Hur stor är en normal bomvidd i tum?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Buppisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 13 800
B

Buppisen

Nu är jag nyfiken på vad som är normal bomvidd. På vissa märken står det ju bara norma, smal, vid etc. Jag vill veta vad detta är i tum.

"Min" kuse har x-tra vid bom på en stûbben siegfried. Den är för vid för honom vilket är varför jag vill byta inom kort.
Hur stor är en x-vid stübben i tum?

Är det olika tumstorlekar som kan passa samma häst beroende på märke?

EFter vad jag har läst tror jag att en henri de rivel fletcher skulle passa mig och pålles manke och rygg... Frågan är bara vilken tumstorlek jag ska titta efter på ett ungefär!

Hoppas mitt inlägg inte blev allt för förvirrat.
:confused:

Sv: Hur stor är en normal bomvidd i tum?

Tumstorleken anger ju längden på sitsen och har inget med bommen att göra. Om du ska jämföra bomvidder mellan olika märken måste du mäta hur många grader bommen är på.
Läs gärna mer i sadeltråden som finns här under utrustning, där beskrivs det bra!

Nu är det så opraktiskt att bomvidder mäts inte i tum.

Om du jämför en Stübben 32 med en Crown 32 kommer du märka att Crownen är betydligt vidare.

Det enda man kan mäta det är grader och det måste man nästan göra på varenda sadel... En lite måtttabell finns på www.stalleldhestra.se

ahhh jag trodde faktiskt att den siffran var liknande den för sitsen och därmed i tum... och inte i grader. Man lär sig något nytt varje dag!!

ahhh jag trodde faktiskt att den siffran var liknande den för sitsen och därmed i tum... och inte i grader. Man lär sig något nytt varje dag!!

Siffran för bomvidden är inte i grader, heller... ;) (De flesta hästar borde hamna någonstans mellan 90 och 100 grader om man mäter dem över manken.)

Oftast är det avståndet mellan ortspetsarna uttryckt i cm, och då beror ju vinkeln (=bomvidden) på hur långa ortspetsarna är.
Ju längre ortspetsar sadeln har, desto större blir siffran, men säger fortfarande inget om vinkeln över manken...

Siffran som anger bomvidden är alltså i princip bara användbar som jämförelse mellan sadlar av samma märke, eftersom olika märken kan vara olika konstruerade.
En Stübbensadel med bomvidden 32 är vidare än en Stübbensadel med bomvidden 30, men en Prestigesadel med bomvidden 32 är betydligt smalare än Stübbens 32:a...

Andra märken använder beteckningar som medium, normal, eller siffrorna 1-4 t.ex.

Det vore väldigt mycket enklare om alla sadeltillverkare faktiskt angav bomvidden i grader, för det är mer jämförbart än när alla har sina egna system. En grad är ju alltid en grad, fysikens och matematikens lagar är inte så förhandlingsbara, om man säger så. ;)

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: oki
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en... 2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: insearchof
·
Dressyr Håller på att byta sadlar till en av hästarna och känner mig smått förvirrad. Är mycket tacksam för råd/erfarenheter om dessa sadlar...
Svar
6
· Visningar
2 324
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka