Hur skulle ni gjort?

Priscilla

Trådstartare
Jag kom hem i förrgår till min hemby för att hälsa på min mor.
Min katt Putte har sedan några år tillbaka flyttat över till våran närmsta granne, en 95årig änka. Han trivs bra där, och hon trivs med honom men det har aldrig officiellt uttalats att han är hennes, även om han aldrig sätter sin fot i min mammas hus längre.

När jag nu imorse gick förbi grannens hus kommer hon springandes och ropar mitt namn. Putte är tydligen halt, och har varit det hela helgen.

Bör dock tillägga att grannen talade om att han har varit halt från och till vid tidigare tillfällen, dock ej så allvarligt som denna gången.

Putte är alltså en 6 år gammal blandraskatt med en smärre övervikt att konka runt på. Tyvärr oförsäkrad.
Jag följde med grannen in och tittade på honom, han stödjer inte ens på det "onda benet" utan hoppar runt på tre ben. Han försökte klia sig med det, men det gick inte alls bra. Han säger inte ett ljud när jag känner igenom honom, men han har å andra sidan alltid varit en väldigt snäll katt som aldrig har klöst någon utan alltid låtit sig hanteras, även hos veterinären vid vaccinationerna. (Dock vågade jag inte räta ut benet ordentligt, jag har ju inget djurvårdskunskaper och det är söndag idag så det är långt till närmsta veterinär.)


Hur skulle ni gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni gjort?

inget att fundera över! åk in med katten, att den är oförsäkrad är ju inte kattens fel utan de är den officiella ägarens problem. Har ni ej råd me behandling är de humanast att ge den en avlivningsspruta
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag hade väntat tills imorgon när närmsta veterinär är tillgänglig och åkt in för att se hur pass illa det är.
Är det för illa och med för stora konsekvenser för katten i längden hade jag tagit bort honom. Att han har övervikt gör inte saker lättare.. Är benet av och veterinären bedömer att det inte med säkerhet kommer bli 100 % bra skulle jag nog låta det sluta där. Jag tycker inte det är något liv för en katt som är van att springa ute att inte kunna gå ordentligt, även om det säkert finns de som klarar det.

Lite synd om gamla granntanten, hon måste ju vara jätteorolig! Hoppas verkligen allt blir bra, för allas skull!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 129
Senast: illusion
·
Hundhälsa Hej, Har en blandras (jakthund) på 2,5 år som alltid har varit superlätt att ha och göra med kring människor. Han har aldrig haft någon...
Svar
5
· Visningar
1 054
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 447
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp