hur skulle ni göra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _Vivi_anne_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 141
V

_Vivi_anne_

hur skulle ni fodra hästen om ni absolut inte ha möjlighet till att ta analys.
tex. hö byte väldigt ofta (små leverander) och kan inte göra nåt åt det. (det är ju ändå atallägaren som bestämmer)

bor i ett stall med 4 hästar, på 2 personer.

har inget annat val än att fodra "på en höft".

mina:
hösilage, fritt ca 15 timmar dygn
ca 6 kg hö
0,5 lucern
1 dl miner vit
1 dl foderjäst

hur skulle ni fodra?
(Vill inte höra hur viktigt det är med analys, för det vet jag redan och mår jättedåligt av att jag inte har det. :(
Men har ansökt om stallplats på ansra ställen. )

Sv: hur skulle ni göra?

det är ganska så omöjligt för oss att svara på hur man ska fodra sin häst om man ska fodra 'på en höft' utan höanalys, då får man bara gissa sej till. men det är nog du själv som ser hästen & kan bedömma bäst med ögat om den håller sej fin på den foderstaten du har skrivit eller inte.

Om hästen håller fint hull och inte har några tecken på proteinbrist och ser pigg och frisk ut och har fin glansig päls så skulle jag ge extra mineraler (som du gör) kanske något multivitamintillskott, och B-vitamin vid behov... utöver kraftfodret och grovfodret.

Då skulle jag ge ett par kg lusern för att vara på den säkra sidan. Byt ut ett par kg av höet mot lusern! Du ger ju 6kg hö - då skulle jag byta ut 3kg av det mot 2kg lusern. Jämnar ut sig ekonomiskt ganska bra också.

För övrigt ser det bra ut, hörre du! Den får ju gott om grovfoder och det tycker jag är allra viktigast. Var inte orolig om din häst ser okej ut. :smirk:

jämnar ut sig ekonomiskt vet jag inte riktigt...

höet ingår, och lucern får jag köpa själv. fast stallhyran går på 3.000 kr för 2 hästar, så det har jag nog råd med. (kanske inte ska byta stall trots allt:idea: )

men 2 kg lucern x 2 hästar blir en del...

blir nog lite svårt att byta ut lucernet mot höet föresten...

dom står på fri tillgång hösilage under hela natten, och får hö dagtid. (står i annan hage då) lucern har lite för snabb ät-tid för att jag ska vilja BYTA BORT det mot hö.

0,5 kg kucern äter dom nu efter ridpasset, den korta stund dom står i stallet (max 3 timmar/dygn);)

Frågan var HUR DU skulle göra en foderstat till ex. din häst (?) om du inte hade analys. vilka fodermedel tex.

Jag är i samma sits sitter och läser på om alla möjliga kraft foder
då höt är dåligt och kommer ganska ofta i småleveranser...
skit svårt att veta så att man gör rätt...
men min får
hö 15kg (Äter inte mer)
Kraft 2 kg (hippo breed)
1.2 liter betfor
mineraler
b vitamin
Har även försökt me lucen hack men det gillade hon inte.
Hon behöver gå upp i vikt så jag hänger på din tråd lite här!!
hoppas vi får bra svar!!

Var det MYCKET små partier hö (då får jag en bild i huvudet av höbyte typ varannan vecka...) skulle jag nog ge en del lusern, och resten hö. Var det byte mer sällan skulle jag vilja höra något om höet (skördat när, vilka växter osv) och baserat på det avgöra om jag skulle ge hästen nåt extra utöver höet. Också naturligtvis beroende på hur hästen var och vad jag hade för krav på den. Så skulle jag naturligtvis ha koll på hur hästen såg ut, men det får man ju ha oavsett om man har ett papper med siffror på eller inte... Mineraler skulle jag ge oavsett.

inte alltid så lätt att ge lusen om hästen inte äter tyvärr...:mad:

Är hästen tunn så testa att ge olja det innehållerju mycket energi. Är det protein som saknas skulle du ju kunnatesta soja, det ärju relativt billigt men många vill ju inte ge det till sina hästar och en del hästar tål det inte.

Varför är du så orolig?
Jag är den enda bland alla mina hästägarkompisar (de är MÅNGA) som har analyserat grovfoder men det är för att jag har ett dräktigt sto och då vill jag ha lite koll och så ville jag testa (har aldrig analyserat förr)...
Ett par av hästägarna avlar, några har tävlingshästar och resten är hobbyryttare. Alla hästarna är i bra hull, ingen av oss håller på med minimigivor och sånt fjanteri, de flesta går till stor del på bara grovfoder (nästan alla har fri tillgång), ingen häst är fet. Alla hästarna presterar enligt våra önskemål, och om inte, ja, då tillsätter vi nåt kraftfoder (också på en höft).

Så fortsätt du som du gör, det är ju du som känner dina hästar bäst!

Denna tråd riktar sig främst till att jag ville fråga HUR ANDRA SKULLE GJORT, ev. med sina egna hästar.

mina hästar verkar funka bra iaf. men får lite dåligt samvete, därför att jag inte vet vilken kvot dom står på.

dom behöver/äter ca 90 mj. har väl varit mycket mer under vintern kan jag tänka mig...dom är liite tjocka nu! ska börja galoppera igång dom ordetligt nu;) ¨

JAG VILL HA FLER SVAR!!
hur skulle ni göra om det var egen häst i ett sådant stall??

Nu ha rjag ingen analys på vårt hösilage...

Hästen får ca 5 kg hösilage (äter inte upp allt), 6 kg hö, 2 kg lusern,1/5 liter krafft groov och 2 dl olja. Har fallit ur nåt så jäkligt, vilket hon ofta gör på våren, det är därför hon får olja. Hösilage har hon fri tillgång till på natten, men hon äter aldrig upp, brukar dra ut ganska mycket i boxen.

Fler som vill svara??

Hur skulle ni FODRA ERAN EGEN HÄST UTAN ANALYS??????

HeJ!

Samma sits här. Min tjej (160 cm connemara) får:
11,5 kg torrt hösilage (mer som inplastat hö, faktiskt)
1-2 kg hösilage till lunch (lite beroende på vem som fodrar)
ca 1.5 kg luzern
vitlöksmineraler
2 dl havre (så inte tanterna i stallet ska bråka så mycket).

Detta håller hon sej rätt ok på, föll ut lite när hon började fälla, så då fick jag öka på luzernen. Hon är glansig och fin i pälsen(även när hon fäller) och är pigg och glad att rida.

/ Lavinia, som helst skulle ha analys

Hade om jag var Du inte givit miner vit, då det innehåller väldigt lite ca, och är avpassat för hästar som står på mycket kalciumrikt alt fosforfattigt grovfoder. Du ger ju visserligen lucern, som är kalciumrikt, men om du inte vet vad höet har för Ca/P - innehåll och kvot skulle jag ändå rekommendera att byta till miner vit eller kanske ännu hellre blå, som har högre ca- innehåll. Det är mycket värre att ge för lite Ca än för mycket!

Som exempal kan nämnas mitt analyserade hö, som har så hög p- halt att jag behöver använda miner blå, trots att jag ger både lucern o betfor, som ju innehåller mkt Ca.

I övrigt: Kör på o håll koll på hästens hull och allmä'ntillstånd, det har ju faktiskt funkat i alla år förr...

har ingen analys till min d-ponny 4 år..ska nog skaffa det nästa år..
och han får:
morgon kl:06.00 utsläpp
hö: ca 6 kg så att det räcker till middan
lusern pellets: 200 g
krafft pluss grön: 200 g
krafft groov 125: 200 g
betfor: 200 g
middag kl:15.30
hö:1-3 kg så att det räcker till insläppet
kväll kl:21.00-22.00 insläpp
hö:ca 3 kg så att det räcker till morgonen
krafften o lusernen är densamma som morgonen..
ska öka lusernen till 6-800 g

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 285
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 464
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 112
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka