Hur stor box?

självklart spelar det ju roll hur stor del av dagen hästen är ute. Hästar som står inne dygnet runt bör ju ha större box för att kunna röra sig. Jag anser dock att det inte är något större liv för en häst att stå inne. Mina hästar är ute hela dagarna från ca 7 - 10 varje dag. Jag vill ändå ha lite större box än det som är lagligt. Till mini minishettis behövs ju inte 20 kvadrat direkt utan det duger bra med 9 kvadrat till honom.

Jag var och mätte lite i nya stallet igår. Efterosm det är stolpar som bär upp taket på vissa ställen så kan man inte bygga hur som hellst. Jag fick iallafall fram att det går att bygga 4 st 16 kvadrat boxar (troligtvis) :bump: och 2 st 9 kvadrat boxar. De minsta räcker bra till shettisarna. medans storhästarna 160 + får ha större. Låter det bra??
 
Har i det lilla stallet boxar som är 4x4m, och fyra boxar som är 5x5m. Tror även en är 4x5m.
 
Jag menar att boxtiden spelar roll på så sätt att så fort de ska vara inne över natten så ska de ha en stor box. Därför att de ligger ner, och behöver rejält med plats. Mina hästar rullar sig också gärna i boxen och i en liten box får de inte plats att göra detta. Har varit med och vänt på hästar flera ggr i boxar när de rullat fast. (Detta kan iofs hända i vilken box som helst om hästen hamnar oturligt)
Det är också en anledning till att ha större boxar, så att hästen kan göra vad den vill i den. Jag menar inte att den ska ha plats att motionera, men rulla är ett måste, och att den ska kunna gå runt och stöka i halmen utan att det är för trångt.
Mina hästar går ute mellan 08-18 just nu, så vi har dem inte inne alltför mycket.
 
Det där med rulla har jag faktiskt inte tänkt på. Mina gör det aldrig inne, och sällan ute. Kanske för att vi kliar mycket? ;)
Skall prova att rulla runt någon av hästarna nästa gång den ligger ned. Så småningom, när dom kommer in, vill säga.


* Mizz Perfect! "Hästar som står inne dygnet runt bör ju ha större box för att kunna röra sig."
Det är just det tänkesättet jag är rädd för och vänder mig kraftigt emot. Ser att du är på min linje, men det finns så många andra. :(

LIA
 
När vi byggde stall för 1 år sedan så fick vi rätta oss till stor del av hur byggnaden såg ut, där bärande stolpar satt & dyl.
Box 1 är 5* 2,6,
box 2 är 3,3* 2.8,
box 3 är 4* 2.8 &
box 4 är 3* 3,3.

Har plats till 2 boxar till, ( ej byggda) då blir de ena 3* 3,3 & den andra mer som ett utrymme, 2,3 * 3.

Har inte ett ända galler, så dom står med huvudena utanför när dom vill det.

Har araber, den största 154 cm.
 
Våra hästar har det lite trångt dock men vad ska man göra med ett litet stall som dessutom är långt och smalt (9,5*4,5). Vårat shiresto -02 står i en box på 9 kvm och hon är nu nästan 165 cm. Våran shettis på 95 cm har en box på 4 kvm. De går ute 12 tim/dygn. Skulle gärna ha stora boxar men kan inte. Om jag "sparkar" en hyresgäst kan shiren få en box på 3*6 m men det ser ju inte klokt ut. Skulle helst vilja ha en box på 4*4 m åt henne. Vi får väl se hur stor hon blir. Men våran takhöjd räcker inte till alla fall då den "endast" är 2,30.
 
min häst är 148 cm och nätt, ingen grov och bred häst alltså.
han står i en litenstorhäst-box på ungefär 2,7x3 m.
den passar honom perfekt!
sen har vi även i stallet små ponnyboxar passande a-c-ponny (har stått isisar där förr, nu i en av dom står ett russ)
2 st är 2,5x2,5 m och 2 st är 2,5x2 m

sen har vi storhäst boxar på ca 3,2x3 m oxå.
där står det hästar från 158-165 (den som är 165 har mest hög manke, är inte så stor).
sen har vi en stor box som är nybyggd, som säkert är 4x4 m.
fölbox :).
fast den ska vi börja använda som torvutrymme och till hö, eftersom den inte används.

min häst ska snart byta till en storhästbox, eg. behöver han det inte men det spelar ju ingen roll, vi har ju tomma storboxar så varför inte ;).
 
Jag håller på att inreda stall just nu och boxarna blev 3,7m * 3,4m = 12,58 m2, att måtten blev som de blev är p g a att jag inte ville flytta bärande stolp som är i framkant av boxarna. Det bästa med att ha rejäla boxmått är att jag förhoppningsvis inte behöver "möblera om" ifall jag vill ha större häst i framtiden!
:banana:
Loggan
 
Ja! Vad puckad jag har varit! Det är klart boxar inte behöver vara helt fyrkantiga! Det räcker att kortaste sidan är 3 m, inte sant! Har grunnat och grunnat hur jag ska få ihop tillräckligt stora boxar i stallet....
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 125
Senast: Johannna1
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 560
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp