Bukefalos 28 år!

Minst sagt misslyckade kaninköp...

linnsan

Trådstartare
Var och hämtade två kaniner idag, hos två olika personer. Den första var jag och hämtade idag på morgonen, den skulle ha stamtavla (både stod i annonsen + att ägaren sa det när jag frågade om stamtavla.) När jag betalat och sitter och väntar på tåget hem så ska jag kolla igenom stamtavlan. Det visar sig att det inte alls är en stamtavla (korkat att jag inte kollade, jag vet....) utan härstamningsbevis... Very funny, ska ringa till h*n som sålde han imorgon men är redan fäst så har antagligen kvar honom ändå.

Kanin nummer två åker vi sen och ska hämta. En hona. Har redan en hona hemma och ville utöka med en hona och en hane till då jag ska börja lite med avel. Iaf, mysig kanin, utställd osv. Släpper iaf ihop henne med min andra hona. Tycker att nya honan är liiite väl intresserad av min "gamla". Lyfter upp henne, vilket visar sig att där sticker det fram en snopp... Så nya honan är egentligen en hane. Dagen blev ju ännu roligare... Hur lyckas man ställa ut den på fel kön? Eller är det ngt annat fuffens? Han har stamtavla. Ska kolla igenom den ordentligt och även kolla så öronmärkningen stämmer med SKAF pappret.

Men nu kommer ju andra problemen. Jag släppte ihop honan först med den hanen som jag visste var hane, de parade sig ett par gånger men mest tyckte bara honan han var jobbig. Därav att jag tänkte att honorna kunde gå ihop i natt så hon får vara lite ifred. Men det går ju inte nu då den andra också är hane så hon får ju inte vara ifred där heller... Och mer än två burar har jag inte:crazy:
Sen lämnade jag ju "honorna" tillsammans en stund, varav de antagligen har parat sig, de var nämligen i full gång när jag kom tillbaka... Så hur ska man kunna veta vem pappan är sen? :S

Fan vilken jävla dag!
 
Sv: Minst sagt misslyckade kaninköp...

Eftersom honan parat sig med båda hanarna vet du ju inte vem som blir pappa till ev. ungar. Kan ju tom bli ungar efter båda i samma kull..

I övrigt så tycker jag nog att du varit lite klantig som inte kollade alla papper och att kaninerna varit av rätt kön innan köp faktiskt.
 
Sv: Minst sagt misslyckade kaninköp...

Ja, jag vet att det var klantigt.. Men framförallt den sista tycker jag var klantigt från uppfödarens sida faktiskt.. Man måste väl kunna lita på folk iaf liiite när man köper kaniner, men aja antagligen inte.
 
Sv: Minst sagt misslyckade kaninköp...

Ja det blir ju inte kul med ungarna... :S

Hon hade visst gett mig fel kanin + registrerat fel, då denna heter ett tjejnamn. Men iaf så kommer hon på torsdag med rätt kanin. Och DÅ ska jag fan gå igenom varenda hårstrå på kaninen..
 
Sv: Minst sagt misslyckade kaninköp...

Synd att det ska vara såhär vid köp av smådjur, att man aldrig någonsin vågar lita helt på säljaren. Det är så trist att det finns så mycket oseriöst folk...
Efter alla skräckhistorier (som denna och värre) jag har hört skulle jag aldrig köpa ett smådjur utan att kolla igenom alla papper och könsbestämma först. För att inte tala om att könsbestämma eventuella burkamrater för att inte få hem en hona som råkar vara dräktig med brorsan/pappan!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 943
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Elisha
·
Övr. Hund Ursäkta långt inlägg men känner att jag behöver få skriva av mig. Har bott 10 år på samma ort och aldrig varit med om något liknande...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Däggdjur Min familj har haft två stallkaniner, en hona och en hane som har blivit till åren. Inatt gick den ena (honan) tragiskt bort efter att...
Svar
2
· Visningar
3 570
Senast: Ek3n
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp