Hur snygga till sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare murran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 747
M

murran

Hur putsar jag upp min sadel på bästa sätt? Den skall in för värdering och försäljning, och jag vill naturligtvis att den skall se så snygg ut som möjligt inför värderingen. Kan jag ta vanlig sadelsåpa, eller...? Till vardags gör man ju rent den med det, men finns nåt annat knep, så att det ser ännu bättre ut?

Sv: Hur snygga till sadel?

Tvätta sadeln noga med sadeltvål eller annat rengörande sen putsar du upp den med något som ger glans.
Jag har ett prep. med bivax som blir väldigt glansigt och fint.

Jag brukar först tvätta sadeln med sadeltvål, sen på med läderbalsam. Låter det torka in en stund och sen putsar jag upp sadeln med en nylonstrumpa. Blir väldigt fint.
Är sadeln svart men har missfärgningar hade jag också fyllt i färgen lite med narvsvärta.

Använd en bra sadeltvål och gör rent den ordentligt. Sen fetta in sadeln.
Rekomenderar Stübbens läderfett, det är outstanding (:love:).

Tvätta sadeln noga med sadeltvål eller annat rengörande sen putsar du upp den med något som ger glans.
Jag har ett prep. med bivax som blir väldigt glansigt och fint.

Vad heter preparatet med bivax? Du kan ju skicka ett pm..:)

tack för alla svar, skall försöka hitta narvsvärta, finns det där man köper hästgrejor för övrigt?
Och nylonstrumpor har jag ju i massor..:D

Ha inte på en massa konstigheter och skit det drar ner värdet snarare. Har just varit och köpt en begagnad sadel samt lämnat ett par för försäljning och fick då veta att folk smetar på allt möjligt för att just som du öka värdet, och det kan bli ett elände, för den som köper den. En var helt smetig av nån konstig smörja/olja, (vem vill köpa en sån:crazy:)en var insmord i något för att få den blank, som inte alls passade till det lädret, med knarrande och äcklig "syntetisk" yta som följd, som måste nötas bort för att sadeln ska gå att smörja på riktigt igen.

Så låt bli. Gör ren den och fetta ev in med ngt medel som passar den sadeln och sen inget mer. Den som värderar (om det är en affär) ser ändå¨snabbt skicket oavsett hur du fixar. Är den hel och fräsch så är det huvudsaken.

Ringde även märkets ÅF ang en jag provade med nåt på som gjorde att jag tvekade att köpa den. Hon sa också sa att folk är tokiga med att smeta på allt möjligt som dom tror höjer värdet:crazy: Det kan ta tid att få ordning på. Hon sa också -om folk kunde låta bli.....

Ja, det låter ju vettigt. Man kanske ska hålla sej till det gamla beprövade, så att de inte blir galna, för att man smetat på nåt konstigt på den..

So ovanstående, sadeltvål, läderbalsam och möjligtvis skokrämliknande färg där färgen har nöts bort.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Samhälle Jag fick precis skickat till mig att Läkare utan gränser söker "kontorsvolontärer" som bland annat ska: - Plocka upp och ner i... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 619
Senast: Rosett
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 558
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka