå emellan två 16-åriga grabbar som slåss. Jag är inte biffig. Men jag kan uppenbarligen få dem att sluta på ren auktoritet.

Görbra att du kan det, jag kan också det - jag hoppas att du också gör det. Många gör INGENTING.

Effektivt? Ja.

Tråden gällde om jag som förälder skulle stötta den lärare som agerat som Jadzia påvisade i sina exempel. Sen har folk blandat in att man ska slå, sparka och trycka ner ungar - inte samma sak.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Inte_Ung skrev:
Och hur många lärare som väger 120 pannor kan vi hitta då?
Eller skall vi starta gödningskur?
Det verkar ju inte direkt hälsosamt att göda upp alla lärare till den storleken.

Människors auktoritet bor inte i deras kg - Har man auktoritet så finns det i själen (Även om en del styrketränade inte tror det).

Är du säker på att din auktoritet inte bara sitter i kilona?
Stora människor brukar få pondusen på köpet så att säga.
Hade du uppfattats lika auktoritär på 60kg tror du?

Du blandar ihop mina svar - läs lite bättre
Jag går inte emellan med mina kg om två ungdomar slåss - då går jag emellan med min auktoritet som har varit den samma sen jag vägde 70 lagoma kg - funkar på hingstar såväl som på teststeronstinna fulla raggare.

I det fysiska fallet pratade jag om en pågående misshandel som måste brytas DIREKT
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Tänkte bara ställa några fråga till lärarna :

Vad gör man som lärare när en elev står och kastar stolar runt omkring sig och mot läraren? Välter bord , skriker och slåss?

Vad gör Eleverna när läraren inte kommer? Hur långt tid ska eleverna vänta?

vad gör en lärare som blir spottad i huvudet?

Hur gör man som lärare om EN elev är spydig mot läraren under en lektion så att lektionen blir störd? Ska alla elever drabbas då? Hur hanterar läraren en sådan situation?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 700
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp