Bukefalos 28 år!

Dräktig? Skendräktig?

Hittade precis till Agrias beskrivning av skendräktighet


"Hur påverkas tiken av skendräktigheten?
De synliga tecknen på skendräktighet brukar uppstå en till två månader efter löpet. Rent fysiskt kan tiken kan gå upp i vikt och hon blir då gärna svullen runt buken. Hon kan få juversvullnad och bilda mjölk eller ett tunt sekret i juvren. Ätstörningar förekommer också. Ofta vill tiken inte äta alls under en period och då är det naturligtvis viktigt att du ser till att hon i alla fall får i sig vatten. Vissa tikar får istället ökad aptit.

Tikens beteende kan också påverkas. Hon kan få ett utpräglat modersbeteende; hon bäddar och bygger bo. Hon kan också vara allmänt rastlös och orolig. Det händer även att tiken adopterar allehanda ting, till exempel gosedjur och skor, som sina ungar. Tiken kan också blir nervös eller slö och ibland ses även en ökad aggressivitet.

De flesta tikar som blir skendräktiga får huvudsakligen de fysiska tecknen och blir kanske lite allmänt nedstämda under perioden."

Känns ju som att hon bockar av alla symptom!
(Hon kliar sig ovanligt mycket med bakbenet på tuttarna tycker jag)

Vad heter "skendräktighet" på engelska?

Är dessa symptom även gällande för om tiken är dräktig?

Skendraktig heter "false pregnancy" pa Engelska. Min gamla Rottis tik Mandy blev skendraktig varenda gang hon lopte. Hon fick stora tuttar och mjolk flera ganger, samt tog god hand om "valparna" efterat ... en "rubber chicken" och en tunn gummi igelkott. :angel:
 
@Voff en fråga angående "hormonslem". Är det konstant eller kan det 'komma och gå'?

För ägaren har inte sett något slem öht sedan jag berättade att jag såg det den där morgonen.

Tiken är visserligen renlig av sig och kanske tvättar sig men ägaren går prommenad varje eftermiddag ca 1-1.5h och har inte sett nåt i samband med kisseri tex..
 
@Voff en fråga angående "hormonslem". Är det konstant eller kan det 'komma och gå'?

För ägaren har inte sett något slem öht sedan jag berättade att jag såg det den där morgonen.

Tiken är visserligen renlig av sig och kanske tvättar sig men ägaren går prommenad varje eftermiddag ca 1-1.5h och har inte sett nåt i samband med kisseri tex..

Det kommer då och då. Olika ofta och mycket på olika tikar. Men säkrast att se är i samband med urinering.
 
Nyaste fotot och ägaren sa nyss att han räknat fel på datum OM det nu är valpar på g. 17 mars är nya beräknade due date

20180301_234901.jpg
 
Valpar.
Annars rejält skendräktig och bör få medicin.
Men 17 mars...med så stora tuttar. Tror jag inte.

Du tror tidigare?
Det är mest skinn som hänger men själva vårtorna har blivit större och större sedan ca 10 dagar men ingen mjölk än
 
Mjölk kan vänta ända till valpningen.

Ja har hon inte haft mängder av valpar innan så tycker jag att hon ser ut att ha ljuver för en valpning inom 10 dagar. Max. Inte ens Mamma Mu hade så stora vårtor med bra en vecka kvar och då hade hon haft två stora kullar innan.

Ta och räkna från första parningsförsöken igen och se var ni hamnar.
 
Mjölk kan vänta ända till valpningen.

Ja har hon inte haft mängder av valpar innan så tycker jag att hon ser ut att ha ljuver för en valpning inom 10 dagar. Max. Inte ens Mamma Mu hade så stora vårtor med bra en vecka kvar och då hade hon haft två stora kullar innan.

Ta och räkna från första parningsförsöken igen och se var ni hamnar.

Förstföderska.

Svårt att säga eftersom hon bott hela tiden med en hane men varit på besök hos en annan hane 2 ggr med 24h mellanrum.

Oseriöst, jo jag håller med.

Hanhundsägaren (hane 2) är den som förutspått 17 mars nu
 
Hur gammal är tiken?
Inte för att vara elak men hon ser rejält överviktig ut vilket kan försvåra vid valpning. Är hon dessutom lite äldre så skulle jag känna oro för att hon kan få problem med svagt värkarbete.


I keep in mind.
Jaa hon hade nog några kg övervikt redan innan men svårt att veta. Jag kan inte rasen, den är (verkar vara) rätt så chunky ändå? Och dessutom en "ras" med väldigt olika typer... eller så är det bara här i Aus? Känns lite som om "alla" avlar på lite vad som helst och så länge den ser ut som en bulldog så är det en bulldog? :meh:
 
Om hon försökte paras vecka ett (om jag tolkar ursprungsinlägget rätt) så kan hon valpa v 10.
Om en vecka. Inte alls omöjligt och något man måste vara beredd på att det kan ske.

-Hunden bör veterinärundersökas
-Hållas under total uppsikt (inte vara själv ute, lös!)
- Få en valplåda att bo in sig i.
- Utrustning för valpning bör finnas hemma ifall komplikationer uppstår.

Jag vet att det inte är din hund. Det är fint att du bryr dig om henne :heart
 
Different story but..

Jag hamna i en idiotisk diskussion med ägaren ikväll om att han vill börja avla fram "en ny typ av bulldog" födda med 'stumpy tail' genom att korsa tiken (samma tik vi pratar om i den här tråden) med en stumpy tail cattle dog :banghead::banghead::banghead:
 
Different story but..

Jag hamna i en idiotisk diskussion med ägaren ikväll om att han vill börja avla fram "en ny typ av bulldog" födda med 'stumpy tail' genom att korsa tiken (samma tik vi pratar om i den här tråden) med en stumpy tail cattle dog :banghead::banghead::banghead:
Vet dom ens att tikar går dräktiga i 63 dygn +-5 ?
 
Nu får de DNA-testa den då så de vet vem som är pappan :)
 

Liknande trådar

D
Hundavel & Ras har nu det senaste upptäckt att min tik har blivit lite rundare, hennes aptit är inte som förr, äter vanligtvis 3ggr så mycket utav sin...
Svar
11
· Visningar
2 380
Senast: Carand
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
36 956
Senast: Belethien
·
P
Övr. Hund Skriver under anonymt nik... Jag och sambon har ett par bekanta som bedriver kennel och blev erbjudna att ha en hund från dem på...
2
Svar
32
· Visningar
3 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp