Hur skulle ni delat upp hagarna? *bilder*

Lycanthrope

Trådstartare
Jag behöver lite tips ang våra hagar.
Det blir ju så lerigt när det är källossning och vi vill gärna ha lite bete i sommar också!

Så kom gärna med tips på hur ni hade delat av hagarna.
Hästarna går tillsammans, det är 2 stora och en liten shettis.

Här är våran gård uppifrån.
Det inringat i rött är hagar, fast nr 3 är en åker som vi ska använda som sommarbete efter första skörden!
Nr 1 är en hage som vi sparar till sommaren, de gick på den i höstas, sen har det fått vila så den är inte upptrampad.
Ligghallen är det svarta i nr 2. Där jag gjort bruna prickar är det väldigt upptrampat och lerigt.
De gillar att hänga i hörnet mot vägen. Sedan är det ju upptrampat i gången som går uppåt i nr 2. Mer bilder kommer.
Oss.jpg


Här är lite bilder på hage nr 2.
Såhär ser den ut i hörnet mot vägen, mellan nr 1 och 2. Det är mer upptrampat där nu.
DSC00465.jpg


Här är en till bild tagen från samma håll som ovan fast lite längre ner. Det går en bäck genom hela hagen, väldigt sumpig mark där.
DSC00400.jpg


Här är en bild tagen mellan nr 2 och 3, mot nr 2.
Som ni ser är marken ganska "sumpig" och blir lätt blöt och förstörd.
DSC00057.jpg
 
Sv: Hur skulle ni delat upp hagarna? *bilder*

En bild tagen uppifrån vägen mellan 1 och 2, man ser hage 2.
DSC00945-1.jpg


Lilla hagen som sparas (1).
DSC00946-1.jpg


Det är en del skog i hage 2. Ligghallen ligger precis utanför bild, längst till höger.
DSC01649.jpg


Längst upp i hage 2, bortanför gången är det en plätt också! MEN det är en stor ek i mitten=de kan inte gå där på hela sommaren :(
Det är bra underlag där som inte blir såå upptrampat, fast det lär de ju bli såsmåningom.
Här syns en bit av plätten, gången kommer in till höger i bild.
DSC00966.jpg



Vi vill ju spara så mycket som möjligt till sommaren.
Kommer det ens växa där det är upptrampat?
Jag har sett tidigare att det gör det, men sambon säger att det nog inte gör det.

Hur hade ni stängslat iordning det?
Jag har ev tänkt att göra en grushage någonstans (var:crazy:) där de kan gå när det är som blötast.
 
Sv: Hur skulle ni delat upp hagarna? *bilder*

OJ vad sankt och tuvigt det såg ut på gräsdelarna :eek:

Bara slöseri och ingen nytta att ha hästarna här den tiden på året anser jag.

skulle stängsla av så de bara har skogsdelen, som såg fin ut, samt, optimalt, om du kan grusa upp ytterligare en tillhörande yta. skulle använda dessa delar feb-maj, så att hagen som ska vara sommarhage torkar och får grästillväxt utan att störas.

ser dock ut som gräsdelen skulle behöva trimmas av/gödas lite, ser mest ut som kärrmark och ängsbete som inte odlats på många år?
aldeles för sankt för min smak ,men som sagt, ytterilgare en anledning att definitivt inte belasta marken under den milda tiden på året.
 
Sv: Hur skulle ni delat upp hagarna? *bilder*

Längst upp vid vägen är det fint gräs och närmast skogen, men området runt bäcken är väldigt sankt och jävligt ja. :(
Fast det växer fint där på sommaren, de äter dock inte tuvorna.

Nu har vi ju stängslat av så de bara har plätten där eken är, gången upp samt lite utanför ligghallen.

Resten ska vila så länge som möjligt.
Förslag på hur man ska ha det på hösten?
Det regnar ju och blir upptrampat då med..


Hur menar du med trimmas av/gödas?
 
Sv: Hur skulle ni delat upp hagarna? *bilder*


Det enda jag ser på denna bilden är en perfekt grund till att dränera! Gräv ur den "bäcken" som är där så kommer vätan i dina hagar minska drastiskt. Vi har 2 diken rätt igenom hagen, med 3 övergångar på vardera. Hagen är torrare än någonsin!
 
Sv: Hur skulle ni delat upp hagarna? *bilder*

Gräva ur så det blir lite större/mer rensat?
Ska kika på det! :D
Nu får de ju inte går där ändå, de trampar upp så mycket.
Men till sommaren och hösten går de där.
 
Sv: Hur skulle ni delat upp hagarna? *bilder*

Ja precis, så att vattnet har någonstans att ta vägen (diket) Vatten från jorden rinner till diket och vidare dit man leder diket. Trodde inte själv att det skulle vara så enkelt som det låter, men det är det faktiskt :O
Hittade inga bilder på dikena. Men kolla upp mer om dränering som det heter. Att dika ur där. Vi har nämligen en åker nedanför våran hage som ser ut ungefär som eran, fast jag lovar att denna är blötare :grin:. Den har 3 diken igenom sig, dock är alla igenväxta, så där ska vi också dränera genom att dika ur så vi kan använda den som hage. Vill man inte ha diken mitt i hagen får man väl fixa med dräneringsrör, men jag föredrar nog öppna diken faktiskt :P
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: KAROLIJNAH
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp