the_connemara
Trådstartare
Fick ett från Mias i ullblandning i julklapp och nu när pålle är klippt och har överlevt nakenchocken var det dags att rida med det idag. Prima ballerina spänner jag fast täcket så det ligger kant i kant med sadeln runt om bakvalvet och vi knallar iväg. Efter typ halva ridturen kikar jag bakåt efter hunden och upptäcket att täckesj*veln har bilvat en glipa på typ 2-3 dm bakom bakvalvet. Satt fortf lika hårt i spännena runt sadelgjorden.
Lyfte fram täcket och drog åt spännena så det satt kant i kant med sadelgjorden och igen kant i kant med bakvalvet och red vidare. Gled ytterst lite bakåt under resten av ridturen.
Fick känslan av att täcket "töjdes ut" och drogs bakåt och därför gav upphov till dena stora glipa först. Just av den anledningen så har jag inte velat ha något sladdrigt fleecetäcke eller täcke av sämre kvalité, men Mias brukar ju vara helt ok? Så då lutar det åt att jag spände täcket helt fel först.
När jag kom hem så hade jag (från hästryggen på en överyr unghäst som för en gångs skull faktiskt stod blickstill när matte bad honom
) spänt täcket lite hårdare på ena sidan och jag rättade in den andra sidan efter den och tänkte låta bli att ta upp det till nästa gång. Dvs typ 1 dm kortare än till ridturens början. Då hamnar täcket i princip kant i kant med sadelgjorden, iaf just vid spännet det rundas ju av lite, och med mina terrängläder (klättrade) så lägger täcket sig lite utanpå mina hälar. Blir det så med era ländtäcken? Hur spänner ni dem? Någon som har ett likadant täcke som jag och behöver spänna det sådär "hårt"?
Täcket är inte för stort. 135 cm till en häst som drar stora 135/små 145 täcken. Mätt i ryggen till 135 i somras men växt sedan dess (stor sen 4 åring på nu ca 155 cm av ponnyras) och täcket täckte precis bakom sadeln till svansrotens början.
Lyfte fram täcket och drog åt spännena så det satt kant i kant med sadelgjorden och igen kant i kant med bakvalvet och red vidare. Gled ytterst lite bakåt under resten av ridturen.
Fick känslan av att täcket "töjdes ut" och drogs bakåt och därför gav upphov till dena stora glipa först. Just av den anledningen så har jag inte velat ha något sladdrigt fleecetäcke eller täcke av sämre kvalité, men Mias brukar ju vara helt ok? Så då lutar det åt att jag spände täcket helt fel först.
När jag kom hem så hade jag (från hästryggen på en överyr unghäst som för en gångs skull faktiskt stod blickstill när matte bad honom
Täcket är inte för stort. 135 cm till en häst som drar stora 135/små 145 täcken. Mätt i ryggen till 135 i somras men växt sedan dess (stor sen 4 åring på nu ca 155 cm av ponnyras) och täcket täckte precis bakom sadeln till svansrotens början.