Bukefalos 28 år!

Hur sluta klämma med skänkeln ?

finapina

Trådstartare
Mitt problem är att jag har en häst som inte har speciellt bra framåtbjudning i galoppen när jag rider på banan. (På uteritt inga problem).Bryter gärna av till trav om man inte driver. Pga detta har jag utvecklat den fula ovanan att jag sitter och driver o klämmer på henne hela tiden med skänkeln....Jag litar inte ens på att hon ska fortsätta galoppera om jag " tar bort " skänkeln. Min ridlärare har sagt att jag istället ska använda spöet när jag känner att hon är på väg att bryta av. Men hon bryr sig föga om spöviftningar. Det skulle vara så skönt om hon kunde galoppera för egen maskin så att säga. Finns det någon klok med några tips ?
 
När hästen galopperar, sluta driv. När hästen saktar av, driv på igen. Bryt innan hästen själv bryter. Det tar tid, energi och kräver otrolig timing. Dessutom måste du alltid, alltid vara konsekvent! Hela tiden, inga undantag. Det vanligaste felen jag ser är att ryttaren inte är 100% konsekvent i sin hjälpgivning och kvickheten i hästens respons.

Tips för att få hästen lite mer på alerten. Börja träna ute. Hästen ska svara direkt på hjälperna (eller så direkt ryttaren önskar/klarar av). Trava ett bestämt antal steg, jag brukar köra på 5-10 steg. Fatta galopp och rid lika många steg. Bryt av till trav igen, fatta ny galopp osv. Brukar ge en lite mer alert häst som lyssnar efter nästa kommando. Känner man sig säker lägger man in fler gångarter, varierande antal steg (eller meter om det är enklare) och halter. Huvudsaken är att man är konsekvent och att hästen svarar. När hästen, och ryttaren, har fått lite snits på övningen provar man samma sak på banan. Viktigt att inte tjata ut vare sig kommandon eller övningar, så avbryt hellre för tidigt än för sent!

Jag använder mycket ljud, det har funkat bra på många. Men det beror mycket på ryttaren och hästen, vad de föredrar både personligen och som ekipage.
 
Är du säker på att hon inte skulle galoppera om du släppte med benen? Prova! Det är ingen katastrof om hon bryter av, bara att fatta ny galopp....
Du måste sluta klämma, för är det något som får dem att sega ihop så är det konstant klämmande -då blir klämmet "normalläget".
Driva/underhållsdriva/aktivera är en sak, men just klämmande dödar framåtbjudningen. Man måste ge eftergift även från skänklarna, driv och släpp. Hon kommer ju inte piggna till direkt men man får backa tillbaka och börja renodla hjälperna. sthu har bra tips :)
 
Jag skulle satsa på övergångar, hur många som helst där du och din häst lär er. Du att ge en liten skänkel som du kräver effekt av och att hästen i princip "vill ge sig iväg" på den lilla skänkeln.
I början kanske det blir lite grova tag för att hästen verkligen ska ge sig iväg, tänk då på att inte bromsa, skit i formen, hästen ska fram å det basta. Skjuter den då iväg, klappa och gör ingen affär av det. Förhållning övergång och gör om.
 
Mitt problem är att jag har en häst som inte har speciellt bra framåtbjudning i galoppen när jag rider på banan. (På uteritt inga problem).Bryter gärna av till trav om man inte driver. Pga detta har jag utvecklat den fula ovanan att jag sitter och driver o klämmer på henne hela tiden med skänkeln....Jag litar inte ens på att hon ska fortsätta galoppera om jag " tar bort " skänkeln. Min ridlärare har sagt att jag istället ska använda spöet när jag känner att hon är på väg att bryta av. Men hon bryr sig föga om spöviftningar. Det skulle vara så skönt om hon kunde galoppera för egen maskin så att säga. Finns det någon klok med några tips ?


Är det så att du driver - eller håller du balansen med skänklarna? Kan du bli longerad och öva på att bara sitta medan någon annan sköter hästen? Du sitter inte och tjuvhåller i tygeln så att det är därför den saktar av?

Ju mer du klämmer desto mindre kommer den lyssna. Galopphjälp betyder att den ska gå i galopp tills du ber om något annat. Bryter den av så bara fatta igen. Det är ingen katastrof.

Du kommer in i en negativ spiral om du bara sitter och tjatar med skänkeln - det blir ingen trevlig ridning vare sig för dig eller hästen. Framåt betyder framåt. Mjuk hjälp - tydligare hjälp - hård hjälp. Inte mjuk-mjuk-mjuk-mjuk-mjuk-mjuk... Det är sådant gör hästen döv.
 
Been there, done that. För mig tog det typ 1 år av intensivt fokuserande på rätt saker med mycket input från flera olika håll innan jag började se en ljusning, att min häst själv började bjuda ärligare o inte bara känna sig stressad av mig. Inga bra konkreta tips förutom att du har kommit ett steg på vägen i att du insett problemet!

Jag har ffa haft hjälp av egen sjukgymnast, tränare som ridit min häst o jag suttit upp efter o centrerad ridning där tränaren även håller på m feldenkrais o har behandlat mig vid samtliga tillfällen. Allt detta har jag behövt för att hitta min stabilitet för att själv kunna slappna av o i nästa steg fokusera på att ge korrekt eftergift i skänkeln (bra uttryck den som skrev det!) och hitta timingen i att sedan använda min skänkel (o spö) o då kunna ge en mer korrekt hjälp utan o spänna/klämma!

Det viktigaste genombrottet för mig var när jag insåg att min häst bromsar som ett direkt resultat av min ridning. INTE för st han är trög/slö/inte vill gå fram. Han försökte bara hela tiden hålla balansen åt oss båda! Ju mer balans jag hittar i min sits o min ridning desto mer kan jag slappna av o "bara åka" och i kombination med att igen göra min häst uppmärksam på hjälperna (klart som fan hästen stänger av) så bjuder min häst mer och mer genomgående.
 
bästa tipset jag har för att sluta klämma med skänklen. rid en rund häst :up:.
jag var lite fast i att driva,driva, driva innan på ridskolehästarna, men men min stora så är det en bedrift att få om skänklen så pass att man kan hamna i det läget. sitter man på henna barbacka med avslappnade ben så står de rätt ut :p.
hon är inte fet eller ens platt över ryggen, utan det är bara en väldigt välvd bröstkorg på henne.
och då hon är en lagom glad surtant så är det inte en häst man kan klämma om sådär heller, då slår hon bara bromsen i ännu mer.
så att ge gas och broms bara vid behov är viktigt, t ex så är det att ju mer man bromsar ju mer drar hon ;) trevlig häst detta ja :rofl:, men hon tar inte hur mycket skit som helst vilket är väldigt givande som ryttaren. (när man väl fattar vad man gör fel dvs.)

men steg ett är ju verkligen att inse att man har det problemet, alla har inte turen att ha en envis surtant till häst som säger till en.
 
....inte en häst man kan klämma om sådär heller, då slår hon bara bromsen i ännu mer.
så att ge gas och broms bara vid behov är viktigt, t ex så är det att ju mer man bromsar ju mer drar hon ;) trevlig häst detta ja :rofl:, men hon tar inte hur mycket skit som helst vilket är väldigt givande som ryttaren. (när man väl fattar vad man gör fel dvs.)

men steg ett är ju verkligen att inse att man har det problemet, alla har inte turen att ha en envis surtant till häst som säger till en.

En sån här har jag också haft. Klämmer man så bromsar hon och blir surare och surare. "Släpper man ner" benen och låter dem hänga -och "petar" vid behov så går hon som tåget.
 
Jag har själv samma problem som dig :D Ridit många år på ridskola så har nog fått det därifrån. Fick lära mig att göra en massa övergångar och så till sist satt galoppen utan att jag behövde klämma.

Så mitt tips är mycket övergångar så hästen väntar på dig. Sitt inte och rid varv efter varv i galopp. Galoppera/skritt/galoppera/trav osv osv.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 399
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 767
Senast: jemeni
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 173
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp