Hur skulle du som förälder reagera?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Om det nu vore så enkelt varför spottar elever på lärare idag - och hotar dom med kniv. Jag tror väldigt få lärare gör så mot sina elever.
Det finns idag ungdomar som lever ett liv utanför vanliga normer där sanhället iform av vuxna knappt existerar - finns dom så är det "urspårade" vuxna. Att leva ett kriminellt liv är inte en mardröm utan deras dröm - fräcka bilar, smycken, brudar - alla vuxna som reagerar är ett hot mot deras framtida välfärd där respekt betyder vara rädd för.
Att en ensam lärare ska kunna resonera med dessa ungdomar som lever efter gatans lag är utopiskt. Jag tror nog inte att mina ungar kommer att behöva buntas ihop av någon lärare men man kan aldrig veta vad som behövs för att stoppa någon från att skada andra eller sig själva.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Luff skrev:
Om det nu vore så enkelt varför spottar elever på lärare idag - och hotar dom med kniv. Jag tror väldigt få lärare gör så mot sina elever.
Det finns idag ungdomar som lever ett liv utanför vanliga normer där sanhället iform av vuxna knappt existerar - finns dom så är det "urspårade" vuxna.

Jag vet ju att dessa barn finns, har ju själv praktiserat i en skola där kanske inte alla vårdnadshavare är de bästa förebilderna för sina barn. Men berättigar det oss vuxna i skolan att bete oss illa?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Jag skulle anse att det vore farligt för läraren.

Dels där och då, högstadieelever är ofta både stora och starka.
Dels senare, de gillar hämnd också.

Så för att vara en god auktoritet så måste man använda sin överlägsna intelligens i stället.
Våldet, det kommer man att förlora stort och göra sig illa av.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Då måste man ju anse att det är att bete sig illa också. Som sagt, jag anser inte att allt våld är av ondo. Att försvara sig handgripligt tycker jag inte är att bete sig illa utan fullt naturligt.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Ja, det är en annan grej som jag också tänkt på. Dels så kan man ju bli skadad i direkt anslutning till slagsmålet eller vad det nu må vara, men sedan är det fullt möjligt att det står en sjuttonåring och väntar på en med ett basebollträ när man ska gå hem. Det vore ju mindre roligt.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Är det att bete sig illa att gå emellan i ett slagsmål, att hålla fast en elev som riktat slag mot dig eller att plocka bort en MP 3 spelare från någons huvud (däremot kan jag se det provocerande i handlingen med musikmackapären). Jag kan inte se något speciellt upprörande i de 3 exempel Jadzia använder och om detta inträffat med mina barn hade jag gett läraren mitt stöd.
Men för all del - stå lugnt vid sidan om och ring vaktmästarn eller polisen när två tonåringar bankar skiten ur varandra....eller skrik med hög röst -Sluta nu då, ni kan ju skada varann.... Jätteffektivt
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Jag svarar fast min äldsta bara är snart 11...

Jag tycker din grundinställning är helt fel, faktiskt. Det du gör är att sänka dig till samma nivå som de ungdomar som beter sig som i dina exempel. "Där orden tar slut tar våldet vid". Det går att prata sig ur de flesta situationer, om du tar till handgripligheter så visar du bara att det är ok, och är det ok för dig som ska vara en förebild, då är det även ok för dem, något annat sätt resonerar inte barn och ungdomar på.

Min mamma jobbar som högstadielärare, på en skola där bråk och sociala problem är vardag. Hon är 157 cm lång och väger strax under 50 kg, en liten tant i 50-årsåldern. Men hon klarar av de stora klunsarna till tonåringar utan att någonsin ta i med våld, hon pratar med dem. Hur skulle hon någonsin kunna lyfta bort en bra mycket större tonårskille?

Grunden i det hela är väl egentligen att en lärare aldrig ska behöva utsätta sig för de situationer som du beskriver i ditt inlägg, då sitter det ett par föräldrar bakom som har misslyckats kapitalt, plus att det inte är lärarens sak att reda ut det. Det ska lämnas vidare till rektor, föräldrar och kanske soc och polis.

Försök att se till varför eleverna beter sig som de gör istället. Många barn idag har en mycket dålig hemmiljö, och om du tar i med handgripligheter är du bara ännu en vuxen som sviker och inte lyssnar. Jag menar absolut inte att det är ok att bete sig som i dina exempel.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Du kanske ger läraren ditt stöd, men de barn/ungdomar som beter sig såpass illa i skolan har ofta föräldrar som inte har mycket till övers till skolan. De hittar gärna "fel" på lärare och skolledning och drar sig inte för att polisanmäla personal...Och får man som lärare en anmälan på sig så är man som sagt avstängd på direkten från sitt jobb.

Här finns flera artiklar om ämnet ifråga.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Eller så har de föräldrar som helt enkelt inte bryr sig om vare sig skola eller barn...
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Jag jobbar med en hel del "sådana" ungdomar......
Jag har aldrig behövt ta till våld när det gäller ungdomarna - min käft är mitt vapen och jag brukar inte ha några problem om jag hoppar emellan.

Jag har två gånger avbrutit misshandling genom att ta tag - en gång runt halsen på en skitstor kille som skulle spöa min kille och en annan gång ryckt bort en kille med hjälp av jeansvästen (som gick sönder)som satt på en annan och slog med knytnäven i den understes huvud. Detta var dock i min vilda ungdom.

Frågan idag gällde de exempel Jadzia nämnde och hur jag då som förälder skulle reagera.
//Luff - Mamma o Fritidsledare
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

När man väl kommit ut i arbetslivet så får man väl hoppas att man hunnit med att lära sig hur man uppför sig.

Jag vet inte vad du har för barn i dina klasser, Men jag vet vilka barn jag arbetar med.
Det är inte fråga om att dom har så stora problem att man inte kan lösa dom utan proffshjälp.
Vad det handlar om är ofta en väldigt gränslös tillvaro. Utan regler och riktlinjer.
Att handgripligen stoppa dom från att skada sig själva och andra är ju inte så dumt anser jag.
Jag ser det som en bromskloss för dom. För det är ju så att det dom gör när dom är uppe i varv och eventuellt skadar nån annan det är sånt dom får leva med i resten av sitt liv.
Ovan nämda 12 åring blev tillfrågad när det skulle tillsättas en assistent till honom i skolan om hur han ville att assistenten skulle vara.
Hans svar var då att han ville ha nån som var så stark så att personen i fråga kunde hålla fast honom vid behov.
Det är nåt han aldrig har upplevt innan han kom till oss utan man har försökt prata med honom när han spårat ur. Vilket har resulterat i skador på oskyldiga personer när han blivit arg.
Faktiskt så har inte nån av alla ungar jag har tagit hand om tyckt att det varit konstigt på något vis.

Tvärtom så har dom tyckt att det har varit väldigt skönt med tydliga gränser.

Jag har nu en 3 åring som tycker att det är väldigt roligt att hoppa på sin 1 åriga syster eller köra över henne med trehjulingen. Han kan man också prata med och han förstår precis vad jag säger. När han inte slutar vid tillsägelse så lyfter jag bara bort honom.
Är det också fel då?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Ja så det fungerar inte med våld av den anledningen.
Man måste helt enkelt skaffa sig respekt på ett annat och mera hållbart sätt.
Vara smartare helt enkelt.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Det finns andra sätt.
Har du träffat naturliga auktoriteter?
De så att säga "känns" i rummet.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Ännu så länge är du utan tvivel starkast.
Men det är när du kan vara den svagare som du måste vara den smartare i stället.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Och hur ska du hitta så många naturliga auktoriteter så det räcker till alla sveriges skolor som har problem.
Jag är i mitt jobb med ungdomar en sån naturlig auktoritet som du kanske menar, jag kan få stopp på bråk o tjafs genom att säga stopp.

MEN om jag kommer fram till en pågående misshandel med 2 vansinniga killar som sparkar en 3 som ligger ner då tar jag till min fysik och knuffar (och då flyger dom för mina 120 kg) undan dom för att snabbt få stopp på misshandeln.
Och om någon stoppade en av mina söner i detta läge genom att ta till sin fysik skulle jag vara evigt TACKSAM. Punkt slut.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

*lånar*

Intressant tråd det här. Jag har inga problem med att sätta gränser med mina egna barn, medans de var för små för att resoneras med lyfte man helt sonika ut dem ur situationen, och nu när de kan resoneras med, vet de redan att jag står för mitt ord. Problemet blir ju när man har att göra med barn som borde vara tillräckligt gamla för att resonera med, men som väljer att inte göra som de är tillsagda ändå. Och både de och jag vet att jag inte kan göra något mer, vilket gör att jag känner mig utlämnad till deras godtycke och det gör att det blir väldigt oroligt i klassrummen. Har sett sådana lärare, alla vet att de finns, men är helt övertygad om att det finns bättre sätt (ser några sådana varje dag) men jag har bara inte kommit på hur, och vet inte riktigt hur jag ska få reda på det heller. Har ingen egentlig önskan att "ta" på mina elever öht, är inte en sådan person, men jag märker ju att det gör stor skillnad, både en positiv beröring och ett fysiskt utfösande ur ett klassrum. Men så fort man rör vid en elev riskerar man både sexuella trakasserier och våld, helt beroende på om eleven har något intresse av att sätta dit en eller inte. Ex vis har det kommit klagomål om snöbollskastning vid bussarna i vinter, av både busschaufförer och förbipasserande. Tack och lov har inte jag blivit utposterad, för jag hade inte kunnat åstadkomma någonting. Det enda jag lärt mig ordentligt som lärare är att jag har ingen rätt att göra någonting mer än prata, den auktoritet jag har i andra sammanhang smulas effektivt sönder av ett klassrum på högstadiet...
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Luff skrev:
Är det att bete sig illa att gå emellan i ett slagsmål, att hålla fast en elev som riktat slag mot dig eller att plocka bort en MP 3 spelare från någons huvud (däremot kan jag se det provocerande i handlingen med musikmackapären). Jag kan inte se något speciellt upprörande i de 3 exempel Jadzia använder och om detta inträffat med mina barn hade jag gett läraren mitt stöd.
Men för all del - stå lugnt vid sidan om och ring vaktmästarn eller polisen när två tonåringar bankar skiten ur varandra....eller skrik med hög röst -Sluta nu då, ni kan ju skada varann.... Jätteffektivt

Ja, jag anser att det är att bete sig illa att gå emellan i ett slagsmål på det här viset (jag förutsätter att det med "två femtonåringar hamnat i vilt slagsmål" inte menas en ensidig misshandel), att bunta ihop och släpa iväg en elev som slagit till en eller att handgripligen ta ifrån en elev dess saker. Vad är det annars? Att bemöta våld med våld och sedan i sin fördöma elevens våld. Vad är det för konsekvens?

Nu uttalar dig spydigt om hur effektivt det är att gå emellan två tonåringar som slåss utan att ta till handgripligheter. Varför det? Det fungerar ju. Dessutom är jag inte fysiskt kapabel till att med våld gå emellan två 16-åriga grabbar som slåss. Jag är inte biffig. Men jag kan uppenbarligen få dem att sluta på ren auktoritet. Effektivt? Ja.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Daphine skrev:
Ja, jag anser att det är att bete sig illa att gå emellan i ett slagsmål på det här viset (jag förutsätter att det med "två femtonåringar hamnat i vilt slagsmål" inte menas en ensidig misshandel), att bunta ihop och släpa iväg en elev som slagit till en eller att handgripligen ta ifrån en elev dess saker. Vad är det annars? Att bemöta våld med våld och sedan i sin fördöma elevens våld. Vad är det för konsekvens?

Nu uttalar dig spydigt om hur effektivt det är att gå emellan två tonåringar som slåss utan att ta till handgripligheter. Varför det? Det fungerar ju. Dessutom är jag inte fysiskt kapabel till att med våld gå emellan två 16-åriga grabbar som slåss. Jag är inte biffig. Men jag kan uppenbarligen få dem att sluta på ren auktoritet. Effektivt? Ja.

Jag kan nog tycka att det är att bete sig illla att inte säga ifrån ordentligt. Vilken respekt visar man ungdomarna då? Att jollra för döva öron är snudd på patetiskt.

Visst är det bra om man kan ryta i så att orden studsar mellan väggarna och eleverna slutar, men om man inte kan det då? Om den "smarta" pondusen saknas? Skall man avstå då?

Jag skulle själv dra mig för att gå emellan, det är nog som att gå mellan två stora hundar som slåss, men varför inte ta en annan lärare till hjälp och ta tag i varsinn elev?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Luff skrev:
då tar jag till min fysik och knuffar (och då flyger dom för mina 120 kg)
Och hur många lärare som väger 120 pannor kan vi hitta då?
Eller skall vi starta gödningskur?
Det verkar ju inte direkt hälsosamt att göda upp alla lärare till den storleken.

Är du säker på att din auktoritet inte bara sitter i kilona?
Stora människor brukar få pondusen på köpet så att säga.
Hade du uppfattats lika auktoritär på 60kg tror du?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

prinsessfeminist skrev:
Jag kan nog tycka att det är att bete sig illla att inte säga ifrån ordentligt. Vilken respekt visar man ungdomarna då? Att jollra för döva öron är snudd på patetiskt.

Vet du, det håller jag verkligen med om! Att jollra för döva öron är onekligen både patetiskt och ett stort slöseri med tid :). Däremot vägrar jag tro att det enda sättet att "säga ifrån ordentligt" på är att bli fysisk med personen ifråga. Tar du i alla som du har behov av att säga ifrån ordentligt till, eller tycker du att det ska inskränkas till att enbart gälla minderåriga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 697
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp