Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra? (långt)

M

mickiss

Har fått möjligheten att rida en helt underbar häst, som dock är rätt bökig att rida, hon är en riktigt bestämd dam som inte alls gillar när någon annan ska bestämma.. detta visar hon riktigt ordentligt genom att vifta o lägga bak öronen.. hon ser nästan elak ut, andra tillfällen när andra ridit på henne så har hon slängt av dom så fort inte hon har fått bestämma o på så vis vunnit kampen.. detta försöker hon nyttja så fort hon kan då hon gärna bestämmer, mig har hon som tur va inte försökt kasta av ännu, utan hon har bara som "hotat" genom att slå med svansen, lägga bak öronen och bromsa ungefär som att nu j**lar ska hon få.. men hon har inte gjort nått än.. en nackdel är att hon är ca 173cm i mkh så det är ingen liten dam som är lätt att styra.. det ha iaf gått relativt bra att rida på henne..

men hon är "tjaffsig" i munnen så fort man tar i tyglarna, slänger med huvudet, blir svår o styra mm.. ägaren tror att hon kan va missnöjd med nosgrimman så vi ska prova ta av den och se om det blir bättre, men tänk om hon försöker sticka istället, det kan ju bli illa åt det hållet istället.. men det är värt o prova annars blir det bett ändringar.. tänderna ska kollas nu snart också så det är under kontroll ifall hon kanske har ont..

ägaren har funderingar på att sälja henne, men hon vill även ta föl på henne eftersom hon har en bra stam.. men eftersom hon inte har gjort nått så vill hon sälja henne så att hon får komma ut på banorna och röra på sig lite.. hon är fin kroppsmässigt och har verkligen potential för att komma hyfsat långt.. :)

tyvärr vill hon ha ca 75.000 för henne, vilket jag som pluggar inte har.. men jag är dock väldigt sugen på henne, för hon har en sån personlighet.. men jag fick den där fin fina idéen att man skulle kanske kunna ta henne på ett foderavtal liksom, men låta ägaren ta nått föl på henne o sådär.. o att man så småningom kan köpa loss henne..

så min fråga till alla Bukare :banana: är : vad tycker ni jag ska göra?`hur ska jag rida för att avleda dessa försök att häva av mig.. spö går inte använda för att få henne framåt o hon grimaserar ordentligt när man lägger dit skänklarna.. är ett sånt avtal bra i en sån här situation, ägaren har inte råd o ha kvar ´men jag har inte råd o köpa.. :banana: så kom med många råd.. :laugh:
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Om du har en bra relation med ägaren så kan ni kanske komma överens om att du tar hästen på foder i ett år för senare köp. Problemet blir väl i så fall hur du ska lyckas skrapa ihop hela den summan på ett år som student.
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

jo precis.. men hon kunde släppa henne för mindre summa ifall det va rätt ställe.. sen kan jag få hjälp med pengar bara jag får lite mer tid.. sen så ifall hon väljer att sälja överhuvudtaget så kan hon ju få mer om hästen har gjort nått.. i dagens läge kan hon bara grunden i ridning o inget mer.. så hon kommer inte kunna få ut såna summor ändå är jag rädd..
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

men hon är "tjaffsig" i munnen så fort man tar i tyglarna, slänger med huvudet, blir svår o styra mm.. ägaren tror att hon kan va missnöjd med nosgrimman så vi ska prova ta av den och se om det blir bättre, men tänk om hon försöker sticka istället, det kan ju bli illa åt det hållet istället.. men det är värt o prova annars blir det bett ändringar.. tänderna ska kollas nu snart också så det är under kontroll ifall hon kanske har ont..

så min fråga till alla Bukare :banana: är : vad tycker ni jag ska göra?`hur ska jag rida för att avleda dessa försök att häva av mig.. spö går inte använda för att få henne framåt o hon grimaserar ordentligt när man lägger dit skänklarna.. är ett sånt avtal bra i en sån här situation, ägaren har inte råd o ha kvar ´men jag har inte råd o köpa.. :banana: så kom med många råd.. :laugh:

Ta hjälp av en duktig tränare :idea:

Hästar som reagerar på sättet du beskriver för skänklarna vet antagligen inte riktigt vad du vill när du använder dem... Rannsaka dig själv nästa gång du rider, vad vill du att hästen ska göra när du använder dina skänklar? Ex. tryck av skänklar = gå framåt, går hästen framåt måste trycket av skänklarna bort direkt för att hästen ska kunna lära sig på ett korrekt sätt/ förstå vad du vill.

Det är ofta dessa "basic"-grejer som spökar dvs. hästen förstår inte konsekvenserna av bett och skänkel, när man ser hästar som gör som din medryttarhäst.

PM:a gärna om du vill ha lästips.

Em
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

jag tänkte också i desssa banor.. men saken är den att hon kan en hel del i ridningen.. hon är uppe i vändningar både fram o bakdels, o hon tjaffsar inte med ägaren utan det är som att hon vill visa vem som bestämmer.. o nåde den som försöker,
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Att häsen slår och viftar med svansen irriterat under ridning kan mycket väl vara ett tecken på smärta. Och att hon dessutom bråkar med bettet får mig att dra öronen åt mig. Är hästen ordentligt genom kollad av veterinär?
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Vill någon køpa en sådan hæst før 75000?
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Jag tycker att det låter som att hästen har ont någonstans! Om det var min häst så hade jag låtit en kiropraktor eller ev. en veterinär kommit ut och kännt igenom hästen och jag hade även kollat upp tänderna. Jag hade aldrig vågat köpa en häst för 75 000 kronor som kanske har ont någonstanstoch ej heller tagit den på foder. Jag hade inte ens satt mig och försökt rida den innan den blivit undersökt.

Om inga fel hittas på hästen så hade jag letat upp en bra tränare och börjat träna regelbundet för denna.
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Som övriga skriver; låt vet kolla igenom pållen.

För 75 000 ska nog hästen ha lite mer att erbjuda om du inte missförstår mig ;)

Foderalternativet lät bra som någon föreslog men inte innan vetten har kollat upp den. Lycka till!
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

jag vet att 75.000 är mkt för en sån häst.. det är inte jag som tycker utan ägaren.. men även hon håller med om att hästen behöver få komma ut o göra nått innan man kan få dessa summor.. det är inte heller min häst utan jag rider henne bara.. men har fått erbjudandet att ta henne, då ägaren föder upp araber och köpte bara loss stoet från en vän som inte klarade av henne.. därför ingen tanke på att behålla henne igentligen, hon har inte ont nånstans, inte vad vi märkt när vi klämt o känt ordentligt.. fötterna ska kollas i morgon då hon "trippar" och inte vill gå lugnt långa stunder, misstänker att skorna klämmer.. tänderna ska ocksså kollas inom en vecka, så även där vet vi att det kanske finns bekymmer.. men sen har jag upptäckt att hon lungnar sig mer om det bara är jag där, och stressar alltså upp sig ifall ägaren kommer o sådär.. ägaren är väldigt "rakt" på sak o burdus så hon känner sig nog stressad med denna i närheten..

men hon är en dam som är van att alltid få som hon vill och får hon inte det så "kör" hon över en bokstavligt talat ibland med.. idag upptäckte vi en ny sak.. hon ville inte alls komma in utan gick som nästan till anfall.. kändes jätte konstigt.. men med en morot i handen så kom hon som sitt vanliga jag o va hur snäll som helst i stallet.. lugnare än vanligt.. hur ska man tolka det???

vill verkligen försöka ge henne ett bättre liv än att gå i en hage o inte göra nått alls..

i morgon hoppas jag det går bättre.. :)
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Tror nog att hästen skulle behövas kolla upp på klinik, vissa saker hittar man inte när man själv klämmer hemma.
Jag anser det bättre att göra en rejäl genomgång av hela hästen för att kunna utesluta skada helt och sedan fundera på om det "sitter i huvudet".
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

ja självklart kommer en ordentlig kontroll av vet inne på klinik göras, om vi hittar ett sätt så att jag kan ta med henne hem.. annars kommer hon nog bara betäckas o få gå i hage är jag rädd.. så vi måste komma på hur vi ska göra... ägaren verkar positiv till att jag vill ha henne iaf, och eftersom vi funkar bättre ihop än vad hon sett stoet göra med andra ryttare så ser det ljust ut..
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Ok jag fattar det där med priset. Ville bara inte att du ska betala nåt överpris...;)

Undrar just varför hästen stressar upp sig när ägaren kommer - hur väl känner du ägaren? Vet du nåt om hur hon hanterar hästar? Burdus? Jag fick lite dåliga vibbar...Hästen är ju lugn med dig.

Det verkar som att det kommer krävas en del jobb och tålamod för att vinna hästens förtroende. Och du verkar ha bestämt dig för henne. Ta även instruktör till hjälp när ni kollat hästen ordentligt (vet). Håller nog med Grena83 om det där med klinik. Bättre kolla en gång för mycket.
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Om hästen dessutom har trippigt steg så kan jag nästan slå mig i backen på att den har ont någonstans! Det är så extremt vanliga tecken på smärta! Jag skulle inte gärna rida en sådan häst överhuvudtaget innan den är kollad ordentligt!
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

ja precis.. det är sant, för tyvärr är hon inte värd den summan som hon står idag.. nä jag vet inte vrf hon stressar upp sig då.. ägaren är lite ja hur ska man säga, hästen ska stå still på första tillsägelsen, får inte krångla nått.. ja men asså på en gång ska det funka.. men med en häst som inte gått sen okt -09 så kan man inte förvänta sig att den ska sköta sig exemplariskt. eller hon är inte mkt hanterad sista året över huvudtaget.. ja det märks på hästarna när hon kommer men hon har mest hingstar o då förstår jag att hon måste va bestämd o lite sådär.. men det här stoet verkar inte riktigt klara det.. jag är raka motsatsen mot ägaren och står hellre o pratar/myser lite lugnt o stilla.. gillar inte att höja rösten, men ibland måste man.. :( ja jag har bestämt mig.. för hästens skull, hon behöver komma nånstans.. ´ja det där med tränare kommer jag ta tag i om jag kör hem henne.. då får jag motivation o ta körkort med.. :banana:

ja eller hur.. vi misstänker hovarna, eftersom ägaren har väntat med att sko om henne eftersom hon inte gör nått ändå, så nu är skorna väldigt trånga det vill säga att ena bakskon ligger o trycker mot ballarna.. jag vet att detta är hemskt, har sagt till o hovis kommer i morgon o ser till att vi får ordning på fötterna.. förmodligen är de boven, tsm med tänderna misstänker jag.. hon visar inte några tecken på ont i ryggen iaf.. men det är när hon är tvungen och sätta mer vikt på bakbenen, (under samling) som hon börjar sura.. så ja, fötterna måste väl va en del i allt..
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Låter som hästen har väldigt ont. Jag skulle åka till klinik för utredning och sedan om hästen har ont köpa loss den för en billig penning (om man nu är beredd att ta hand om en trasig häst). Har du lite tur så kanske det går att få ordning på henne.
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

men kroppen är ju inte förstörd.. det är bara att fötterna blivit taskigt skötta.. det behöver inte innebära att hon aldrig blir bra..

alla drar slutsatser om att hela hästen har blivit förstörd, men vad är det som säger det förutom fötterna?? en häst som knappt blivit använd kan ju inte va förstörd..

nackdelen med henne är hennes ställning när det gäller människan,.. får inte hon som hon vill så krånglar hon, o de som haft henne förut har inte klarat av henne, så hon har kommit undan med att krångla.. detta är en väldigt smart häst kan jag säga.. men visar man att man är ledare så ger hon sig och försöker inte ens hålla på o dumma sig.. så kan inte detta va mkt som sitter i huvudet också??
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Om hovarna är taskigt skötta har kroppen definitivt tagit skada av detta. Tänk om du går med skor som är snedslitna, går du tillräckligt länge med dem så får du ont i ryggen. Trots att det bara är skorna det är fel på. Sen när du får ont i ryggen kommer resten av kroppen ta stryk också för att kunna avlasta.

Bara för att man inte ser ett uppenbart problem så betyder det inte att det inte finns några. En "problemhäst" med misskötta hovar betalar man inte 75 000 kr för hur underbar hon än är.
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

ja det är klart.. men jag vet inte hur länge hon gått såhär .. det kanske inte har hunnit gå så långt utan att jag upptäckt dt i sista minuten.. vem vet.. får först o främst se till att få ordning på fötterna.. sen får vi se vad som händer.. sån stor summa kommer jag inte betala för henne i vilket fall, så det är inte aktuellt.. utan i såna fall så blir det för en mkt mindre summa eller så får vi göra upp nån deal..
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

förresten någon som vet vad en utökad besiktning på klinik kostar?? på ett ungefär.. vad är det som ingår i en sån?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 374
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: MiniLi
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 821
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp