Hur stor box?

M

mizz_perfect

Hur stora boxar har ni till era hästar?? Vi ska bygga flera boxar i stallet. det är en gammal ladugård som ligger i ansluting till stallet. är som två sektioner som sitter ihop. så nu när gammla foderbordet är borta ska det bli flera boxar. har gått å tänkt massor på det här redan innan men det har inte blivit av. standardmåtten är väl 3*3 m?? hur stor box har ni?? och vad är rimligt för halvblod på ca 165..
 
Ett bra förslag är att gå in på ridsportförbundets hemsida. Där har de en sida om just att bygga stall. Den finns även att beställa hem. (gratis tror jag)
 
vi har 3,5*3,5 m stora boxar, också ombyggd ladugård, men ej där foderbordet har varit. skulle vilja ta bort det men vi klarar oss med de tre stora boxarna som vi har plats till. d-ponnyn och min 160cm höga häst ska stå i dessa boxar... tycker personligen att 3*3m är litet för en 1,65 häst men det är ju helt klart lagligt... kolla takhöjden bara... minst 1,5* mankhöjden på hästen. alltså minst 2,40 till en 1,60 häst...
 
Du kan hitta informaton på jordbruksverkets hemsida, där står måtten för a-ponny upp till stor häst. 9 kvadrat låter lite till din häst måste nog vara 12-14 för att var godkänt.

Nanne/ :banana:
 
3x3 m, dvs 9 kvadrat ÄR faktiskt godkänt, men visst är det litet till ett halvblod på 165!

Ingen av mina hästar är över 160 cm, men de har varsin box på 12 kvadrat och det är toppen! De trivs bättre och det blir lättare att mocka. Kan vara värt ytan... ;)
 
På Jordbruksverkets sida kan man skicka efter en MKT bra broschyr om hästhållning, där bla minimimåtten står.
9 m2 är minimimåttet för häst som är högst 170 cm.

Min ena häst är 168 cm hög, och just nu står han i en box som är drygt 10 m2.
Vill minnas att måtten är ungefär 3 x 3,8. Men hans box är inte fyrkantig, vilket har gjort den större än om den haft helt räta vinklar.

Andra pållens box är nästan 13 m2. Med sidorna 3,5 x ca 3,8 vill jag minnas.
Han är 171 cm hög.
 
Tycker som de andra, 3x3 m är litet för en häst, mera lagom för en ponny.

När jag köpte min häst och stallade upp honom i det stall han står i gjorde vi om boxen och knyckte utrymme från boxen bredvid där det står en ponny. Han har nu 3,2x4,40 har jag för mej att det blev. Lite krångel med att flytta krubbor och vattenkoppar blev det, samt att vi fick lov att göra det så att man kan återställa boxen i ursprungsskick när och om vi flyttar. Eftersom han gärna ligger ner också så skulle nog jag ändå vilja ha något större om det gick.

Stallet är en gammal ombygd ladugård från början av 1800-talet och efter att man bilat bort foderbordet och lagt golvvärme :love: så byggdes boxarna. De har gjuten kant mot gången och mellanväggarna är gjorda med ställda brädor av tjockaste sorten mellan två gjutna rör, staplade ovanpå varandra. Hållbart, stabilt, lätt att byta ut och lättarbetat. Det är också inlagt kilar från sidorna för att hålla allt stilla, och upptill ovanför gallren både kilar och någon sorts spännbandshistoria för att inte allt ska kunna lyfta.
 
Vi ska bygga boxar som är 4,4 x 3 meter. De blir ju lite avlånga, men de blir nog ändå stora och fina. Där ska det stå från en liten C-ponny till en stor häst på 168 cm. Min fröken på 158 kommer nog stor-trivas :d
 
jag har åxå sett att 9 kvadrat meter är lagligt men jag tycker precis som er att det är lite litet. men mini står du i en box som är 3 *3 m han trivs bra verkar det som iallafall :rofl: han ser lite liten ut i boxen bara. de andra boxarna jag har är ca 3,5 * 3,2 cm .. det gick inte å göra större på vissa då det var stolpar som höll upp taket i vägen så då fick alla bli så istället för att vara olika då de skulle stuckit ut på olika boxar i gången. inte så snyggt :crazy:
 
De flesta verkar vara överens om att en box på 9m2 är för liten för t ex ett halvblod.
Varför? Hur stor skall den vara och varför?
Hur ser ni på utevistelsen kontra boxvistelse?

LIA
 
Ju mer hästen går ute, desto mindre box kan man ju ha. Fast jag, med två hästar kring 1.70 känner mig lite taskig om jag ställer dem i en 9m2 box.
 
Typex här, när vi börjar ta in kusarna. Hö i ena hörnet under krubban. Vattenkopp i andra hörnet vid samma vägg.
Skit i ett tredje hörn och mot ena väggen. Kiss som rinner igenom det övre halmlagret och ner till bäddbotten.
Boxen i övrigt ren och torr. Alltså gott om plats för hästen att ligga och stäcka ut sig på och även för att röra sig i övrigt. En meter längre väggar, skulle inte betyda någon påfallande förbättring.
Vilket däremot så kort box-tid som möjligt gör!

LIA
 
4*4.5m
Vi ville ha stora boxar, dessutom fungerade det bäst med dessa måtten då stallet är lite konstigt byggt.
Men jag ser mest positiva saker med att ha stora boxar:
Mina hästar trampar inte sönder bajset och rör inte rundor i det - alltså mkt lättare att mocka.
Inga problem att få plats (har en fjording som nästan drunknar i boxen)
Mindre svullna ben

Min gamla travare hade jag i stall där boxarna var ca 3*3m, han hade inte mkt extra utrymme, dessutom var det omöjligt att hålla rent, han sprätte runt på allt eftersom boxen var så liten. Men när vi tog hem honom till de stora boxarna låg spånet kvar, benen var finare på morgonen och han kunde stå och ligga utan problem.
 
Men många hästar skiter inte bara i ett hörn, utan lite här och var. Dessutom spelar det ingen roll om hästarna är inne lite, så länge man inte bara tar in dem och ger lite mat och sedan släpper ut dem. Ska de stå i boxen över natten ska den vara lagom stor. Och en 3x3m box känns för liten åt en STOR häst (160+).
Dessutom tycker jag att hästen ska kunna gå runt i boxen och så utan att det blir trångt.
Mitt sto på 163 cm med ganska lång kropp tyckte nog att 3x3m boxarna var anings små, eftersom hon när hon låg ner fick ligga i sin skit, och då är hon dessutom "rumsren" och skiter bara längst bak i boxen, i en hög.
Nu står hon i 3,5x3,5m box och trivs alldeles utmärkt!
Fast fölungen börjar på att tycka det är trångt ihop med morsan, så det blir bra att skilja dem åt nu!
 
Haflingern, ca 140 stor, har en box på 3,5 x 3,5 och min stora häst, drygt 165, har 4 x 3,5. Mindre boxar, i alla fall för den stora hästen, hade känts trångt.
 
jag har
6 boxar på 17 kvm
4 boxar på 12 kvm
6 boxar på 9 kvm
...och självklart så är det ju bättre ju större box man kan ha....numer tycker jag att de som är 9 kvm är små, och det är lättare att skotta de stora boxarna...för det är som nån sa...ALLA är inte så rensliga av sig så allt hamnar i ett enda hörn...får dom större box så håller dom mer ordning på sig(annars får dom stå i en mindre iallafall)...t om fölet med sin mor har ordning o reda i sin box nu.
 
Håller på att renorvera ladugården och box ett kommer bli runt 15 kvm, box två 12 kvm (4 x 3 m) och box tre ungefär 5 kvm. Två av boxarna kommer ju alltså bli relativt stora, iaf till de hästar jag har idag; fjordingar av c-ponnystorlek :smirk:, men jag tror det kommer bli hur bra som helst ändå.

I boken "Att bygga häststall" står det också att en lämplig storlek på en box är 2 x hästens mkh. Sen vet man ju aldrig vilka hästar som kommer att stå där i framtiden, eller hur boxen kommer att användas (hästen kanske måste stå inne mer än vad man räknat med) så i boken rekommenderas man att bygga boxar på runt 11 kvm.
 
Ser faktiskt ingen skillnad här på beteende mellan 9 m2 box och en stor (vi har en sådan också). Den (unghäst) som slarvskiter gör det i båda boxarna, medan resterande håller snyggt i sina 9m2. Och sig själva också. ;)
Inte heller har våra vuxna hästar, 161 cm och uppåt, några problem med att röra sig. Det är ju trots allt inte meningen att dom skall motioner i boxarna.
Jag hävdar nu inte att det är fel med större boxar, tvivlar bara på behovet.

Visst spelar väl boxtiden roll? En häst slappar ju stora delar av dygnet, och det verkar vara vad dom passar på att göra i boxarna. Men om tiden blir för lång, inkräktar man ju även på den rörliga delen av dygnet. Hoppas du förstår hur jag menar.

Har tyckt mig se tendenser i resonemangen, att hagvistelse inte är så viktigt, eftersom hästen står i så stor box. :smirk:

LIA
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 063
Senast: Johannna1
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 271
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp