Hur skulle en hundvan människa bete sig?

L

Leten

Jag har under några års tid sommarjobbat som brevbärare på ett distrikt där det bor väldigt många hundägare (villaområde).
Jag är inte särskilt hundvan och har därför svårt att hantera aggresiva hundar/ägare och undrar därför hur andra skulle bete sig i följande situationer:

1. Familjen bor i en villa där brevlådan sitter på altanen. Hundarna går lösa på tomten, som har ett staket. På staketet sitter det en skylt där det står "varning för hunden". För att dela ut posten måste jag alltså gå in på tomten och varje gång jag öppnar grinden kommer hundarna springande. De anfaller inte, men beter sig väldigt hotfullt (morrar dovt och visar tänderna). Jag upplever situationen som mycket obehaglig.

2. Hunden sitter kopplad utanför huset och jag måste gå förbi den för att komma till brevlådan. Den når mig inte, men skäller, morrar, kastar sig framåt och hugger i luften. Ägarer ser detta, skrattar och säger att "jag ska akta mig så att det inte blir en klassiker".

3. Hundägaren hotar att släppa sin schäfer efter mig om jag delar ut räkningar. Det var svårt att avgöra om han skämtade eller var allvarlig.

4. En äldre dam har svårt att kontrollera sin hund (en dvärgpudel) och den biter mig, men det går inte hål på uniformen. Kvinnan skrattar och säger att jag inte behöver vara rädd för hunden, och intygar att den är helt ofarlig. Jag blev så pass skärrad att jag vägrade gå förbi dem, varpå kvinnan blev arg på mig "för att jag inte gjorde mitt jobb".

Jag förstår att hundarna ser brevbärarna som inkränktare (det är ju verkligen en "klassiker" som hundägaren i ex. 2 skämtade om), och jag förstår också att vissa människor har hundar som skydd mot inbrottstjuvar m.m. och därför inte vill lära hundarna att inte bete sig hotfullt mot främlingar, men är detta verkligen en ursäkt för att utsätta andra människor för obehag?

Vad tycker egentligen ni hundvana bukefalister?
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

De som har brevlåda enda framma vid altanen får flytta sin till grinden då tycker jag!
För man kan inte begära att andra ska vara orädda för hundar som morrar och hugger efter en.Det måste ju vara säkert!
Prata med dem annars om hur du känner kanske ni kan lösa det genom att brevlådor flyttas eller något annat?
Själv har vi en Rottweiler som kan föra ett farligt liv, men så går hon aldrig lös ute och är hon ute är hon fast bunden i en lång lina, när vi är hemma, kommer någon kallar vi in henne och låter henne sitta fint tills brevbärare varit där eller om det är ok att hälsa, för man ska aldrig tvinga på någone en hund!
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

Vet du, det där ska du absolut inte behöva tolerera. :devil:

Har själv hundar varav den ena är jättesnäll och den andra är otroligt rädd och osäker och därför uppvisar ett beteende som verkar väldigt aggressivt. Jag skulle aldrig någonsin låta henne hälsa på någon som inte är förberedd på hennes beteende och som vet varför hon låter som hon gör. Personen ifråga skall givetvis vara hundvan och veta hur man på bästa sett bemöter henne. Detta tränar vi jätte-mycket på men tanken på att utsätta våra brevbärare för detta skulle aldrig falla mig in. Den lilla pudeln vi har springer iofs lös på tomten men han är gammal o trött och människovänlig. Trots detta kallar jag alltid in honom när det kommer främmande människor på vägen eftersom jag vet att storlek/attityd inte är avgörande när man är hundrädd.

Gå till din chef och berätta hur du har det, be honom skicka ut brev som talar om att om de inte förändrar "hundsituationen" så kan de tyvärr inte få sin post levererad utan får hämta den på posten själva.

Du frågar i rubriken hur en hundvan männsika skulle bete sig men det ska du inte ens behöva fundera på. Du ska inte heller behöva gå ur bilen för att lämna posten utan brevlådan skall vara uppsatt vid vägen så att man från bilen kan leverera posten. Skottat, sandat, bortklippta utstickande grenar osv ska det också vara.
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

Fall ett hade kunnat vara jag. Jag har en hund som låter och har sig så där, men gör inget. JAG känner henne så pass väl och är så van att jag inte reagerar. Jag måste verkligen ta mig i kragen för att hon inte ska störa och skrämma folk på det viset. Hade jag varit mer obrydd så skulle jag varit lika usel som ägare nr 1...

I fall två så skulle jag säga åt hundägaren att jag faktiskt är jätterädd för hunden och att det inte alls är ett dugg roligt. Säg ärligt och allvarligt som det är så kanske han skrärper sig.

Till ägare tre skulle jag också säga att jag är rädd och tycker att det är otrevligt och att jag inte kommer att dela ut post så länge han hotar att släppa hunden på mig. Ev, skulle jag be min chef ringa och prata med honom.

Till tant fyra så måste hon inse att hunden huger. Säg åt henne också att du faktiskt tycker att det ÄR skärranade.

I samtliga fall så skulle jag jobba för att få brevlådorna flyttade. Prata med din chef. Det finns ju bestämmelser för hur brevlådor får sitta. Vi fick t.ex. flytta vår brevlåda till ytterkanten av gården samt höja upp den till en viss höjd så att brevbäraren slapp hoppa av sin cykel :)
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

Tyvärr har man ju inte bil på alla distrikt och det är ju när man har cykel eller moped som man är mest utsatt.

Anledningen till att jag undrade hur hundvana människor skulle ha betett sig var att jag ville veta om det finns något man kan göra för att en hund inte ska komma fram till en. (Kroppsspråk etc.) Även om hunden är världens snällaste kan en hundrädd person uppleva det som väldigt obehagligt att den vill komma fram och hälsa.

Nu är ju sommarjobbet över för den här gången, så jag orkar nog inte prata med hundägarna. Han som har distriktet i vanliga fall kommer säkert bättre överens med dem än vad jag gjorde (man blir väl van efter några år).

Vill även påpeka att inte alla hundar på distriktet var aggressiva, och att det fanns gulliga ägare som förstod att inte alla ville prata med deras sötnosar.
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

jag anser att såna människor skall ej ha någon hund....
jag anser att ok man har hund ska man ha förståelse för att vissa människor kan vara väldigt hundrädd och bör kunna hantera sina hundar....


----------
hundägare
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

Leten skrev:
Anledningen till att jag undrade hur hundvana människor skulle ha betett sig var att jag ville veta om det finns något man kan göra för att en hund inte ska komma fram till en. (Kroppsspråk etc.) Även om hunden är världens snällaste kan en hundrädd person uppleva det som väldigt obehagligt att den vill komma fram och hälsa.

Jag har många gånger upplevt att grannens dobermann kommer utspringande efter mig när jag är ute, men eftersom jag vet att det är en snäll hund blir jag inte rädd. Men jag tolererar inte att hundar springer fram till mig hur som helst (speciellt inte när jag har valpen med mig) så jag säger helt enkelt ett bestämt "NEJ!" och om det behövs så tar jag ett steg fram mot honom och gör mig så stor jag bara kan (inte så jättestor med andra ord :p )
Men det funkar på honom och alla de hundar jag har mött, fast det har iofs bara varit vänligt sinnade hundar.
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

Jag har ingen erfarenhet av att vara hunrädd, men jag kan förstå dig. Du gör ju bara ditt jobb, det är ju inte så att du frivilligt springer in på någon okänd gård för att kolla hur hunden reagerar. Tycker synd om dig att detta händer dig speciellt när du är hundrädd.
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

Hundar kan känna lukten av adrenalin har jag hört och när man blir rädd för något så pumpas en massa adrenalin ut i kroppen. Hunden tolkar då det som att det är något farligt på gång och vissa hundar beteer sig precis så som du beskriver när de känner lukten.

Vad du ska göra för att hundarna inte ska bry sig om dig vet jag inte. Skulle föreslå att du pratar med din chef om vad du upplever på dina turer. Det där låter ju lite väl riskabelt för dig. Hundar som faktiskt biter dig tillexempel, skulle jag aldrig acceptera. Nä, prata med chefen om saken så kanske denne kan fixa så postlådorna blir flyttade eller så.

/Madeleine
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

OJ vilket trevligt område du har haft *NOT*
Så här hade jag nog gjort utifrån den information har givit.
1. Fortsatt in utan att titta på hundarna och med bestämda steg. Jag hade möjligen vikt huvudet lite bort från hundarna för att inte verka hotfull men ändå målmedveten.

2. Eftersom den inte når dig så hade jag bitit ihop. Jag har generellt sett mycket hög respekt för bundna hundar. Det kan få den snällaste hunden att bli rabiat. Hade jag varit tvungen att gå så nära att den nådde mig så hade jag inte delat ut posten. Då hade jag fått prata med chefen och talat om att det är alldeles för farligt.

3. Här hade jag nog bara försökt att dra ett skämt tillbaka. Något i stil med att då plockar jag fram det stora köttbenet eller nått i den stilen. Jag tolkar det som ett skämt då personen i fråga inte kan mena allvar om denne inte är sinnessjuk.

4. Lite knivigare. Själv skulle jag inte bli rädd om jag blev biten av denna hund men har full förståelse om någon blir. Jag hade dock talat om för damen att hunden faktiskt bet mig och att jag inte vill att det skall upprepas.

Du har som sagt lagen helt på din sida även om hundarna är i mattes och husses trädgård. Man kan väl inte kalla det första för bristande tillsyn men nummer fyra är klart det. Nummer två kan även vara det om hunden inte är uppbunden på korrekt sätt.
 
Sv: Hur skulle en hundvan människa bete sig?

Jag har blivit biten av en liten dvärghund (Chihuahua) och det gick hål på byxorna. Blodvite uppstod och det gjorde ont :o Min man skrattade åt mig när det hände och tyckte jag var sjåpig men när han sedan såg resultatet skrattade han inte längre :mad:
 
Du ska absolut inte behöva ha det så.

Vet att en del hundägare har fått meddelande att om de inte ser till att hålla undan hunden/hundarna när brevbäraren kommer så får de hämta posten på Postcenter.
Detta efter att de struntat i ett antal tidigare påstötningar.
Visst blev de ilskna, men hade bara att finna sig i det hela.

Kontakta din chef. Du kan omöjligen vara den enda som haft obehag av det.



Rie
fd postis
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 683
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 159
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 629
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp