Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra? (långt)

Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Jag tycker faktiskt att du ska försöka ta åt dig av vad alla har skrivit här, kom ihåg att det inte är för att vara elaka utan för att hjälpa dig! Det låter verkligen som att hästen har ont någonstans och det ska man inte låta gå för långt - det blir bara dyrare och dyrare! Kolla på klinik nu om du är intresserad av hästen (annars är det ju inte ditt ansvar), sko inte bara om och hoppas att det blir bättre. Du kommer att förlora så sjukt mycket pengar om du inte tar tag i det på en gång. Har du tur så är det ett fel som är lätt att behandla och då har du kanske fått dig en billig häst - för inte kan ägaren ta 75 000 kr för en trasig häst. Har du otur så blir den bra mycket dyrare i slutändan men det lär du ändå få en hint om på kliniken.

När jag var med min häst på klinik bara för en rutinkoll så att säga, med hältkoll och genomgång av ET/veterinär så kostade det strax under 2000 kr. En mycket låg summa i det långa loppet.
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

jag är väldigt tacksam för alla som försökt ge mig tips o råd, idag skoddes damen om, och jag tog en liten sväng på planen bara för att se hur hon kändes o hur hon såg ut på lina först.. tro det eller ej, men nu trippar hon inte längre förutom då hon tycker att dt är långtråkigt.. :) plockade även bort den nedersta remmen på achen nosgrimman, o hon va inte riktigt lika besvärad.. i morgon bytts bettet ut och början på nästa vecka kommer tandläkaren ut och kollar munnen så att den är okej.. blir nog besiktning på samma gång.. för den här lilla älsklingen följer nog med mig hem när jag är färdig här uppe.. :) så det är förhoppningsvis inga större fel på henne.. blir kul o se vad vet säger när han kommer.. :)
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Skulle ALDRIG bara ta en gårdsbesiktning med dem premisserna. Tycker du är helt vansinnig som inte försöker förstå att vi vill hjälpa dig. Hästen har problem och för att vara helt säker på att det inte finns på fler ställen (garanterat) så måste man undersöka den på klinik alt ta ut en duktig ET som ändå kommer rek. er till klinik. Hur kul är det att köpa en häst som man kan sätta igång och direkt efter det börjar problemen komma? Hästar är aldrig dumma eller jävliga, det är vi som får dem sånna genom påhopp och att inte lyssna på deras signaler.
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

ja men jag ska ta henne till klinik också.. vi tänkte bara passa på när han ändå är ute, för att få ett litet hum om hur det står till med ben mm.. o jag vet att det förmodligen ligger mer saker i botten på henne, så det är därför jag vill kolla upp henne.. det är mkt kvar o göra innan jag bestämmt mig helt o tar hem henne, vill som sagt inte att hon ska ha ont, o absolut inte att hon ska tycka att kontakt med människan är jobbigt.. så vi jobbar på, o väntar på att allt ska göras.. vet att alla här försöker hjälpa mig o det är jag tacksam för, vad skulle man göra utan alla Bukare som kommer med bra ideer o råd.. :banana:

en häst är aldrig elak med flit jag vet, jag är ingen nybörjare om ni trodde det.. men det märks så tydligt på henne när det är andra än jag där.. då stressar hon upp sig o sådär, ägaren är som sakt ganska burdus o har inte nått tålamod.. ägaren upptäckte igår att hon är mkt lugnare med mig och blir enbart irriterad när ägaren kommer så hon har ju lyckats skrämma henne på nått sätt.. men det är sånt man får försöka jobba ´bort och få henne att ha förtroende för en.. inte det lättaste men det går.. har en häst till i familjen som är i princip lika dan, bara snäppet värre så vet vad jag ger mig in på..
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Om hästen inte har ont någonstans så tkr jag att de låter som att hon har svårt att lita på ryttaren, och testar lite. De där med att hon surar för skänkeln kan va lite typiskt stoigt. nu säger jag inte att de är okej att hon håller på så. Jag tycker du ska ta hem henne på foder och bygga upp tillit och ta hjälp av tränare :) 75.000 är ganska mkt pengar för en sån häst som många redan har sagt, men ett sto med bra stam och kapacitet får man inte så mkt billigare :) De viktigaste är att hästen är frisk och att du trivs med den!
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

aa.. ja jag misstänker att hon har svårt o lita på folk.. för det går som bättre o bättre o rida henne.. hon slappnar som av när jag är själv med henne.. klart stoig är hon, men jag kör med den där att jag får ha skänklarna där o hon börjar som gå med på dt mer o mer.. :) det ska nog funka.. känner även att sadeln inte ligger perfekt på henne så hon kan tjura lite därför med.. men idag bytte vi bett o hon gick mkt bättre om än inte helt perfekt.. men det ska vi lösa.. :) ja 75.000 är mkt men hon sänker till 50.000 om jag vill ha henne.. så dt är lite billigare iaf.. o tar jag föl så får jag ju som pengarna tillbaka kan man ju nästan säga.. :)
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

Fast några pengar tillbaka kan du knappast räkna med om du tar föl... Det kostar massvis, verkligen massvis, att föda upp ett föl.
 
Sv: Hur skulle ni göra? (långt)

ja jag vet att det kostar en massa.. men dt va liksom att stoet skulle som ha betalt sig.. dt va inte jag som sa dt utan ägaren nämnde det för mig när vi pratade om det.. men måste då ha råd med rätt hingst så att man kan ta ut lite för fölungen så småningom..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 213
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 794
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 576
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 234
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp