Hur skulle ni göra i denhär situationen.

Shaggy

Trådstartare
Måste först påpeka att jag är en sån människa som anser att hästar ska gå i flock eller åtminstone ha 1 (EN) kompis.
Nu får min häst gå själv ett tag eftersom hennes kompis började klättra på henne när hon gick i brunst. Hon har gått ihop med ett antal olika hästar tidigare och hon fungerar bra ihop med dom flesta. Det är bara en gång tidigare jag har fått plocka isär henne från den kompis som hon gick med just då.
Det jag kunnat konstatera är att hon när hon går ensam i hagen så har hon mycket mer bråttom ut än när hon har kompisar i samma hage (hästar i hagarna intill). Ibland när hon gått ihop med hästar som hon verkar ha fungerat bra med så får man nästan dra ut henne i hagen :crazy:.
Nu har jag börjat undra om hon trivs bättre med att gå själv, men samtidigt så strider det mot allt jag lärt mig om hästar :confused:.
 
Jag anser att man inte bara ska ha hästar ihop "till vilket pris somhelst"...en del hästar passar inte ihop helt enkelt, och att "tvinga" in dom i flockar är heller inte bra....funkar allt och det råder harmoni så är det ju ok..men det är inte alltis set gör det....en häst jag hade hemma var så översiggiven när hon fick gå själv, hon gnäggade efter alla hästar hon såg...när jag sedan satte ihop henne med dom andra så var hon helt personlighetsförändrad och skulle bara slå skiten ur varenda häst....och där var ingen förvarning eller nåt...bara rätt fram och klå upp...när hon kom i egen hage igen så trånade hon efter dom andra igen :crazy:

För de andra hästarnas skull så fick hon gå ensam...när hon gick härifrån sa jag till tränaren hur hon var och att han inte skulle släppa ihop...grejen var ju att hon var otroligt snäll istallet och aldrig elak mot boxgrannar el liknande...dom provade ju naturligtvis att släppa ihop henne med grannen hon stått bredvid i flera månader och det höll på att gå rent åt h-e....

Så alla hästar går inte ihop, och detta är inte den enda hästen jag haft som fått gå ensam(sen har jag massa hingstar också och dom går ju själv, men har kompisar i hagarna bredvid) huvudsaken är ju att dom har hästar dom ser, och är hästen din nöjd så får du ju se o lyssna på den... :)
 
Håller med. Hästar ska inte gå tillsammans till vilket pris som helst även om sällskap oftast är det bästa. Kan hästen få välja sin kompis själv är det bra. Man kan få testa med lite olika hästar. Min erfarenhet är att de oftast går bäst med någon av det motsatta könet. Även ston kan klättra på andra ston vid brunst men det är oftast en dominanshandling och utförs oftast av unga ston som tror dom har något att säga till om. Mina valacker slåss alldeles för mycket för att kunna gå tillsammans, de ser varandra som rivaler, så de går ensamma i var sin hage. Mycket lugnare och inga skador. Något annat som funkar är att inte ha dem två och två utan flera i en hage (4 eller fler) för då gör de upp en flockordning och har inte bara en annan häst att hacka på utan har mera att göra på dagarna. Små hagar är dessutom värdelöst för då har de ingenstans att ta vägen om de behöver fly undan från arga "kompisar". Stora hagar är det enda som gäller, då har de dessutom att äta när de vill, allt blir inte söndertrampat.
 
Jag var i samma situation nyligen, valacken och ett av stona i samma hage som min pålla klättrade på henne när hon var brunstig, båda två var broddade fram :crazy:
Nästa dag flyttade jag henne så hon går nu med en valack som inte klättrar. Jag skulle gärna ha henne i flocken igen, men det går inte.
Vad jag märker av hästar som går ensamma, dom äter inte, dom springer mkt i hagen, dom följer en och gnäggar när man går förbi, dom är otroligt ledsna.
Jag tror inte att hästar trivs bättre ensamma, absolut inte.
 
ponnyn jag hade innan trivdes bättre själv i hagen,han ville gärna sällskap,men då skulle de va i hagen BREDVID
 
Du kan ju inte dra alla hästar över en kant, alla är ju olika!! Min häst blir håglös när han går själv, äter väldigt långsamt och sniglar sig ut. Min ponny däremot var eld och lågor när han fick vara själv i hagen, han skulle ut fort!!! Han ville ligga och sola sig i hagen själv =))
 
Jag tycker att det låter lite konstigt att hästen inte vill gå ut i hagen när den har kompisar där.
Eftersom det verkar fungera (ja, förutom den där sista då) med hästkompisarna så tror jag att det måste vara något annat som gör att den blir mer eller mindre pigg på att gå ut.
Min häst funkar själv, men det blir ju så trååååkigt. Mycket roligare att ha någon att konversera med.
 
Att det funkar betyder ju inte att hon är nöjd. Om det gäller en människa så säger man ju att "det gäller att gilla läget", och det är det jag uindrar om min häst gör när hon går med kompisar. Hon är egentligen mycket social och ska hälsa på alla hästar vi träffar, men hon tycker att det är obehagligt om andra hästar kommer för nära. Jag har sett henne gå med hästar som allt verkar funka med och så ser man en häst komma fram mot Novan för att hälsa (helt vänlig uppsyn) och hon kastar sig runt och springer i "panik" :crazy:.
 
Om hästen inte fungerar tillsammans med den enda kompisen som finns att tillgå har iaf jag Patsy hellre ensam och hon kan gå ensam eller i vilken flock som helst (än så länge har det fungerat överallt).

Det är bättre att de går själva än att man riskerar ett gäng skador osv för att man VET att det inte fungerar.
 
Jag vet att det fungerar att ha henne ihop med andra. Frågan är vad HON trivs bäst med. Att gå själv och äta och pula med sitt men inte få nån kroppslig kontakt med andra hästar (som sagt hästar i hagarna bredvid). Eller att ha kompisar i hagen och då hela tiden gå och vara orolig för att den andra hästen ska ge sig på henne, så att hon hela tiden går undan och har ögon i nacken.
Och igen till alla. Jag VILL ha henne ihop med andra men nu funderar jag som sagt på vad HON mår bäst av.
 
Det är ju bara att se hur det blir i t ex Farmen när man plockar ihop en massa människor som inte "trivs" ihop...djur har sina egna flockar i det vilda, och den som inte passar in ger sig av, eller blir avhyst av dom andra...det är skillnad också på våra inhägnade hagar, och alla hästar passar som sagt inte ihop.......
 
Som suisyola (Stavning??) och Bobo redan har sagt så är det inte alla ensamhästar som är såna...
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 368
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 732
Senast: Joro253
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp