Hur små var era barn när de började dagis?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare luminarc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 7 111
L

luminarc

Nu har jag varit hemma med min 3:e guldklimp 1 år och föräldrapengen är slut. Har tagit fullt hela tiden, maken får skriva över sina dagar på mig nu. Har bokat plats till dagis from 1 feb....men då är lillan 1,1 år. Känns så grymt och lämna redan nu. Har inte ens slutat helt med amningen.
Vill ha lite stöd om det finns flera som lämnar så små gosungar till dagis.
Tänkte ju inte ha henne många timmar, är arbetslös. Men hade tänkt ha en liten hemmabutik och hoppas kunna starta den under våren.

Sv: Hur små var era barn när de började dagis?

Min älskling ska börja den 1 mars, han kommer vara ca. 16 månader. Eftersom jag också är arbetslös så kommer han gå 15 tim, det känns som en bra mjukstart.

Vi har fortfarande inte fått reda på vart han ska gå, kommunen kunde bara säga att det inte fanns plats på det stället vi ville ha.

Det är ju inte så länge som vi haft så lång föräldraledighet som vi har nu, så om din mamma jobbade när du var liten började du förmodligen själv på dagis tidigare än så. Och det gick ju bra, eller hur? :laugh:

Min son var 12½ månad när han började hos dagmamma, de var han absolut mogen för.
Har ni inte så du kan ta ut vårdnadsbidrag?

För mig kändes det helt fel att låta mitt barn börja dagis innan det kunde gå och springa ordentligt, äta själv och prata såpass bra att det gjorde sig förtått... Jag hoppas att jag själv aldrig behöver lämna en 1-åring på dagis. Vår dotter började dagis en månad innan hon fyllde 2, gick först 10 timmar, sedan 15 och där är hon kvar forttfarande. det kändes ok och fungerade bra att börja vid den åldern, men jag hade nog gärna väntat lite till egentligen.

För att svara på din överskrift.

Min dotter är nu 9 månader och hon kommer börja på dagis om 1 år, dvs när hon är 21-22 månader

Jag vet att det finns dom här på buke som lämnat kring din dotters ålder, hoppas dom kikar in :)

Jag är en utav dom som lämnade min son på dagis när han var 1år och 1 månad. :) Han kunde dock inte gå men efter 2 veckor på dagis så var de full fart på benen. Hade han gått hemma hade det dröjjt längre, nu fick han draghjälp av de andra barnen,
Edvin går ca 27 timmar i veckan då jag pluggar heltid och sambon jobbar heltid.
Jag har bara märkt fördelar. Han pratar mer, rör sig mer självsäkert för var dag. Nu har han börjat backa och springer väldigt mycket :)

jag har åxå tänkt lämna på dagis tidigt, när hon är ca 13-14 månader.
bara att hoppas att hon är mogen för det då!!!

skriver mest bara för att kunna hitta tråden igen. :P

Här kommer det att bli dagis vid ca 14 månaders ålder om nu något går som det är tänkt. Vi jobbar heltid bägge två, så det blir rätt tufft, men förhoppningsvis kan min far vara morfarledig en dag/vecka så blir det inte så långa veckor iaf.

Känns otroligt skumt att prata om dagis när det bara viftar lite i magen än så länge... ;)

Min pojk har precis börjat på dagis och då var han 1 år och 1 vecka, och han stormtrivs verkligen =)
Hinner knappt få av han overallen förens han kryper iväg till dom andra barnen och alla leksaker.
Han kan inte gå än men har inte varit några problem han försöker och går längre sträckor för varje dag.
Så för våran del har det bara varit positivt.

Våran "plan" är att lillan ska börja dagis runt året. Men det beror helt på våra arbetssituationer vid tillfället. Är gärna hemma med henne längre, men måste tyvärr börja jobba så tidigt som möjligt, annars finns risken att det inte finns något jobb kvar för mig alls.

Vårt första barn som idag är 3 började 14 månader gammal på dagis. Hon gick helt själständigt sedan 11 månader så på det sättet var det lugnt (har själv satt som regel att jag inte låter mitt barn börja dagis om det inte kan gå). Jag tycker att det fungerade bra i allmänhet men tänker vänta till 1,5 för vårt andra barn (som är 6 månader) eftersom jag tycker det är en bättre ålder.

Se till att få ett bra dagis (med mysiga fröknar) så ska det inte nog inte vara så farligt eftersom det också handlar om korta dagar.

Jag själv har aldrig gått på dagis då mamma var hemma hela uppväxten, arbetslös. Hon hade ströjobb bara, diskade på hotell osv.
Min yngsta kommer ju att gå på samma avdelning som sin storasyster som är 4½ år, och storebror går på avdelningen bredvid-med bara en grind mellan.
Det känns bara så trist att den härliga mammatiden är över och allvaret börjar och man ska söka jobb osv.

Våran son på 15 månader har precis börjat på dagis. Det går KANON! Han älskar dagis även om han blir lite ledsen precis när vi går (men det blir även dom äldre barnen). Han började gå vid 9 månader så han har haft ett tag på sig att lära sig ordentligt och är väldigt mentalt utvecklad. Han säger inte så jättemånga ord men kan enligt dagisfröknarna väldigt tydligt förklara/visa vad han vill och han förstår det mesta man säger till honom..

Så för oss har det passat väldigt bra att skola in nu. Hade han inte varit lika utvecklad hade vi nog försökt väntat ett tag till att skola in honom..

Vi jobbar båda heltid men jobbar olika tider så han går ca 18tim/vecka (6 tim/dag) och det känns precis lagomt för honom. Hade det blivit heltid för honom på dagis hade vi absolut väntat längre innan inskolningen..

Vårat dagis vill helst att barnen kan gå eftersom det underlättar väldigt mycket för barnen om dom kan röra sig fritt..

Faktum är att många 1-åringar anpassar sig bättre och snabbare till att bli lämnade på förskolan än vad, säg, en 2-åring gör!

Det där håller inte en del förskolepedagoger med dig om, det är mer indiviuellt hur barnet reagerar än ålder :)

Hanna började när hon var ca 1,5 (född slutet av januari, började slutet av augusti). Nova-Li började när hon var drygt 1 år (född midsommar, började i slutet av augusti).
Nova-Li är den som inskolningen och dagis funkat allra bäst för, men hon är inte lika blyg som storasyster.
Eftersom N-L började så tidigt så kunde vi hålla nere på dagistimmarna mkt, så hon fick gå få timmar första halvåret

Våra fröknar sa faktiskt samma sak. Att de små har det lättare generellt. Med undantag såklart.

Elina fick börja lite tidigare är planerat eftersom det kom en plats tillgänglig mitt i en termin, och vi var s a s först i kön av de barnen som fyllt 1 - men till augusti skulle vi nog inte fått plats. Så vi tog raskt platsen, ägnade en månad åt inskolning (Elina var strax över året) , hon gick minimalt, typ 10-14, och sedan var det sommarlov. Sedan började hon mer på riktigt, men jag tyckte det var skönt att hellre påbörja dagis tidigt och kunna ha henne kortare dagar än att ha henne hemma längre och börja med långa dagar. Bäst är kanske att skola in sent och med korta dagar, men det är lite svårt, iallafall för oss ;).

Elina älskar dagis, hon gjorde det från första dagen, massa action och roliga barn. Och ljuvliga fröknar. Det är ett montessori + föräldrakooperativ och det har funkat jättebra. Hon gillar att få göra allt själv och tycker om alla små bord och tvättställ och allt de har i barnstorlek, och skall visa varje dag vid hämtning :D.

*kl*

Nu lånar jag tråden lite, hoppas det är ok?!

Vad känns som det bästa alternativet ( om man ska utgå från dottern ).

Alt 1. Skolas in VT 2011 ( 21-22 mån gammal ) då har jag 1 termin kvar på studierna ( då hon kan gå kortast dagar möjligt 15h/vecka ).

Alt 2 Skolas in HT 2010 ( 17 månader gammal ) då har jag 2 terminer/ 1år kvar på studierna ( då hon kan gå kortast dagar möjligt )

Bläsch..

Fetmarkerade alt har vi hela tiden hållit på, men ja..

Faktum är att många 1-åringar anpassar sig bättre och snabbare till att bli lämnade på förskolan än vad, säg, en 2-åring gör!

Samma sa våra fröknar.. Oftast hinner 1 åringarna bli så vana att bli lämnade på dagis att när dom väl förstår lite mer så går det på rutin så då blir det oftast inga problem. Äldre barn kan tycka det är jobbigare eftersom dom förstår bättre..

-----------------------------

Cala: Fördelen med att börja i januari är att det oftast är ett mindre antal barn som skolas in samtidigt. Men fördelen med augusti är att det är lättare att få plats där man vill iom att alla 6åringar slutar innan sommaren. Men om du har möjligheten att ha henne hemma kanske en start i september/oktober passar bättre när alla andra inskolningar redan är klara.

Jag skulle nog ställa mig i kö till höstterminen och sen se hur utvecklad E är när ni få en plats. Känns hon för liten så tacka nej och hoppas på en plats i januari istället.
Personligen tror jag att dagis kan vara väldigt utvecklande, speciellt när dom är ensambarn..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 109
Senast: shia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 743
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter... 2
Svar
26
· Visningar
13 636
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka