Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Ja det var exakt så han såg ut, allt var förgiftat:cool: I o m att smaken fanns i munnen så påverkade det ju maten han ev stoppade i munnen:crazy:
Jo det sitter kvar, och smakar fruktansvärt så man förstår det.......jag har full förståelse, snarare svårt att förstå dem som INTE verkar bry sej snacka om matvrak:eek: Men den här hästen hade aldrig diarré eller verkade påverkad i magen av buttan utan det var smaken som fick honom att inte äta....:(
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

*KL*

Skulle inte sagt ngt om hur han mådde :crazy:

När jag var ner och mockade vid fem så skrapade och grävde han i bädden. Trodde först han bara var pissed för att ponnyn var ute. Sen la han sig, reste sig direkt igen, grävde mer, la sig igen, tittade på magen, rullade. Reste sig, grävde, la sig. Magen lät, han har haft normal avföring vad gäller mängd/frekvens dock är ju magen inte bra än. Ingen temp. Men som sagt ätit krattigt som f*n. Blir sur om jag trycker på magen bak i flanken, dock vet jag inte om det är för det gör ont eller för det inte är behagligt sas, jag brukar ju inte hålla på att trycka där normalt heller. Ingen reaktion när jag borstar där.

När jag tempat så pruttar han lite, och sen så skakar han på sig, gäspar och går och nosar i hösilagenätet, tar ett strå och går sen och ställer sig och sover. Jag väntar en liten stund, men han visar inga fler koliksymptom. Tänker att det var kanske en fis på tvären. Koliksymptomen höll i sig ungefär 15 minuter.

Ungefär en timme senare är det samma visa igen. Ringer vet men det är telefonsvarare. Den här gången håller det i sig ungefär 30 minuter, sen ställer han sig och pillar nedtrillade höstrån i spånet.. Knas?

Kissade efter en av 'attackerna', lite mindre än normalt och lite mörkare än normalt, men inte mörkt-mörkt.

Inte lyckats etablera kontakt med veterinär än, men de ringer förhoppningsvis snart upp. Frågan är väl hur mkt de eg kan göra iom att magen är igång, och han visar symptom 'anfallsvis' (dvs enligt lagen om alltings jävlighet står han väl och pillar efter höstrån och är helt som normalt när de kommer, och såfort de hunnit iväg drar han igång igen), men känns ju inte direkt tryggt att låta det vara heller - milt sagt.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Suck, nu får JAG magsår.

Distriktsvet, som råkar jobbat inne på Ultuna i många år, tycker inte om hur det låter och befarar att buttan skadat magtarmslemhinnan. Hon vill att han ska droppas, sondas och få magsårsmedicin etc. Dock har inte DV magsårsmedicin i bilarna, och alla apotek här som har är stängda tills mån morgon. Hon är rädd att bara droppa inte hjälper, utan tycker han ska in på klinik, dvs ring Ultuna.

Ringer Ultuna och veterinären där säger 'det där är förstoppning'. Jag tycker att ja men magen låter och han bajsar normalt. Vet tycker då att han ska droppas, sondas och få magsårsmedicin, men inte flytta en fånghäst. Jag förklarar att DV inte har magsårsmedicin, varvid Ultunavet tycker DV ska komma ut ändå och droppa, sonda och bedöma om i transportabelt skick. Jag tycker att han är helt klart i transportabelt skick, och åkte och röntgades i torsdags. Vet frågar om han hade rotationer och jag tycker 'nej, skönt nog'. Varvid vet tycker 'ja men det kan de ju få senare'.. eh, ja jo men öh..tack..

Ultunavet tycker dock DV ändå ska komma och droppa och diagnosticera och remittera in. Jag ringer DV som tycker att då kommer jag inte hinna in, bara droppet tar över en timme. Hon vill jag ringer Strömsholm och hör vad de tycker.

Strömsholm instämmer i kören att han behöver hjälp ikväll, och att han ska droppas, sondas, rektaliseras och magsårsbehandlas. Men att DV borde kunna göra det. Förklarar läget (DV ingen magsårsmedicin, får tag på tidigast måndag morgon) och Strömsholm ber att få återkomma. Återkommer och tycker att jag är välkommen in om jag vill, men då det är så långt att åka så har de bemödat sig om att skaka fram ett alternativt förslag. Att DV droppar, sondar osv och att DV ringer Ultuna - som absolut borde ha magsårsmedicinen - och jag får komma dit och hämta.

Måste säga de mitt i all soppa var otroligt trevliga och hjälpsamma på Strömsholm, väldigt stor skillnad jmf med Ultuna.

Så, nu är DV på väg, det är väldigt tveksamt om jag kommer hinna in till Ultuna och hämta magsårsmedicinen inatt dock, de stänger kl 24. Vet inte om man kan vänta tills imorgon bitti (eller ens om Ultuna vill lämna ut), eller om det bästa är att åka ända till Sholm och hämta den. Sholm tyckte att det borde gå att vänta om det inte går på annat vis, DV tyckte 'svårt att säga, det borde vara lugnt men att vissa kan bli riktigt dåliga ganska snabbt och utan gastroskopi omöjligt säga hur magen mår eg'. Men får se vad hon säger när hon varit här.

No need to say att min syn på butta radikalt förändrats..
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Håller tummarna att det är en tjänstvillig personal i tjänst på Ultuna. Så typiskt dem att tjura och dra ut på det.
Hoppas allt går bra nu så D blir bra..
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Men herregud! Stackare! Tar det aldrig slut!!:eek:

Hoppas det ordnar sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Phu, kom nyss in efter att ha passat (och bytt, känner mig som värsta veterinären..) dropp. Måste äta något och pigga på mig så ska jag åka in till Ultuna och hämta medicin. För kors i taket, det gick bra att komma in och hämta, även efter 24, skönt. Fast eg vill jag sooooova, men är ju bara glömma inatt.. (Jag jobbade natt natten till idag, skulle jobbat inatt med iofs, men hursom - jag är INTE direkt pigg, det är kolsvart och spöregnar ute, om det inte vore så överjävligt dyrt skulle jag be dem skicka hit medicinen med taxi)

Rara röda har i alla fall rektaliserats, sondats med lite paraffinolja och vatten för säkerhets skull, fått kramplösande och smärtis, samt 10 liter dropp via permanentkanyl. Det kan vara en förstoppning/diarré på gång, därav säkerhetsslangningen med olja, men som det verkar nu är det magsår pga buttan.

Veterinären var superb, snacka om tur i oturen att jag fick tag på en så 'extrakunnig' veterinär just när det behövdes (hon har jobbat inne på hästmedicin på Ultuna i flera år innan hon sadlade om till distriktsveterinär) :bow: Hon muttrade lite dock över att hon ansåg han hörde hemma på klinik och Ultunas resonemang. Klockan var 23.50 när droppet gått i, Ultuna stänger 24.00 så precis som hon sa så blev Ultunavets rek en stängd dörr till Ultuna.

Men bara hålla tummarna att han inte blir sämre igen när smärtisen släpper, då måste jag lasta och åka till Strömsholm direkt. En nätt tripp på fyra timmar, tre timmars ytterligare resa sen jag passerat Ultuna.. (Snälla Murphy, OM han måste bli sämre igen, kan du vänta till i alla fall sextiden på morgonen?)

Han mår betydligt bättre sen alla åtgärder iaf, men det 'nervösa' är ju hur det blir när smärtisen går ur. Men efter 1½ droppåse började han tycka 'hej matte, har du nån mat va?'. Mycket gott tecken! Och jag hoppas jag möts av en väldigt hungrig och pigg fuxherre om 3 h sådär när jag är tillbaka från Ultuna igen. Han har fått en liten tuss silage nu. Vi dividerade lite om äta, ÄR det en förstoppning på G ändå så är det ju inte så bra att äta, men ÄR det magsår (vilket symptomen tyder på men som vet sa att det går ju inte bekräfta den diagnosen utan att gå ner i magen och kika) så är det bättre ju mer han äter. Så vi beslöt oss för att han får äta om han vill, men 'tussa försiktigt' i början.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Jag tror fan jag är lite kär :love: Träffade världens underbaraste människa på Ultuna, som bjöd på te, pratade bort en stund och rent allmänt var så otroligt trevlig. Och myyycket trevlig att vila ögonen på :devil:

Kom nyss hem igen, no shit att jag ser i kors. Rara röda har nu fått sin första dos gastrogard. Han hade klarat min bortavaro bra, har legat ner en (minst) en sväng, men boxen såg inte så tillrörd ut så förhoppningsvis bara legat för att vila. Ätit upp vartenda strå av den tuss silage han fick (YAY!) och lagt en hög med. Stod och sov när jag kom.

Började äta direkt av nya tussen silage han fick, sådär stora tuggor har han inte tagit sen i onsdags. Hoppas, hoppas det håller i sig när det smärtstillande klingar av med bara.

Jag är så trött så jag ser i kors och vinglar, och är allmänt lättroad och skrattar åt allt iom övertrötthet, men får försöka hålla mig vaken, ska ju kolla honom varje timme, och jag vet precis hur det går om jag ska försöka ställa klocka, jag trycker av den i sömnen =/

Men håll gärna en tumme för herrn!
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Jodå, han mår helt klart bättre, gäller bara att det 'håller i sig med', så han inte blir sämre igen senare idag. Men mår mkt bättre. Får ju inte jättemycket silage utan tussar (ganska stora men mängden blir ju liten, nu senaste svängen var det kanske ett kilo dock) och har hitills ätit upp vartenda strå, helt dammsuget i spånet. Nu på morgonen har han tagit normala tuggor och ÄTIT ordentligt, inte ett spår av pillande eller tvekan. :bump:

Vet inte när man kan blåsa lite mer 'faran av'. DV hör av sig under dagen och hör hur läget är, men igår ville hon att jag skulle vänta med att ta bort kanylen tills tidigast idag på kvällen, ifall han vänder åt fel håll igen och hen behöver mer dropp och/eller medikamenter. Och sa att jag inte fick lämna honom obevakad natten som kommer heller (jobbet kommer bli.. jätteglada. Och jag väldigt fattig). Så törs inte börja hjula riktigt än, att faran är över. Men han mår MYCKET bättre och jag vågade mig på att sova 2 h mellan halv sju och halv nio nu.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Håller tummarna att allt går bra för dig.
Vilken tur att det var en trevlig person kvar där:)
det är helt befängt att de stängt akuten nattetid på Ultuna ju
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Mm, fast ändå bättre nu än när det var helstängt på nätterna. Men lite olyckligt det är stängt 8 h där efter midnatt ja. JAG ska eg inte gnälla, 3½-4 h till Strömsholm känns ju skitdrygt när man efter 1½ h når Ultuna, men tänk de som har de där 4 h bara till Ultuna, och måste fortsätta åka. Ultuna är ju det 'nordligaste' djursjukhuset med jouröppet..

DV ringde nyss och hörde hur det gick, var mkt lättad han verkade må bättre. Frågade när faran var över och hon tyckte att m¨åndag eftermiddag, har det inte 'hänt något' (dvs han blivit sämre) tills dess så är akuta faran över. Ville kanylen skulle sitta tills imorgon om det känns mjukt och fint, annars ta ut den nu, då är det bättre att sticka om om det krävs.

Hon skulle prata med Ultunas medicinveterinär i veckan ang hur de tycker om gastroskopi, fortsätta behandla med gastrogard etc. Vi har ju ingen SÄKER diagnos, symptomen stämmer med magsår, men det kan vara annan magtarmstörning med. Man vet inte ang magsår förrän man kollat. Och att behandla i 4 + 4 v (som man ska vid konstaterat magsår) med en medicin som kostar 2100 kr per vecka de första fyra veckorna och som kanske är helt onödig (dvs om han inte har magsår) känns ju inte så ekonomiskt. Samtidigt så om man ska gå ner med kamera måste han svältas, har för mig det var 24 h. Vilket ju inte är bra för en magsårshäst. Så hon skulle dividera lite med dem och höra av sig.

Hon var än inte oroad över att han inte drack, iom att han fick 10 liter dropp inatt, men att det var närmsta dygnet när saker går ur kroppen som var det avgörande.

Sen borde han ju röra på sig för magens skull, promenera 10 minuter i timmen iaf. Samtidigt som fötterna inte bör promenera alls pga fånget. Delikat avvägning där helt klart..
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Ja det är de gånger man önskar man hade ett ridhus med mjukt underlag på gården:)
Håller tummarna att det går bra med herrn nu.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Sen borde han ju röra på sig för magens skull, promenera 10 minuter i timmen iaf. Samtidigt som fötterna inte bör promenera alls pga fånget. Delikat avvägning där helt klart..

Ja, det var ju ingen helkul kombination...:crazy:

Det är konstigt det där med butta. Mina två nuvarande pållar verkar kunna äta det utan minsta lilla magkrångel. Shettisen stod ju på butta i flera, flera veckor utan något som helst problem. Men sedan hade jag en islandshäst som, antagligen, dog pga butta... Officiellt fick hon en "tarminfektion" när hon stod på Helsingborgs djursjukhus, och det var väl egentligen aldrig någon som nämnde orsak, men jag tror själv att det var att magen blev utslagen pga medicinen. Hon blev bara sämre och sämre med koliksymtom, hög feber, etc och det gick SNABBT. De provade att sätta in plasma, men det bara gick utför. Säkert inget du vill höra nu, men så var det i alla fall...
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Vet pratade om det redan igår. Iofs hade hon inte varit med om ngn storhäst som dött, däremot så shettisar (det vill kanske inte du höra..) kunde tydligen vara betydligt känsligare än andra hästar för butta, och hade hänt man hade hittat dem döda i boxen helt sonika. Skrämmande.

Jag ska erkänna att innan det här, så har jag inte, hur ska man säga, sett så allvarligt på butta. Givetvis inget man ska ösa i dem kors och tvärs utan anledning, och jag är medveten om att det kan skapa magtarmstörning och diarre och så (som Lillen fick) och att man då bör sätta ut. Men det 'värsta scenariot' har liksom varit att 'magen ballar ur helt, de får magsår eller får behandlas på klinik'. Men inte något 'nu brinner det i knutarna' eller 'de dör knall och fall'.
Inte haft någon häst som reagerat alls innan, förutom Lillen då men där gav sig ju diarren och gick sätta in igen. Och han stod ju på för lite TS osv en period ihop med buttan etc.

T ex magsår har jag ju ingen erf av men vet att det finns, men aldrig sett det som sas en 'akut sjukdom', fast där hade jag ju fel, börjar det blöda kan det tydligen med otur gå mkt snabbt.

Så, innan så har vet sagt t ex 'butta X dagar' har jag sagt 'okej'. Skulle vet säga att 'vi ska nog ge en kur butta för säkerhets skull' så skulle jag också sagt 'okej'. Och inte varit jätteorolig.

Fast det var då, ska mycket till om jag ska vilja att fbl får det igen kan vi ju lugnt säga. Mardrömmen vore ju att fånget blossade upp av det här och behövde behandlas igen.

Och, skriver butta, men alla NSAIDs har ju samma biverkningsspektra, även om olika hästar tycks tåla de olika varianterna olika bra. (D har t ex stått 10 dygn på metacam i samband med muskelskadan utan problem)
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Jag håller med dig. Det verkar inte alls kul. Tur att han mår bättre nu.
Det verkar kanske ändå som att detta med att få rätt på magen måste vara det viktigaste just nu? Men ut och vandra 10 minuter i timmen känns ju inte så bra heller. :crazy:

Alltid lika kul med alla dessa avvägningar man måste göra hela tiden!
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Nej, jag velar vilt, jag har lett honom lite i stallet, där är det ju iaf gummimatta. Det som är så svårt är ju just att vi inte säkert vet vad det är. Vore det en förstoppning, skulle jag nog 'chansa' på fången och promenera honom. Är det magsår är det inte lika 'hysteriskt' viktigt han rör sig, det är ju givetvis det bästa oavsett, men där skulle jag 'chansa' på magen då han aldrig haft problem med magen av ens lång boxvila förut.

Men vi vet ju inte riktigt vad det är, det pekar på magsår men det går inte att vara säker. Vet frågade om det var gastrogarden som gav effekt eller droppet, och jag sa som det var att han var piggare redan efter hennes insatser + droppet, men blev ännu piggare av gastrogarden och att det var gg som gjorde största skillnaden kändes det som. Och vet tyckte att 'ja, då vet vi fortfarande inte riktigt vad som var/är felet'..

Men funderar på om jag kan tejpa på skumgummi på fossingarna och gå lite försiktigt i hagen på gräset. Stallgången är ju mjuk men där måste han svänga så ofta..
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Fortsätter gå åt rätt håll, verkade ha lite ont i magen här fram på morgonkvisten vid sextiden, men det klingade av (fast det innebar att jag missade tiden hos hudspec för allergihunden, nästa lediga tid är i nov, vilket fick mig på riktigt att gråta en skvätt i ren uppgivenhet).

Han äter fortfarande bättre, har ju fått tussar bara hitills, men hängde in ett nät med ett par kilo i nu på fm. Magen är fortfarande igång och skiten är bollar. Kommit igång och dricka igen, även om det är aningens i underkant. 'Normalt' skulle jag inte höja ögonbrynen, men nu är man ju nojig.

DV ringde nyss och hade talat med Ultuna, som också tyckte att det lät mer som magsår än något annat, men det går ju inte säga säkert utan gastroskopi. De var dock inte heller så sugna på att svälta honom just nu för att gå ner med kamera, då det om det är magsår gör otrevliga saker med svält. Så de tyckte att ge gastrogard nu i en vecka, sätt sedan ut det och får han symptom igen - under ggkuren eller efter - så får de ta in honom och svälta honom därinne där de kan sätta in åtgärder direkt om det går snett, och så går de ner med kamera.

Jag kunde gärna ge en kur pronutrin om jag ville direkt efter gastrogarden (mitt förslag).

Och så rek de att om det går undvika NSAID övht framöver, men måste man så måste man men då gärna ge understöd av gastrogard (helst) eller pronutrin (i andra hand) som understöd, och undvika butta. Dvs aldrig mer ge honom butta. Något jag utan omsvep gärna skriver under på, skulle fasiken aldrig vågat just butta iaf även om de inte sagt så.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Jag har inte läst exakt allt, men såg att du skrivit att han haft nässelfeberutslag ett tag innan.
Min ena fick också det i sommres, och ont på magen bak mot ljumsken till, först bara på vä sida sedan båda. Vet trodde på allergi, fått i sig något konstigt eller blivit stucken. Magontet försvann inte och han sattes på Butta, och blev då sämre (fick bara det i 3 dagar) han slutade dricka nästan helt, hade han i trädgården för att han skulle få i sig riktigt saftigt fint gräs, och hans aptit var bra hela tiden så även mkt hösilage.
Vet hade ingen aning om vad det kunde vara (de första proverna visade på allergisk rekation, allt annat var bra), men vi "chansade" på magsår, så han fick Gastrocare och ngt annat som jag inte kommer på vad det hette nu. Han blev bättre direkt.
Det visade sig att han hade fått reaktioner på fodret, hade fått blandsäd ist för havre såg vi sedan.
Så det jag vill komma fram till är att det kanske har ett samband med det iaf. Kan lägga till att min ställde upp sig konstigt när han hade som ondast, och man kunde nästan tro att det var något med framhovarna som orsakade magontet (hade bytt skor 3 veckor innan till NB så jag trodde först det).
Efter en vecka med magsårsmedicin var han helt som vanligt igen.

Hoppas det fortsätter gå framåt för dig och hästen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 743
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 909
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 144
Senast: Messy
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp