Hur stängsla in rymmare??

Snurrfia

Trådstartare
Jag börjar tappa hoppet om att nånsin kunna stängsla in mina vilddjur och vänder mig till bukeoraklet för hjälp….

Flyttade till gård och flyttade med hästarna för ett par månader sedan. Inledningsvis hade jag ett ”vanligt” elstaket med samma tråd och aggregat som vi hade på förra stallet.

Allt var frid och fröjd tills hästarna en dag sprängt tråden och var ute på byn…. Iom att vi har en del snö och jag tvekar på hur ”välisolerade” hästarna blir mot jord pga snön så blev nästa stängselbygge med en +tråd och en -tråd med någon cm emellan för att eliminera behovet av att ha kontakt med jord för att få en stöt.

Detta håller bara ca 2v innan bägge trådarna är av och hästarna lös….

Sista staketbygget blev med träslanor men idag på em har ena hästen kommit på fel sida - då är en staketstolpe av sparkad, träslanan knäckt och trots att tråden är hel har hästen hoppat/klättrat ut ändå…. Tackar min lyckliga stjärna att ena kusen stannade på rätt sida staketet så den andra inte gick iväg…

Vad 17 gör jag nu?! 😫 Trodde det var lugnt med träslanor men om dom börja sparka av 8cm-i-diameter-trästolp och knäcka träslanor så har jag tappat hoppet av vad som ska kunna hålla dom inne…..

Värt att tillägga att dom har bal i hagen, rids 5-6 dagar/v och inte visar stressbeteenden eller andra tecken på ohälsa….

Finns det någon klok själ som har några idéer?🙈
 
Kanske fler slanor och fler trådar så det blir mer som en vägg?

Hade en rymmare som fick tre trådar plus en blanktråd på lämplig höjd. Den gjorde sitt jobb fint.
 
Kanske fler slanor och fler trådar så det blir mer som en vägg?

Hade en rymmare som fick tre trådar plus en blanktråd på lämplig höjd. Den gjorde sitt jobb fint.
Klokt! 🙏 Känns så självklart när du skriver men tanken hade inte slagit mig ska erkännas att intrycket av en vägg kan vara en framgångsfaktor 😇
 
Jag har även en häst som lutar sej över stängslet, för den hästen måste tråden vara tillräckligt högt satt. I boghöjd är liksom bara att knata över för den. Eller hoppa. Ganaschhöjd är mer lagom för översta.

För en annan höst var det mer risk att den skulle krypa ut eller gå emellan trådar.
Så trådar på väl valda höjder och gärna 'många' kanske är grejen?
 
Jag har varit så elak att jag knutit små eltrådar i grimman på vår åring.

Han kom på att elen inte var på, vilket ju var fallet, och vips så har han forcerat trådarna.

Nu kom aggregatet upp med en väldans fart och för att lite förstärka intrycket för hans del, så har jag knutit små trådar i grimman.

Sedan har jag väntat på effekt.
 
C188A0E4-62CC-41EF-B38D-1CB78F64EFEB.jpeg
 
Jag har även en häst som lutar sej över stängslet, för den hästen måste tråden vara tillräckligt högt satt. I boghöjd är liksom bara att knata över för den. Eller hoppa. Ganaschhöjd är mer lagom för översta.

För en annan höst var det mer risk att den skulle krypa ut eller gå emellan trådar.
Så trådar på väl valda höjder och gärna 'många' kanske är grejen?
Är nog här jag fallerat! Mitt staket är/har hela tiden varit så att dom kan luta sig över 🙈

Känns lovande att få lite hopp om att det faktiskt finns mer att ta till! Höll på att bryta ihop förut men nu känns det som att det ändå finns hopp om livet 💃💃🙏
 
Jag har varit så elak att jag knutit små eltrådar i grimman på vår åring.

Han kom på att elen inte var på, vilket ju var fallet, och vips så har han forcerat trådarna.

Nu kom aggregatet upp med en väldans fart och för att lite förstärka intrycket för hans del, så har jag knutit små trådar i grimman.

Sedan har jag väntat på effekt.
Jo krasst så är jag i ett nöden-har-ingen-lag-mode just nu…. Känns som att jag behöver bryta detta och då kanske det kan krävas inledningsvis för att det ska bli tydligt att staketet är No-go-grejer…
 
Ja den hage där jag stängslat ordentligt med tre (nu fyra då) trådar varav den högsta ganska högt, där har ingen rymt ifrån ännu.
Ser många med så låg övertråd (typ boghöjd på sin höjd) och tänker varje gång att mina hästar bara skulle kliva över den som ingenting. Finns inget som liksom 'stoppar upp' rent visuellt.
 
Effektivast är nog trästaketet. Nackdelen att det är tungt och mitt b l å s t e ner efter några år 😂 men ingen springer ju rakt emot och över det liksom, det är verkligen som en vägg.
🙈😝 Gillar ditt staket!!! Där får jag lite väggkänsla, det upp ovanför bogarna borde ju t.o.m. hålla mina inne…. Får passa på stormar, fy sjutton vad pissigt om vädret tar staketet, jag som ojjar mig för att hästarna är på’t, tungt när man dessutom får vädrets makter emot en🥵
 
Ja den hage där jag stängslat ordentligt med tre (nu fyra då) trådar varav den högsta ganska högt, där har ingen rymt ifrån ännu.
Ser många med så låg övertråd (typ boghöjd på sin höjd) och tänker varje gång att mina hästar bara skulle kliva över den som ingenting. Finns inget som liksom 'stoppar upp' rent visuellt.
Jag ska erkänna att jag har ett sånt bog-staket… 🙈 Hopp om livet nu, nu blir det höjdbygge 👊👊

Återstår att fnula på hur jag får höjden stabil nu med tjälen…. Överväger seriöst att ha dom på box tills tjälen släppt…. 🙈
 
Går att skruva i långa isolatorer uppe på stolpen och dra tråden igenom dem. Fick vi göra efter att vallackarna stod och drog upp stolpen i mellan sig. Efter att de kom upp en tråd uppe på stolpen så var de slut bollat med staketet.
 
Slanor och 8 cm stolp är ju ingenting.

Mitt bästa staket är grova stolp 16 cm på dem plank 3 rader och på det 160 cm högt galvat svetsat nät med 3 ggr 3 cm maskor.
Ingen kommer ut och inget kommer in.
Inser att mitt staketbygge inte alls var så rejält som jag trott, vilket ifs ger hopp om att kunna hålla dom inne 💃💃
 
Är det ordentlig kräm i stängslet? Är det verkligen ordentligt jordat? Är - trådarna kopplade på jordspetten? Testat att vattna spetten?

Vad är det för tråd? Ren metalltråd har bäst ledningsförmåga.
 
Vad har du för aggregat ?
Typ av tråd/band/rep? Skarvar? Hur långt? Antal jordspett? Trådhöjd? Antal tråd? Det finns så många variabler som påverkar 😅

Min lille odåga hittade ett ställe att ta sig ut i år, mest troligt pga tjälen har gått ner ovanligt långt i år och tillsammans med det här jäkla tjocka islagret gjort att ledningen ner i backen inte fungerat så bra. Nu när det äntligen börjat smälta är respekten för stängslet tillbaka och ponny stannar på rätt sida igen... :devil:
 
Jag har varit så elak att jag knutit små eltrådar i grimman på vår åring.

Han kom på att elen inte var på, vilket ju var fallet, och vips så har han forcerat trådarna.

Nu kom aggregatet upp med en väldans fart och för att lite förstärka intrycket för hans del, så har jag knutit små trådar i grimman.

Sedan har jag väntat på effekt.

Och så kan man spetsa ovanstående med att klä av hästen ev täcken + spola vatten på framdelen. Har man tur behöver det bara göras en gång. Ja det kan anses grymt men jag anser att det är grymmare att smita och bli överkörd...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp