Hur skulle jag ha agerat? (Långt)

B

**BORTTAGEN**

I det stall där jag har min häst finns en tik som är lös på gården.
Jag är ny där, och har valt att hålla min hund kopplad nu i början.
"Gårdshunden" har hållt sig i från min hund och de gånger hon har kommit för nära har jag med skarp röst sagt åt henne att gå, och hon har snällt hållt sig på avstånd om än varit nyfiken.
I morse när jag var klar med hästen, och hade lite tid över innan jag skulle åka till ett möte, tog jag med min hund ut i skogen.
När jag kom tillbaka till gårdsplanen kom tiken springades rakt mot oss, och jag kände att det inte var för att hälsa.
Jag ställde mig framför min hund, röt åt tiken att vända och sparkade upp sand mot henne.
Hundägaren ropade och visslade på sin hund utan resultat.
Tiken sprang ett varv runt oss och flög sen på min hund och slagsmål utbröt.
Jag visste inte vad jag skulle göra, jag släppte inte kopplet utan stod bara och vrålade på hundarna.
Min hund bröt och försökte gå undan men blev påhoppad igen.
Då gjorde jag något väldigt osmart, jag kände mig skyldig att försvar min hund så jag tog tag i tiken, som självklart är både arg och stressad och hugger mot allt. Aj! :crazy:
Knuffade henne åt sidan och vrålade till ordentligt, stegade rätt förbi henne med min hund bakom.
När jag gick förbi ägaren till tiken kommenterade hon det hela med att det var mitt fel att hundarna började slåss.
Jag kände att jag var alldeles för upprörd för att stanna och fråga om hon kunde utveckla det lite mer, så jag packade in oss i bilen och åkte därifrån.
Arg och besviken, inte på någon eller något speciellt utan mer på hela situationen, att det hände.
Jag vill kunna ha med mig min hund till stallet, dels för att jag spenderar en del tid där och hon skulle få vara hemma ganska länge och dels för att jag tycker om att vara med min hund och ha henne i närheten.
Vad skulle jag ha gjort annorlunda?
Hur skulle jag ha agerat?
 
Inte lätt att säja ,man gör det man kan i en sån situation .
Jag hade en liten hund förut som fick två stora riesen över sej + en vorsteh ,han lyfte jag upp och gick iväg med samtidigt som jag sparkade en av jyckarna i häcken :o
Då hade jag lyckligtvis min pappa i hasorna som kunde hjälpa till .
Men det är inte ditt fel att hundarna slogs ,och jag skulle föreslå att kan inte hon som äger tiken lita på att hennes hund inte låter besökande vara i fred TROTS att ägaren "sagt" till hunden är besökarna är välkomna ska hon koppla sin tik när du är där .

Jag tycker inte du kunde agerat på så mycket annat sätt, det är bara två saker man ska komma ihåg när två hundar ryker ihop ,stick inte dit några händer eller försök gå emellan ,din egen hund kan råka bita dej också .
Ta inte tag i en av dom för att sära -du sätter bara den hunden i underläge .
Är man ensam får man försöka bryta med vad som finns till hands eller skaffa hjälp .
 
Jag tycker du ska byta stall om du vill ha med din hund.
Stallägaren har ju givetvis "störst rätt" att ha sin hund där och ha den lös medans du ju inte bor där och fungerar det inte mellan din hund och stallägarens så är det för dig att lämna hunden hemma eller byta stall.

Synd bara att stallägaren inte verkar vilja ta mer ansvar för detta... hon/han borde antingen förbjuda andra hundar där om hon vet att hennes hund inte fungerar med andra eller hålla sin hund inne när det finns andra hundar där.
 
Jag hade släppt min hund. Ett koppel begränsar hunden och ger den inte en ärlig chans att försvara sig.
Sedan är jag så korkad att jag tränger mig emellan två hundar som slåss, men det ska man inte göra. Det kan bli farligt. Bäst är om båda hundägarna hjälps åt att sära på hundarna genom att lyfta dem i bakbenen.

Tikägaren hade fått sig en utskällning för utspelet om att det var mitt fel. Visserligen är tiken hemmahörande där, men det är irrelevant i sammanhanget. Har du tillåtelse att ha med din hund, så ska den inte behöva bli påhoppad.

Docj tror jag det blir svårt att kunna ta med hunden till stallet igen om det är stallägarens tik. Den hunden har större rätt att vara där än vad din hund har. Är det inte stallägarens tik, får du rådgöra med denne.
 
Om du hade velat undvika strid när du kände på dig att hon rusade mot er inte för att hälsa, så skulle du ha vänt på klacken och sprungit därifrån med din hund. Ju längre gårdstiken kommit från sitt revir (och matte)ju mindre kanplust hade hon haft.

Om du vill lösa det och ha din häst där i stallet, bör du prata med stallägaren om du får ha din hund där överhuvudtaget. Tycker hon det är ok om hundarna går ihop får ni börja om från början. Träffas på neutral plats, att bägge mattarna rör på sig vid ev. kraftmätning, lösa hundar så klart. Jag förmodar att du också har en tik eller?
 
För att det ska fungera i fortsättningen måste din hund komma överens med de hundar som finns i stallet där ni är varje dag. Om denna hund går lös och ägaren vill ha det så, måste ni lösa det mellan hundarna så det fungerar för båda.

Ja, jag tycker att ditt agerande hjälpte till att starta konflikten mellan hundarna. Din hund blev säkert både lite stressad och lite taggad av ditt agerande och var trängd pga att hon var kopplad, hade kanske annars backat undan och vikit sig för hemma-hunden. Kopplet hindrade din hund och ditt beteende visade din hund att ni skulle försvara er mot "angriparen".

Om det handlar om främmande hundar ute på stan så är det smart att undvika, gå därifrån, lyfta upp hunden eller liknande men i ert fall måste ju hundarna fungera någorlunda ihop eller i alla fall lämna varandra ifred. I alla fall om du tänkt bo kvar en längre tid i stallet.

Visst finns det hundar som är aggressiva och som inte kan normalt flockbeteende så att det alltid blir bråk men hundar som pratar normalt hundspråk brukar ju kunna reda upp det, speciellt tikar.

Prata med hundägaren och förklara att du blev stressad men att du vill att hundarna ska fungera tillsammans. Släpp ihop hundarna lösa under uppsikt men lägg dig inte i. Det kan gruffas en del men troligen reder det ut sig snabbt. Din hund får en mycket bättre tillvaro i stallet om den kan vara med och få vara lös, kanske få en mysig lekstund varje dag med en hundkompis som snart blir en del av hennes flock.

mvh
Lejonelle
 
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Hanar gruffar förvisso mer, men de ryker ihop och sedan är det bra. De följer spelreglerna. Tikarna däremot smäller ihop på liv och död och spelar inte alls lika renhårigt.
 
Det känner däremot inte jag alls igen. Men å andra sidan så har jag mest erfarenhet av ganska normala och flockfostrade hundar. Min mening är att det i de flesta fall går problemfritt att komma överens med nya individer, om man ger det lite tid och inte agerar konstigt på något sätt.
mvh
Lejonelle
 
DU gjorde INGE fel DU hade din hund kopplad vilket är kopplingtvång under sommaren HOn hade INTE sin hund kopplad!!
Har man en hund okopplad och man hyr in folk i sitt stall som stallägare SKA man VETA att ens hund INTE går till anfall mot andra hundar.OM man vet det ska man antingen hålla den kopplad eller säga till ALLA ochsätta upp skyldt att INGA andra hundar fr vara där eller egen hund medtags på egen risk så man vet!!
 
Jag hade och har tillåtelse att ha med min hund.
Jag var mycket noga med att kontrollera det innan, då jag de dagar jag inte har tillgång till bil har en flera timmars resväg fram och tillbaka till stallet.
Dock vill tikägaren inte gå ifrån gården för försöka starta om och låta hundarna träffas, utan tycker att jag ska göra som tidigare, hålla min hund i koppel och hennes hund på avstånd.
Känner mig tveksam till att det ska fungera.
Det blir nog till att säga upp stallplatsen och hitta nytt inom två månader.
Tror inte att jag hade kunnat springa ifrån gården, då hade jag fått springa bra långt för att komma bort från tikens revir.
Ja, det är alltid lätt att vara efterklok, jag har tuggat igenom händelsen säkert 30 gånger och kommit på nya saker efterhand.
Jag kunde t ex ha försökt lyft upp min (tunga) hund, släppt henne lös (hade de slagit ihjäl varandra då?), bett den andra hundägaren hjälpa till på något sätt, låtit hundarna slagits och sprungit efter vattenslangen eller annat materiellt "hjälpmedel" och minst 10 andra saker.
I stundens hetta är det inte alltid lätt att hålla huvudet kallt.
Har liksom ingen riktig erfarenhet av hundslagsmål då jag är mycket försiktig med mina hundar och främmande hundar.

I alla fall, tack för alla svar.
Alltid intressant att se hur andra människor tänker och skulle ha agerat. :)
 
Ja det är trist när det händer.Jag har själv sprungit som attan för att komma ifrån hotande situationer har en aggressiv hane själv...

Det är ingen ide att tugga igenom saker och ting, du gjorde ditt bästa. (Jag har själv gjort som du med varierande resultat, det var därfär jag skrev spring därifrån- har fungerat bäst för mig...)Jag tror inte heller att det kommer att funka för hundarna om inte även hon kopplar sin hund.

Lycka till!
 
Det är en svår situation och det är inte lätt att veta i förväg vad som är rätt. Du kände inte den andra hunden och man kan inte undvika att agera känslomässigt. Personligen skulle jag försöka se händelsen som en isolerad företeelse och försöka få det att fungera mellan hundarna. Jag baserar givetvis det rådet på andra hundar och hundsituationer som jag sett lösa sig. Det gäller naturligtvis inte hundra procentigt. Det är möjligt att det aldrig kommer fungera i ditt fall oavsett vad du gör. Om båda hundägarna kan prata igenom på ett konstruktivt sätt hur man ska gå tillväga så löser det en hel del. Det är ju inte roligt att flytta hästen heller.

mvh
Lejonelle
 
Nu har jag inte läst igenom de nadra inläggen, så kanske upprepar jag vad någon redan sagt, eller så har du utvecklat tråden mer och jag säger något dumt, men då vet du varför.

För det första så hade jag släppt kopplet, och sprungit därifrån. Det tenderar att vara så att hundar gärna slåss när vi är i närheten, för att lägga av om man går/springer därifrån. Slår man eller skäller på hundarna brukar det bara bli värre, ibland tom mycket värre!

Vidare tycker jag att hunden som faktiskt bor på gården har ett företräde. Om den hunden inte går ihop med vissa av boxgästernas hundar är det upp till dem att inte ta med sig hunden till stallet. Vill man ha sin hund i stallet, ja då får man byta stall. Man kan ju inte begära att det som bor på gården ska hålla hunden instängs eller liknande.

Hoppas iallafall att din hund inte blev allvarligt skadad.
 
Jo jag vet men jag sa bara hur mna kan lösa detta=) antingen har ägarensin hund i lång lina eller så sätter stallägaen upp en stooor skylt akta här vaktar jag andra hundar gör intrång på EGEN risk!!!

Så vet man ju som inhyrd att tar man med sig hunden så är det på sin egen risk.Men som i detta fallet att stallägaren skäller på at et är sin kunds fel är fel tycker jag.
det är stallägaren sominte gått ut med informationen att hennes hund sloss!!
 
Det håller jag oxå med om.
Vi fick omplacera ena tiken eftersom vi tillslut fick låsa in en av hundarna i bur under natten för att det inte skulle kunna hända något.
Tikar slåss på liv och död. kan fortfarrande se framför mig då jag var ute och rastade mina två, en terrier och en dobbis.
Helt plötsligt blev de sura på varandra och dobbisen stod och tuggade på terrierns huvud. terriern hänger mer eller mindre i luften. Fråga mig inte hur jag fick loss dem, vet bara att terriern hade ett täcke på sig (eftersom hon var nybadad) och jag lyfte tillsist upp henne i det efter att ha fått ut henne från dobbisens käft.
De kunde börja bråka inomhus, ja, när som helst...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 720
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 686
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp