Hur skulle ni göra?

Sonic76

Trådstartare
MIn häst skrittar ett par steg från stallet, sen spänner hon sig och kröker ryggen och börjar hoppa upp och ner och sidledes.
Sitter jag kvar och får upp huvet och ryter slutar hon men idag var jag inte riktigt med för hon har skött sig de senaste gångerna.
Nu funderar jag på att rida med pessoa ett par ggr bara för att rå att hålla upp huvet, hon blir stark i dessa stunder.
är lite emot det samtidigt för jag är rädd att det blir åt andra hållet.
Hon har inte ont nånstans, sadeln är bytt o provad, sadelgjorden är kollad, vojlock mm hon ser inte ut att bli varken rädd eller ha ont för hon slutar bocka strax efter man åkt av och komer och ställer sig hos en. sen är det bara att sitta upp igen och vara mer alert så slappnar hon av efter en stund och det är bara att rida på.
Några bra tips??
Har ridit i 25 år och har tävlat upp till msv men aldrig stött på detta.
HAr liksom slut på ideér.

Sv: Hur skulle ni göra?

I ett sånt läge tror jag att det handlar om att visa att det faktiskt är du som bestämmer.
Pessoabett har jag ingen erfarenhet av men jag tror att du nog måste ta till något slags "hjälpmedel" för att klara av att bestämma.
Förhoppnngsvis så räcker det om du säger ifrån ett par gånger när hon testar, för jag antar att det handlar om att testa dig som ledare.

Om hon redan kröker på rygg och nacke och på så sätt kommer undan från dig och dina hjälper, så tror jag inte Pessoa är lösningen. Pessoat lägger ju tryck på nacken och skulle kunna vara en lösning om hon gjorde tvärtom, släppte ryggen och höjde huvudet.

Då blir risken att hon kan kröka undan och ingenting blir bättre.

Om vi utgår, som du säger, att ingenting annat fattas hästen, så måsten hon fram.

Pisk, röst, skänkel what ever, bara hon tänker mer frammåt. Får du det inte att fungera, så kliv av, tömkör och förklara för hästen att när matte säger "fram", så ska det inte finnas något annat på kartan.
Befäst "fram" från marken och fortsätt sedan från sadeln.

Har du provat att jobba hästen från marken en stund innan du sitter upp?
För mig går det bättre med en sådan häst sedan jag fått hjälp med min sits genom en Centrerad Ridning-instruktör, jag kan sitta ned och slappna av mer då det är ngt bus på gång. Inte få upp tyngpunkten i halsregionen...

Hoppas det ordnar sig!

Senast ändrad:

Jag förstår ditt problem då min lilla putte hull på sådär ett tag. Det ända som hjälpe oss var att ta det från marken via tömkörning. Jag tömkörde ca 1 månad och sen när jag satte mig upp och red så var problemen borta och efter det så har han aldrig gjort något.

Lycka till !!!

* Är hon hungrig när ni lämnar stallet?
* Hon kanske är så hemmakär att hon inte vill lämna stallet? (låter isåfall som ett ledarskapsbrist)
* Skulle hellre prova martingal istället för ett skarpare bett.
* Hur reagerar hon om du driver henne framåt när du känner att beteendet är på G?
* Pröva att driva framåt och rid på SMÅ volter. Så fort hon beter sig så, ta i hästen på en snäv volt. Det är jobbigt för hästen.

* Min häst kan vara ruskigt pigg på hemvägen. Men jag tog in han på små volter så fort jag kände att han inte lyssnade på mig. Behövde bara göra detta 3 gånger dock. Han är nu jättelugn och fin på hemvägen!

Håller med andra om att hästen förmodligen testar dig. Det kan yttra sig på många olika sätt, men det handlar om att du måste hitta ett sätt där du får henne att välja göra som du vill. Det ska vara besvärligt att krångla och lätt att göra rätt. Har du provat att ta i enbart ena tygeln och hålla hästens huvud nära ditt knä? Westernryttarna kallar det "One rain stop" tror jag. Det är väldigt effektivt i alla fall. När hästen står stilla med huvudet där (och slappnar av) provar man släppa fram huvudet lite och ber hästen gå fram. gör den inte det får den stå kvar böjd. Det är jobbigt att stå så och den orkar heller inte spring iväg eller bocka eller något annat heller i den ställningen. Det enda den kan göra är att snurra runt på stället och då håller du kvar tills hästen står stilla. berömmer när den stannat, väntar på avslappning och ber den sedan gå framåt igen.
Det kan vara värt att prova. Sen tycker jag det är helt ok att prova med ett annat bett också om det känns bra för dig. Hästen måste få klart för sig att du bestämmer och att bettet är skarpare känns ju enbart när hästen krånglar. inte annars. Lycka till. (och ha tålamod, blir du stressad tar det bara längre tid)

Jag provade det med att kröka huvudet åt mitt knä på min gammel, men han var mycket mer genomriden, denna donna är stel och lite oböjlig, förutom när hon bockar, största problemet är att hon kör ner huvudet och sen är det stört omöjligt att få henne att sluta.
Jag känner att hade jag varit mer igång så hade mina reaktioner varit snabbre och då kan man få henne att sluta.
JAg tar inte gärna en strid ute på en åker, vilket är enda alternativet just nu, det blir lättare när jag får en paddock att hålla till i.
JAg har gått omkull så mycket på åkrar och hövallar därför håller jag mig borta därifrån, speciellt med en häst som inte är speciellt säker på benen.

Problemet är inte att hon är hemma kär hon gör så även om jag befinner mig bredvid stallet, nu kom jag ca fem meter innan hon fick av mig, bockningarna klara man men hon hoppar sidledes samtidigt, så man får liksom hålla sig kvar först.
En stilla undran: hur hjälper martingalen mot att hon kör ner huvudet?
Har redan förkastat graman, thiedemantygel, chambon och gogue just för att jag vill ha upp huvudet i dessa situationer inte ner.
Hon svarar inte på framåtdriving i dessa lägen om jag inte kan hålla upp huvudet och rida bort situationen, men man har ca ½ sekund på sig från hon börjar kröka ryggen.
Hon testar mig säkert men jag måte hålla mig kvar för at få nån effekt på det som ska göras.
Longera innan hjälper inte heller, hon bockar bara när man sitter på. ryggen är röntgad och sadeln bytt ett antal gånger, jag sitter upp utan problem från en pall.
nej jag är brydd, men måste igenom detta nästa gång. då kommer jag vara mer förberedd på att hon sätter igång.
Hon har kompis med sig när vi rider iväg så det har ingen betydelse heller.
J**la häst. Inte ens en enda unghäst jag har ridit in har betett sig så här och det är ett antal.
FAst då var man mer med, när man red fem sex hästar per dag.

Jag tror också på framåtdrivning. Men innan dess skulle jag jobba med att böja henne från marken, så att jag kan göra one rein stop. När det fungerar från marken, gör det uppsuttet. Testa att det går att göra närsomhelst och att hon lyder. Jag skulle nog prova att rida med kandar, eller en rak pelhamstång med två tyglar, inte pessoa. I dessa situationer måste du snabbt kunna hejda henne och det måste bli lite obehagligt, så att hon måste lyda din hjälp. Jag har bara varit med om hästar som stegrar och går runt, men ett bra mantra är att böjd häst, svag häst och rak häst, stark häst. Din märr vet detta! Därför vill hon inte "böja sig för dig". Har du ständig kontakt med hennes mun? När hon lägger vikt i tyglarna, böj henne direkt!

Håller med om att du måste visa att du bestämmer! :bow: Du måste även se till att du har en ordentlig sits, med kraftigt hälarna neråt, för då kan hon inte skjuta av dig. :cool: Pröva även kanske någon form av gag-betsel och sedan jobba henne bara framåt!! Din märr måste veta att du bestämmer!! En häst som protesterar kan bara vara lite öm, behöver inte vara just ryggen, bara lite öm i muskelaturen och sedan har hon sett att du blir rädd & nervös när hon gör som hon vill. En liten gangster-fia verkar hon vara som har fått övertaget över dig, nu måste du ta tillbaka chefpositionen och sätta henne på plats. Om hon verkar stel och svag, måste du jobba med dessa genom att rida konditionsgalopp och träna på backar. Du måste stärka henne och även sätta mer disciplin på henne.. När hon bockar så måste du bara driva henne framåt och ge dig inte för allt i världen, ska ni iväg så ska ni!! :cool:

Skulle också fundera på sadeltvång.Vad händer om du leder hästen under framskrittning?Lycka till............och berätta om du provat ngt av råden du fått ovan.

Du får väl prova såndär grästygel men sätter på ponnysar... :angel: :D

Skulle också fundera på sadeltvång.Vad händer om du leder hästen under framskrittning?Lycka till............och berätta om du provat ngt av råden du fått ovan.
Vad det där svaret menat till mig eller trådskaparen? :confused:

Min häst var riktigt envis och dum att rida in! Hon kunde bocka och vrida sig samtidigt! När man försökte trycka fram henne blev det bara mer bockningar!
Jag använde halsförlängare när hon hade sin värsta bock period.
Det går att ha halsförlängare på 2 olika sätt.
Spänn fast gummibandet mellan bennen på hästen. När hon var snäll hade jag den inte alls spänd. När hon var dum spände jag åt lite.
Hon tyckte att det var jätte jobbigt att bocka med detta. Så hon gav hon sig lättare. Detta fungerade bra på min. För när hon gjorde som jag sa var det bekvämt för henne och när hon bråkade blev det jobbigt! Kan ju vara värt ett försök på din häst?

Jag inser problematiken, men jag tror ändå på att den tekniken kan fungera. Även om hon är stel så kan hon säkert böja sin hals åt sidan. Om inte annat så kan du träna upp det från marken med en morot att locka med. Framåtdrivning gör troligtvis bara saken värre. Hon protesterar ännu mer om du driver med skänkel eller spö. eller? Om du inte hittar en bra lösning får du väl sätta på henne sån där "gräsätartygel" under en period. Den förhindrar henne från att ta ner huvudet, men när huvudet är i normalläge hänger den bara. Kan kanske vara ett alternativ?

En tränare jag pratade med sa, att man kunde köra en snabb galopp alldeles i början av passet, för att få ut den energin. Och överraska hästen... Sen kanske det egentligen är bäst med uppvärmd häst.

Min häst har ett par ställen då vi ska rida ut, där hon är extra sprallig. Så nu har jag börjat leda henne förbi de ställena, och sitter upp ett par hundra meter längre bort, och då var det inga problem.
Fråga mig inte varför.

Om det är ett ledarskapsproblem, så får man fundera hur man visar sig som en värdig ledare, och jag vet ju inte hur olika tekniska hjälpmedel kan hjälpa då... Tror i alla fall på att göra några join-ups, för att kolla av hurdant ledarskapet fungerar; det finns ju milda varianter av join-up.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 874
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 469
Senast: SkorpSmulan
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 428
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband