hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

Eliin98

Trådstartare
Hej!
Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne!
Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop dom!
Dom bråkade väl lite och så men hon lät honom sätta på henne vilket jag tar som att hon var brunstig eller vad det nu heter på kaninspråk :)
Vi väntade lite men gjorde om det fem gånger.
Efteråt satt vi honan i en egen bur avskilt från dom andra kaninerna.
Nu har hon varit där i ca 2,5 dygn och hon har inte än (peppar peppar) ryckt av sig någon päls (skendräktig) hon har varit ganska trött och seg men det beror ju säkert på att hon är ensam i en liten bur också. Hon har även druckit ovanligt mycket vatten, det reagerade jag på och sen läste jag att dräktiga kaninhonor brukar göra så.
Jag vet inte om hon har börjat grävt något en, har ej sett det men det kanske är för tidigt.
Hon är inte sur när man tar i henne hitills men hon springer iväg lite mer tror jag, eller ja hon var inte så jättejättetam innan heller så jag kanske inbillar mig, mycket troligt.
Men idag testade vi släppa in hennes kompis i hennes lilla bur, först nosade hon bara på henne och så men sedan jagade hon runt henne och slet loss lite päls och blev sur, vi var ju såklart beredd på det så vi särade dom snabbt.
Hon har aldrig någonsin gjort så, då hon är mycket snäll mot allt och alla och känner den andra kaninen väl.
Har hört att dräktiga kaniner brukar bli aggressiv mot andra kaniner, så man får ju hoppas :)
Men hon kan ju också bli det om hon är skendräktig..
Men vi får ju hoppas att hon är dräktig.
Men hon kanske även gjorde så för att vi släppte in gamla burkompisen i hennes nya revir, eller?
Men om dom känner varandra borde det väl inte bli så och är det inte bara med en hane och en hona det blir så?
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

Och nu har hon börjat gräva massa i buren också :)
Hoppas hoppas hon är dräktig och inte bara skendräktig.
Det får vi väl se när det gått en vecka för då går väl skendräktigheten över
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

En kanin är dräktig i en månad. De brunstar var tredje dag därför är rådet att de ska gå tillsammans minst en vecka för säkerhetsskull.
Min kaninhona har inte boat förrns sista veckan innan dräktighet, vissa gör sista timmarna. Min var skendräktig här första gången men boade som vanligt och var surare, så skendräktigheten kan komma när som helst.

Betäckte om henne, gick med hanen två veckor (bur på några kvm) och på ,månadsdagen kom 9 ungar.


Mycket möjligt att hon jagade den andra kaninen pga revir, de är inga flockdjur kaniner.
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

Nej jag menar dagar.Dom brukar ju oftast rycka av sig päls inom några dagar om dom är skendräktig.

Som det är nu har det gått precis 3 veckor sen hon blev parad.,När hon blev parad var hon ju brunstig och vi parade henne 5 g med mellanrum.
Nu har hon varit i en egen bur, och hon har inte visat någon skendräktighet.
Hon är väldigt trött, vilar mycket, dricker nyckel vatten och har varit lite sur mot dom andra när vi testat släppa ihop dom. Hon gräver ganska mycket i buren och jag tycker hon har blivit lite lite tjockare och magen är ganska hård och det känns som bröstvårtorna har blivit lite större. Eller så inbillar jag mig allt eller så är hon inte alls dräktig och mot är bara sånna tecken av en slump.
Så vi får se men vi håller tummarna :D
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

Det visste jag inte, att dom rycker päls efter ett par dagar om dom är skendräktiga. Nytt för mig!

Jag håller tummarna för att det blir smått! Behärska dig nu och spring inte och titta stup i kvarten utan låt henne vara ifred så blir det nog bra...;) (Säger Milene som väntar kycklingar och tittar MINST en gång i halvtimmen...:D)
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

Rycker päls efter 2,5 vecka är inte ovanligt om dom är skendräktiga, och ibland gör dom det också om dom är sken-skendräktiga (dvs dräktiga) ;).

Vänta och se bara :). Speciellt första gången kan det vara svårare att avläsa "tecken" då honan själv inte har så bra koll på vad det är som händer i hennes kropp. Men sista veckan brukar boandet sätta igång, hon springer runt med hö i munnen. En del rycker päls redan då, andra inte föränn precis innan födseln.
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

Hej!
Igår när jag gick till stallet så låg det lite blodstänk i kaninburen och när jag lyfte på locket till sovhuset så låg det ett tjockt lager med päls och halm där men man såg inga ungar. Men man såg tydligt hur det rörde sig under pälsen :D
Idag tog jag på mig plasthandskar (för att det ej skulle bli människolukt på ungarna)
Och tänkte kolla på ungarna och plocka bort ev döda ungar.
När jag lyfte på pälsen så låg det 6 eller 7 sprattlande små rosa varelser där ;)
Svårt att räkna dom när dom låg på varandra och rörde sig hela tiden.
Haha :)
Alla verkade må bra och jag hittade ingen död :D
Är det inte mycket ungar för en dvärgkanin att få FÖRSTA kullen? :)
Iaf superkul att hon var dräktig, att allt gick bra och att hon fick så många levande ungar :)
Hoppas det fortsätter att gå bra :)
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

GRATTIS!!! :D

(Man får väldigt gärna lägga in bilder...;))
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

Det är en jättekull om hon är en hermelin, normalstor om hon är dvärgvädur :)! Grattis!!
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

Tackar! :)
Okej :)
6 st var det, herregud vad dom växer!!
Dom är två veckor precis imorgon och man har sett skillnad varje dag.
Nu har dom ju päls och kryper omkring i boet men dom har inte öppnat ögonen än :)
 
Sv: hur stor chans är det att min kaninhona är dräktig?

Min första hona som ja parade hon började boa direkt efter parning men skendräktig och även inte villig igen med att bli parad! Den andra honan ja har började ja för någon vecka sen hon sprang ifrån honom och var svår flörtad och nu idag satte ja ihop dom och hon gnyr å han sätter på hennes huvud :(
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 118
Senast: animalasia
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
1 975
Hundhälsa Here we go again. Runt nyår och veckan efter alltså vecka 1-2 i år höglöpte grannens tik. Dom försökte först med ena hanen men han var...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 732
Senast: Sel
·
Däggdjur Var och hämtade två kaniner idag, hos två olika personer. Den första var jag och hämtade idag på morgonen, den skulle ha stamtavla (både...
Svar
4
· Visningar
1 530
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp