Hur smittar kennelhosta?

tanten

Trådstartare
Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring.

Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns självklart. Men hur länge kan det finnas kvar i marken om en hund kissat elelr nosat runt? Måste det vara närkontakt eller kan det smitta luftburet?

Anledningen till min noja är att en bekant som inte varit i kontakt med andras hundar eller låtit sina hundar vara där andra hundar varit (bor avskilt) har fått smitta i sin flock.
Enda smittvägen som kan tänkas är att vägen förbi hennes gård används av folk som promenerar sina.
 
Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring.

Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns självklart. Men hur länge kan det finnas kvar i marken om en hund kissat elelr nosat runt? Måste det vara närkontakt eller kan det smitta luftburet?

Anledningen till min noja är att en bekant som inte varit i kontakt med andras hundar eller låtit sina hundar vara där andra hundar varit (bor avskilt) har fått smitta i sin flock.
Enda smittvägen som kan tänkas är att vägen förbi hennes gård används av folk som promenerar sina.
Det här hittade jag:

Kennelhosta smittar främst genom direktkontakt och droppsmitta till andra hundar. När hunden hostar eller nyser sprids mikroskopiska droppar i luften till andra individer som befinner sig på nära avstånd. Smittämnen kan överleva en kortare tid utanför hunden, på ytor och föremål, och på så sätt sprida sig vidare. Har du varit i kontakt med en hund som är sjuk i kennelhosta kan det finnas risk för att smittämnen förs vidare genom indirekt kontakt, alltså via kläder eller händer.

https://www.anicura.se/for-djuragar...genom direktkontakt,så sätt sprida sig vidare.
 
Det här hittade jag:

Kennelhosta smittar främst genom direktkontakt och droppsmitta till andra hundar. När hunden hostar eller nyser sprids mikroskopiska droppar i luften till andra individer som befinner sig på nära avstånd. Smittämnen kan överleva en kortare tid utanför hunden, på ytor och föremål, och på så sätt sprida sig vidare. Har du varit i kontakt med en hund som är sjuk i kennelhosta kan det finnas risk för att smittämnen förs vidare genom indirekt kontakt, alltså via kläder eller händer.

https://www.anicura.se/for-djuragare/hund/fakta-och-rad/kennelhosta-hund/#:~:text=Kennelhosta smittar främst genom direktkontakt,så sätt sprida sig vidare.
Ja jo.

Men vad är kortare tid? Räcker det att jag promenerar på en yta där hosthundar varit och sen kommer hem och smittar min hund några timmar senare? Och vad är nära avstånd? En meter? Tio meter?

Ja, jag är nojig efter bekantens hostutbrott..
 
Ja jo.

Men vad är kortare tid? Räcker det att jag promenerar på en yta där hosthundar varit och sen kommer hem och smittar min hund några timmar senare? Och vad är nära avstånd? En meter? Tio meter?

Ja, jag är nojig efter bekantens hostutbrott..
Jag har jättesvårt för att tro att det finns något exakt svar.
 
Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring.

Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns självklart. Men hur länge kan det finnas kvar i marken om en hund kissat elelr nosat runt? Måste det vara närkontakt eller kan det smitta luftburet?

Anledningen till min noja är att en bekant som inte varit i kontakt med andras hundar eller låtit sina hundar vara där andra hundar varit (bor avskilt) har fått smitta i sin flock.
Enda smittvägen som kan tänkas är att vägen förbi hennes gård används av folk som promenerar sina.
Vi fick också in det lite märkligt. Ingen av hundarna hade träffat en annan hund på en dryg vecka, men jag och Terrorn hade varit i klubbens träningsrum en timme och någon dag senare började först han och senare också Skrället hosta. Det delade inte någon vattenskål i träningsrummet, det var ingen hund i rummet direkt före oss. Men det var antingen från det rummet eller på promenad han fick det. Terrorn som var nyvaccinerad fick det trots allt betydligt lindrigare än Skrället vars vaccination var över året.

Vi vaccinerade med droppar i näsan igår, Terrorn blinkade inte ens utan tyckte mest" mer mjukost tack så mycket". Jag har inte brukat fylla på årligen men känner att det varit så många utbrott under stora delar av året att det nog bäst så. Vi tävlar ju numera aktivt också.
 
Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring.

Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns självklart. Men hur länge kan det finnas kvar i marken om en hund kissat elelr nosat runt? Måste det vara närkontakt eller kan det smitta luftburet?

Anledningen till min noja är att en bekant som inte varit i kontakt med andras hundar eller låtit sina hundar vara där andra hundar varit (bor avskilt) har fått smitta i sin flock.
Enda smittvägen som kan tänkas är att vägen förbi hennes gård används av folk som promenerar sina.
Det räcker att en hund nosar där en hund tex nyss hostat för att bli smittad. JAg fick inkennelhosta för några år sewdan när jag hade en valpkull på 5 veckor. Alla utom en vuxen blev sjuk. Vi hade inte umgåtts med någon hund eller hälsat på någon hund, men bor i ett hundtätt område.
 
Usch den är inte rolig.
Smittar via saliv/nosflöde har jag för mig. Räcker att de nosar på samma ställe
Fick kennelhosta på storvovven i våras, inget kul alls :/ första gången någon av mina fått det. Aldrig haft innan.
Tog ca 1 vecka från att han träffat smittad hund till att han själv visade symptom.

Numera vaccinerar jag mot det. valpen ska vaccineras idag. Är ju tyvärr inget 100% skydd, men chansar inte
 
Fick kennelhosta när min hund drack ur en främmande vattenskål som stod framme på plan när jag var för lat för att gå till bilen och hämta egen skål och vatten. Han var vaccinerad så han kom mycket, mycket lindrigt undan.
Så alltid egen vattenskål därefter.
 
Mina fick det för inte så längesen och båda är vaccinerade. Gry hade liksom fått sin dos en månad innan de båda fick de.
Hostade och kräktes. Lät som nått satt fast i halsen på dem.
Inte umgåtts med någon annan hund men bor i ”stan” så de finns mycket hundar här.
 
En av mina tikar fick kennelhosta för drygt 2 veckor sen.
Eftersom jag har valpar hemma har mina hundar inte varit på ställen med andra hunden på flera månader, det har heller inte varit någon främmande hund här i år.

Bor isolerat långt ute på landet så att gå i skogen t ex, där träffar jag inte någon ens en gång om året.

Däremot hade jag ca en vecka tidigare varit och vaccinerad, id-märkt och besiktigat valparna. Hon veterinär alltså.


I mellantiden mellan veterinärbesöket och första hostning hos tiken, så gick det en vecka. För en av kennelhosttyperna är det precis ungefär inkubationstiden.
Lyckligtvis har inte de valpar som redan flyttat visat några symptom och här hemma är det bara den enda tiken som hostar, de andra visar ingenting, inte heller de 2 valparna som är kvar hemma.
En av dem ska flytta men nu blev det ju hemkarantän lite hastigt och lustigt så hennes flytt är lite försenad.

Jag är helt övertygad att jag drog hem kennelhosta från veterinären. Tiken som blev sjuk har nyligen fått konstaterat hjärtfel och den enda i flocken som troligen är lite nergången när det gäller immunförsvar m m. Hon var dock inte med till veterinären, dit tog jag enbart valpar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 675
Senast: Takire
·
Övr. Hund Jag har ett stort problem. Ju äldre min hund blivit desto träligare är han med andra okända hundar. Om det springer fram andra hundar...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 132
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 711
Senast: Korekatten
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp