Hur snart måste man använda förprövningen/bygglovet?

Domino_s

Trådstartare
Om man ansöker om förprövning på stall (ska bli stall i befintlig lada, men helt ny inredning) till ca 8 boxar.

Hur snart efter det att man fått det godkänt för att börja bygga måste man färdigställa alla boxarna?

Hade tänkt bygga först 4 och sedan lite efter hand....:laugh:

Vore lite surt att ansöka och sen "hinner" man inte göra klart innan det går ut....:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur snart måste man använda förprövningen/bygglovet?

Det du söker förprövning för ska vara helt klart innan länsstyrelsen besiktigar det och preskriptionstiden för en förprövning är 5 år.

Görs besiktningen inom 5 år och byggnaden ej är klar eller om den avviker så mycket från ansökningshandlingarna att besiktningen måste göras om så får man betala en avgift för ombesiktning.
 
Sv: Hur snart måste man använda förprövningen/bygglovet?

Tack för svaret!

På 5 år ska vi nog hinna....Tänker om det var 1 år eller liknande....:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur snart måste man använda förprövningen/bygglovet?

Stämmer inte riktigt för jag har bara fått två år på min förprövning. Det står allstå ett datum på beslutet om godkännandet som säger när det senast ska vara klart. Lämnad in förra året och fått till 2010 på mig att ha det färdigt. Men det står också att vi inte får använda det alls innan det är besiktigat av Länsstyrelsen. Med andra ord så kan jag inte bygga halva klart och ställa in hästarna för att sedan fortsätta nästa år med resten. Utan allt ska vara klart innan någon häst får bo i stallet.
Allt detta står i beslutet jag fått.
 
Sv: Hur snart måste man använda förprövningen/bygglovet?

När jag ringt en besiktningsman om stallar som inte slutbesiktigats och där beslut togs år 2005 så sa han det jag skrev, dock ska man ha påbörjat byggnationen inom 2 år från att beslutet är fattat.

Om jag kommer ihåg rätt så skriver den som ansöker om förprövning in ett datum när byggnationen väntas vara färdig. Det var de papperet jag fick när jag arbetade i kommunen och det var därför jag ringde dem och kollade efter att det datumet gått ut ( för några år sedan...) och besiktning fortfarande ej var utförd.

Det är säkert olika i olika län också, men Masse och jag bor i samma län och har fått olika svar:angel: Det kanske är bäst att du kollar med din Länsstyrelse.
 
Sv: Hur snart måste man använda förprövningen/bygglovet?

Då får jag fråga er i denna tråden, vad kostar ett bygglov?
 
Sv: Hur snart måste man använda förprövningen/bygglovet?

Ett bygglov som söks hos kommunen kostar olika beroende på vad man söker bygglovet för och det är olika avgifter i olika kommuner, ta kontakt med kommunen där fastigheten finns.

Här är lite exempel från en kommun på vad det kan kosta sålänge

Avgifter
Förhandsbesked för avstyckning 3220 kr/tomt
Strandskyddsdispens 920 kr

Bygglov
Bygganmälan
Nybyggnad av enbostadshus
max 200 kvm 4830-5796 kr 5796-6440kr

Nybyggnad av tak över uteplats samt inglasning
max 40 kvm 2070-2484 kr

Mur eller plank 1656- 2070 kr

Eldstad 1242 kr
Byte av kulör, tak- eller fasadmaterial 920 kr


Ytterligare avgifter kan tillkomma utöver de som angivits ovan. Vid nybyggnation av enbostads-hus kan avgifter tillkomma för:

nybyggnadskarta ( tomt upp till 1 500 kvm) 8 114 kr.
utstakning (fyra hörn, extra kostnad därutöver) 3 743 kr.
stomnätsavgift (debiteras vid alla ärenden där utstakning begärts, oavsett om utstakningen görs eller enbart godkänts av kommunen) 3 743 kr.
grovutstakning (timtid) cirka 2 200 kr.
planavgift (tas ut vid bygglov inom områden med detaljplan eller områdesbestämmelser som är upprättade enligt PBL) 20 790 kr.
 
Sv: Hur snart måste man använda förprövningen/bygglovet?

okej. Så utanför detaljplan borde inte ett vindskjul på 30 m2 vara snuskigt dyrt då... Ska ringa och kolla på måndag!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 268
Senast: Roheryn
·
Anläggning Äntligen har det blivit dags att flytta in på egen hästgård och köpet av gård är klart. Flyttlasset går ner till Skåne i vår. Nu är det...
Svar
12
· Visningar
1 213
Senast: Bee
·
Anläggning En liten undran. Vi har godkänd förprövning för stallbyggnation, stall för 6 hästar. Vi har börjat lite smått med att fixa iordning...
Svar
2
· Visningar
907
Senast: tolksele
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp