Hur skulle du som förälder reagera?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Asa_S skrev:
Det enda jag lärt mig ordentligt som lärare är att jag har ingen rätt att göra någonting mer än prata, den auktoritet jag har i andra sammanhang smulas effektivt sönder av ett klassrum på högstadiet...

Men, nu förstår jag inte... Vad har du för auktoritet i andra sammanhang som inte handlar om att enbart tala? När i det vardagliga livet är det ok att ta tag, bunta ihop, släpa, slänga, trycka ned i marken etc. med sina medmänniskor när orden inte räcker till?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Daphine skrev:
Däremot vägrar jag tro att det enda sättet att "säga ifrån ordentligt" på är att bli fysisk med personen ifråga. Tar du i alla som du har behov av att säga ifrån ordentligt till, eller tycker du att det ska inskränkas till att enbart gälla minderåriga?

Jag tar absolut inte i alla ungdomar. Det beror givetvis på person och situation.

Men Jadzias exempel är av sådan art att tillsägelser inte verkar fungera. Hur gör du då?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

fjolltroll skrev:
Jag vet inte vad du har för barn i dina klasser, Men jag vet vilka barn jag arbetar med.
Det är inte fråga om att dom har så stora problem att man inte kan lösa dom utan proffshjälp. Vad det handlar om är ofta en väldigt gränslös tillvaro. Utan regler och riktlinjer.

Eftersom du jobbar med sådana elever så förmodar jag att du är någon form av speciallärare? Att du då också har en adekvat utbildning för att jobba med enbart sådana barn? Jag har det inte. Jag är utbildad för att lära ut mina ämnen (ma/no) och handskas med vanliga klasser och vanliga problem. Inget annat.

*funderar* Nej, förresten. När jag tänker efter lite närmare så är han familjehemsplacerad eller liknande hos er va?

fjolltroll skrev:
Ovan nämda 12 åring blev tillfrågad när det skulle tillsättas en assistent till honom i skolan om hur han ville att assistenten skulle vara.
Hans svar var då att han ville ha nån som var så stark så att personen i fråga kunde hålla fast honom vid behov.

Ja, men det är en annan sak. Vi talar då om en pojke med uttalade behov av speciellt stöd, som får det av en utbildad (antar jag) assistent. Jag är lärare och har helt andra befogenheter, skyldigheter, kunskaper och erfarenheter än en assistent. Jag FÅR INTE knöla ned en elev i asfalten. Jag får inte ens lägga en hand på en elevs arm i en upphettad situation. Det finns lärare som har blivit anmälda för en sådan sak.

fjolltroll skrev:
Jag har nu en 3 åring som tycker att det är väldigt roligt att hoppa på sin 1 åriga syster eller köra över henne med trehjulingen. Han kan man också prata med och han förstår precis vad jag säger. När han inte slutar vid tillsägelse så lyfter jag bara bort honom.
Är det också fel då?

Varför skulle det vara fel? För att det är fel att bunta, kasta, trycka ned eller på andra sätt göra illa äldre barn?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

prinsessfeminist skrev:
Jag tar absolut inte i alla ungdomar. Det beror givetvis på person och situation.

Men Jadzias exempel är av sådan art att tillsägelser inte verkar fungera. Hur gör du då?

Menar du mig? Åh, kolla in det superduperlånga svaret som ligger som svar nr 2, så ser du hur jag gör då :)
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Luff skrev:
MEN om jag kommer fram till en pågående misshandel med 2 vansinniga killar som sparkar en 3 som ligger ner

Jo, där håller jag med dig. I ett misshandelsläge där någon faktiskt håller på att råka riktigt illa ut, så har nöden kanske inte så mycket lag just då. I Jadzias exempel var det dock inte alls så utan det lät där som ett ytterst ömsesidigt slagsmål mellan två ungdomar: "Ponera att två femtonåringar hamnat i vilt slagsmål. För att få isär dem"
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Din roll som lärare är större än så. Vi blir hela tiden inpräntade att vi både är utbildare och uppfostrare. Det är alla lärares ansvar att sköta specialundervisning och ge stöd åt barn i behov. Specialpedagogen ska enbart vara en hjälp men inte ha huvudansvaret. Tydligen ska vi kunna fixa alla problem, i samarbet med övrig skolpersonal.

Så ser statens och högskolans syn ut på dagens lärare. Den tiden då vi enbart var utbildare är förbi.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Alla slagsmål är egentligen misshandelslägen. De kan råka bra illa ut då det bara handlar om en mot en också. På något sätt måste det brytas och om ungarna är så igång att de inte lyssnar, vad gör du då?

Jag reagerar för övrigt likadant om det gäller vuxna personer.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Du nämner flera gånger hur viktigt det är att konsekvenserna av ett felaktigt uppförande kommer direkt. Det är ju högstadie du pratar om här. När man är i den åldern har man inga som helst problem med att förstå att det är pga slagsmålet i tisdags som man är inne på samtal med rektor och föräldrar på fredagen.

Jag har jobbat som lärare ett tag innan jag började på lärarhögskolan, och jag måste säga att både som förälder och som kollega skulle jag ha svårt att tycka att det är ok att en lärare "trycker ner någon i asfalten." Du vinner inte respekt hos ungarna med hjälp av nävarna. Att du pratar om kampsport när du diskuterar situationer i skolan får mig att fundera över din attityd till barnen och till ditt yrke.

Sen betyder det inte att ett dåligt uppförande inte får konskvenser. För det får det i mitt klassrum också. Men utan fysika inslag.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Jadzia skrev:
Din roll som lärare är större än så. Vi blir hela tiden inpräntade att vi både är utbildare och uppfostrare. Det är alla lärares ansvar att sköta specialundervisning och ge stöd åt barn i behov. Specialpedagogen ska enbart vara en hjälp men inte ha huvudansvaret. Tydligen ska vi kunna fixa alla problem, i samarbet med övrig skolpersonal.

Så ser statens och högskolans syn ut på dagens lärare. Den tiden då vi enbart var utbildare är förbi.

Ja, jag vet att det är så men jag tror att det är mycket viktigt att tänka på just de där små orden "i samarbet med övrig skolpersonal". Att vara en bra lärare och uppfostrare är också att inse när man inte räcker till, utan där man måste ha hjälp. Så anser jag att läget är när man står inför ett barn som riskerar att skada sig själv eller andra om ingen dyker på det och låter det "käka asfalt", eller hur det nu var.

Att vi har en funktion som uppfostrare trodde jag att jag ganska tydligt framhållit, med tanke på att jag hela tiden pekat på att vi ska vara föredömen? Fast, när jag tänker efter så hade jag givetvis kunnat vara betydligt tydligare än jag varit. Jag anser dock INTE att vi har någon uppgift som barnnedbrottare, barnihopbuntare, barnsläpare eller någonting annat som faktiskt inbegriper våld av någon form. Det kan jag inte tänka mig att någon av dina lärare heller påstått.

Jag antar att du läst styrdokumenten utan och innan vid det här laget? Eftersom det låter som att du kommit ganska långt i utbildningen menar jag. Det brukar förekomma ganska många "fundera och reflektera utifrån styrdokumenten"-uppgifter genom utbildningen ;). Har du någonstans där läst någonting som stödjer en uppfostran byggd på handgripligheter eller våld av någon form? I sådant fall har jag missat det... Däremot är vår uppgift som uppfostrare förstås tydlig. Uppfostrare utan våld, så vitt jag kan avgöra. För att ta ett par exempel alldeles i början av Lpo 94:

"Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (1985:1100) slår fast att verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och att var och en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö (1 kap. 2 §).

Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på.

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."

"Skolan skall främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling skall prägla verksamheten. Ingen skall i skolan utsättas för mobbning. Tendenser till trakasserier skall aktivt bekämpas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser."
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Jag gillar kampsortens filosofi, att inte vara offensiv utan defensiv.

Det var heller inte jag som nämnde asfalten.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Jadzia skrev:
Alla slagsmål är egentligen misshandelslägen. De kan råka bra illa ut då det bara handlar om en mot en också. På något sätt måste det brytas och om ungarna är så igång att de inte lyssnar, vad gör du då?

Men, det skrev jag ju? "och sedan om det behövts fysiskt gått emellan, tagit ögonkontakt (viktigt!), bestämt rutit i och pekat med hela handen. Man behöver inte ta i barnen utan det räcker med att tränga sig emellan rent fysiskt. Det ska mycket till innan man som elev slår en lärare, eller fortsätter ett slagsmål när man fått nära ögonkontakt med densamme."

Mer än så har det hittills inte behövts. De flesta ungar jag har gått emellan har jag haft en personlig relation till, i alla fall till ena parten i slagsmålet. De har tyckt om mig och respekterat mig (öhum, det där lät kanske inte så ödmjukt;)) och har lugnat sig när jag placerat mig mellan dem och krävande tagit ögonkontakt med dem. Förresten skulle det ha varit skrattretande om jag kommit dit och försökt att hiva iväg dem åt varsitt håll också. De flesta högstadieungar är större än jag, så vad skulle jag ha gjort? Stått och ryckt dem i tröjkanterna som en dvärghund eller? :rofl:
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Nej, det har jag inte men jag följer sällan några regler eller dokument till punkt och pricka. Ibland måste man tänja på reglerna och vad som är tillåtet. Styrdokumenten är gjorda för en utopisk skola och verkligheten ser ofta helt annorlunda ut.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Utopiskt eller inte, som lärare är du faktisk skyldig att arbeta efter styrdokumenten.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Daphine skrev:
Men, nu förstår jag inte... Vad har du för auktoritet i andra sammanhang som inte handlar om att enbart tala? När i det vardagliga livet är det ok att ta tag, bunta ihop, släpa, slänga, trycka ned i marken etc. med sina medmänniskor när orden inte räcker till?

Nej, nej, nej. Jag menar inte att man ska bunta ihop etc. Det känns bara i en hel del lägen som att "sluta genast" tyvärr inte är speciellt användbart. ...annars hämtar jag rektorn!, eller vaddå?

Skillnaden mot för andra sammanhang är väl rätt klar, tycker du inte? Jag har aldrig i mitt övriga liv varit tvungen att skilja vuxna människor åt som brottas, jagar varandra i korridorerna, kastar böcker på varandra, säga åt vuxna att inte kasta papperstussar på varandra istället för att jobba etc. Det förekommer knappast i andra sammanhang än i skolan. Och det stod inte i ansökningskriterierna till lärarutbildninen att jag skulle ha någon särskild storlek eller typ av pondus, inte heller hade jag någon anledning att misstänka under min utbildning att min egen auktoritet inte skulle räcka till, vilket jag faktiskt tycker att den skulle kunna göra, bara jag kan räkna ut hur jag ska använda den. Jag lärde mig att tänka pedagogiskt om mina ämnen, inte att skilja elever åt som brottas och kastar papperstussar.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Ok, då förstår jag hur du menar! Det tycker jag att vi borde ha fått mer utbildning i, hur man får folk att lyssna till att börja med... Olika inlärningsmodeller är ju ganska så värdelösa om ungarna flänger omkring på bänkarna och gastar åt varandra. Det är svårt att vara lärare... Ursvårt. Och svårare blir det. Det är skrattretande hur politiker som inte just har någon annan erfarenhet av skolan mer än sin egen skolgång, kan sitta och bestämma att klasserna ska bli större och större medan lärarna ska bli färre och färre - och allt ska lösas med pedagogik! Jösses, stoppa in dem som timvikarie till en främmande, vild högstadieklass på 30 elever vid några tillfällen och jag kan slå vad om att de skulle komma på andra tankar. Till att börja med skulle väl grupperna halveras...

Samtidigt tror jag verkligen inte att det är en bra lösning att använda sig av våld. Hur som helst så får man som lärare inte göra det.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

ska in lägga mig i diskusionen något speciellt men, jag vill bara vända lite på detta.
Min mamma jobbar i skolan och har gjort i några år nu, om vi anmält elever som slagit, tagit min mammas saker, spottat, rivit,sprakat, kastat stenar på min mamma så hade hennes klass halverats. Om en unge får ett utbrott och helt sinninglöst börjar slå min mamma eller någon annan på skolan(vare sig lärare eller elev) ska man då stå och prata med elev tills denne slutar?stå och prata slag efter slag?
Tycker lagen och dessa anmälningar är total löjliga, att ta en unge om armen och dra ut ur klassrummet för att "rädda" en elev, det skulle vara en lärares skyldighet.
MEN om det går ska det självklart lösas utan att man överhuvudtaget ska behöva ta i barnen.

Många pratar om att lärarna skulle få känna på samma behandling som eleverna, nog hoppas min mamma att någon tar tag i henne och drag iväg med henne om hon skulle stå och slå ursinningt på en annan människa!

Varför stå och tjata på att hörlurar ska ur, säg till två gånger, säg om du inte tar ur dem så tar jag dem och du får tillbaka dem i slutet.
Gnälet om att läraren "stjäl" grejer från eleverna, vad behöver man mer under en lektion än penna,sudd, en bok och möjligtvis annan utrustning och kläderna på kroppen. Vad ska de då ha en mobil, hörlurar eller andra saker under en lektion?
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Tomaten skrev:
Varför stå och tjata på att hörlurar ska ur, säg till två gånger, säg om du inte tar ur dem så tar jag dem och du får tillbaka dem i slutet.
Gnälet om att läraren "stjäl" grejer från eleverna, vad behöver man mer under en lektion än penna,sudd, en bok och möjligtvis annan utrustning och kläderna på kroppen. Vad ska de då ha en mobil, hörlurar eller andra saker under en lektion?

Visst, det tror jag alla håller med om. Samtidigt är det så vitt jag vet förbjudet enligt lag för lärare att konfiskera saker från eleverna, även om de stör. Och detta är eleverna mycket väl medvetna om. Så det enda man kan göra är att säga till igen, och igen, och igen, och igen... Och då är man beroende av att ha en relation med eleven där eleven faktiskt tycker att man är OK nog att åtlydas. Och det är ju inte alla elever som tycker det. De flesta gör dock det, det är viktigt att komma ihåg.

På vår skola förekommer nu trasiga fönsterrutor, inbrott och bränder. Det är ganska uppenbart att de flesta av incidenterna utförs av elever som går på skolan. Hur troligt är det att sådana elever bryr sig om att ta ut mp3-spelaren ur öronen för att läraren ber dem? Sådana skitsaker bryr sig inte de eller deras kompisar om, de använder skolan som sitt kungarike där de valsar in och ut genom klassrummen enligt eget tycke och smak om det vill sig illa. Vill inte alls påstå att vi har fler sådana elever än någon annanstans, och jag har dem inte i mina grupper, så det är inget jag känner av mer än indirekt i hur de styr attityderna i skolan.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Okej, så det är helt okej att lyfta bort ett litet barn som gör illa någon annan.
Men det är inte okej att ta bort ett större barn som gör illa någon annan.
Det är inte heller okej att ta ifrån någon saker, men jag gissar att det är okej att ta ifrån en mindre unge spaden i sandlådan om han/hon slår den i huvudet på någon annan.

Det är ju alltid önskvärt att man kan prata barnen tillrätta men ibland måste man gå in och bryta när det går överstyr totalt.
Om du nu anser det vara kränkande för dom så är det ju tråkigt.

Personligen tycker jag att det är mer kränkande för övriga elever som går runt och känner oro och olust och som faktiskt kommit ivägen för dessa utbrott.

Kanske bäst att tillägga att jag personligen aldrig behövt lägga ner och hålla fast någon. Däremot skulle jag inte tveka en sekund att göra det.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

*lånar knapp*

TILL ALLA I TRÅDEN kommer här ett länktips...I dagens Metro, klicka på Stockholmstidningen, så finns en artikel om vad man som pedagog får göra och inte i dylika situationer.
 
Sv: Hur skulle du som förälder reagera?

Bra! Lustigt det där med ut ur klassrummet - eller menar de att man handgripligen inte får ta ut eleven, kanske? Annars är det väl ganska vedertaget att en störande elev ombeds lämna rummet, tycker jag det verkar som?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 700
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp