Bukefalos 28 år!

Dräktig? Skendräktig?

Seabaz

Trådstartare
Here we go again.

Runt nyår och veckan efter alltså vecka 1-2 i år höglöpte grannens tik.
Dom försökte först med ena hanen men han var nog för gammal, hanen som tiken bor med.
Dom tog tiken vecka 2 till en annan hane och visst försökte hanen men verkade i te som om han fick till det.
Ingen har sett tiken fastna med någon av hanarna.

Grannen och vi och alla andra har varit inställda på att pga what ever verkar tiken inte intresserad av parning osv.. (jag hade en annan tråd om det).

Senaste 3 dagarna har jag hittat tiken under vårat hus barje morgon runt kl 7.
Ingen aning om hur länge hon skulle ha varit här men hon har liksom grävt ett par gropar som hon ligger och snusar i under vår veranda, tätt till husgrunden.

För 3 dagar tänkte jag "kanske det är nåt fel med den andra hunden" då hon var väldigt orolig och "needy" vilket inte är likt henne.

Igår, morgon 2 tänkte jag " äh det kanske är för att det varit en heat wave här och det är mer nice and cool för henne under vårt hus än hennes eget.

Idag var 3e morgonen i rad och det slig mig, tänk om hon är dräktig i alla fall? Och typ boar in sig under vårt hus, som är mer skymundan och lugnare än hennes eget?

Jag tycker även att hon gått upp i vikt senaste 2 veckorna och är fet som en gris och jag har påtalat detta för ägaten men han tror att hon syrövar omkring i området och någon ger henne mat.

Jag tror ju ändå någonstans att hon INTE är dräktig men jag har hört termen "skendräktig" förut, kan någon med erfarenhet förklara skendräktighet för mig?
(Har googlat lite men inte blivit mer förståndig)

Eller är det normalt att en dräktig hund börjar "boa" såhär? Enligt almanackan kan hon vara max 4 (snarare 3) veckor dräktig OM det nu är så...

Bild på hunden under verandan i morse, syns inte helt men det är två gropar gjorda bakom kartongbiten

20180206_065146.jpg
 
Hittade precis till Agrias beskrivning av skendräktighet


"Hur påverkas tiken av skendräktigheten?
De synliga tecknen på skendräktighet brukar uppstå en till två månader efter löpet. Rent fysiskt kan tiken kan gå upp i vikt och hon blir då gärna svullen runt buken. Hon kan få juversvullnad och bilda mjölk eller ett tunt sekret i juvren. Ätstörningar förekommer också. Ofta vill tiken inte äta alls under en period och då är det naturligtvis viktigt att du ser till att hon i alla fall får i sig vatten. Vissa tikar får istället ökad aptit.

Tikens beteende kan också påverkas. Hon kan få ett utpräglat modersbeteende; hon bäddar och bygger bo. Hon kan också vara allmänt rastlös och orolig. Det händer även att tiken adopterar allehanda ting, till exempel gosedjur och skor, som sina ungar. Tiken kan också blir nervös eller slö och ibland ses även en ökad aggressivitet.

De flesta tikar som blir skendräktiga får huvudsakligen de fysiska tecknen och blir kanske lite allmänt nedstämda under perioden."

Känns ju som att hon bockar av alla symptom!
(Hon kliar sig ovanligt mycket med bakbenet på tuttarna tycker jag)

Vad heter "skendräktighet" på engelska?

Är dessa symptom även gällande för om tiken är dräktig?
 
Hon kan både vara skendräktig och dräktig. Det finns tikar som valpat efter hanen bara doppat snorren. Hanarna kan vara fantastiska med att strypa sperman i samma sekund de åker ur tiken för att i nästa juck spruta igen.

Lite bättre koll mao än vad våra karlar har ;)

Jag hade helt klart gjort UL på tiken. Är hon skendräktig behöver hon hjälp för det är inte schysst mot henne.
 
Nu har det gått lite längre tid och tikens nipples är gigantiska!!

Jag hade också gjort UL om det var min hund men det kommer inte göras...

Hon boar fortf under vårt hus och sover där på nätterna, inte alltid men de flesta...

Hon är fortf fet, vet inte om hon gått upp ännu mer dock, tror vikten varit stadig sedan sist...
 
Är hon dräktig så är det dags att ha stenkoll på henne så hon inte valpar ute. Dels för vilda djur (ni har väl en del sånt?) och dels ifall något går snett med valpningen.

Vår gammeltik har alltid stuckit iväg som en iller vid promenaderna för att hitta nått ställe ute. Det är koppel som gäller på henne när det börjar bli dags. Sambon hittade henne under altanen i November månad inför B-kullen. Inför C-kullen var hon i riset på komposten och boade :crazy:
 
Är hon dräktig så är det dags att ha stenkoll på henne så hon inte valpar ute. Dels för vilda djur (ni har väl en del sånt?) och dels ifall något går snett med valpningen.

Vår gammeltik har alltid stuckit iväg som en iller vid promenaderna för att hitta nått ställe ute. Det är koppel som gäller på henne när det börjar bli dags. Sambon hittade henne under altanen i November månad inför B-kullen. Inför C-kullen var hon i riset på komposten och boade :crazy:

Oh my! :eek:

Jaa definitivt har vi ohyra som tex ormar som säkert skulle svälja en valp, antar att en kull valpar skulle kunna locka till sig ormar, har inte själv sett nån omkring här.

Grannen har sagt att OM (om om om, han vågar knappt ens hoppas) det är valpar där inne så borde bf vara runt 23 mars. Själv trodde jag tidigare
 
Jag vet att det inte är din hund och att det inte är svensk hundhållning vi pratar om, men vad har ägaren för plan om hon nu är (planerat) dräktig?

Plan för vad, menar du? Kommande eventuell (ingen vågar ju riktigt hoppas än att den ens är dräktig på riktigt) valpning eller plan för ev valpar?
 
@Jenka @dobbis Ja jag trodde också början av mars men ägaren säger att OM hon blev dräktig med avelshanen så bör det vara senare. Hon har ju dock levt med en annan hane under hela tiden, som de försökt para med tidigare men som aldrig blivit nåt...

Jag har inte varit hemma hos grannen på länge och har inte frågat om valpnings-plan heller eftersom vi nog ändå inte tror på det än...
 
Nu i morse hade hon genomskinligt slem hängandes från vulvan :eek:

Efter en snabb googling så fick jag 1 svar att tiken kan vara kraftigt skendräktig men 4 svar att "behandla henne som om hon vore dräktig men utan överdrift".

Stod att detta uppkommer i 3:e och eller 5:e veckan. Vilket om detta stämmer om hon skulle vara i 5:e veckan nu så stämmer ägarens beräkningar om bf runt 23:e mars.


Tror inte det är livmoderinflammation iom beskrivningarna om de flytningarna....


Håller med alla och ska slänga iväg ett meddelande till ägaren om att han borde UL:a tiken
 
Nu i morse hade hon genomskinligt slem hängandes från vulvan :eek:

Efter en snabb googling så fick jag 1 svar att tiken kan vara kraftigt skendräktig men 4 svar att "behandla henne som om hon vore dräktig men utan överdrift".

Stod att detta uppkommer i 3:e och eller 5:e veckan. Vilket om detta stämmer om hon skulle vara i 5:e veckan nu så stämmer ägarens beräkningar om bf runt 23:e mars.


Tror inte det är livmoderinflammation iom beskrivningarna om de flytningarna....


Håller med alla och ska slänga iväg ett meddelande till ägaren om att han borde UL:a tiken

"Hormonslem"
Det får dräktiga tikar. Vet ej om skendräktiga kan fejka detta.
Det kan komma senare än 5:e veckan så ha inte det som referensmall.

Hade inte den första hanen gjort ett par "doppande" iaf? Eller minns jag fel?
För det räcker med några sekunders doppande om man har tur/otur.
 
"Hormonslem"
Det får dräktiga tikar. Vet ej om skendräktiga kan fejka detta.
Det kan komma senare än 5:e veckan så ha inte det som referensmall.

Hade inte den första hanen gjort ett par "doppande" iaf? Eller minns jag fel?
För det räcker med några sekunders doppande om man har tur/otur.

Första hanen har ingen sett om han ens fått in den. Han är gammal och orkade typ försöka 4-5 juck och sedan måste han vila.
(Jaa jag vet dom borde ju separerat dom om inte annat för den stackars hanens hjärtas skull).

Hane 2, avelshanen, som var senare, har gjort flertal dopp men inte fastnat och tror ingen har sett nån "överbliven sperma runt omkring" heller eftersom ingen har trott framtill nu senaste veckan att det kunde vara något...


Jag skickade precis meddelande till ägaren och sa att han borde hålla koll och ev ta hunden till en veterinär samt skickade en fakta-länk
 
Första hanen har ingen sett om han ens fått in den. Han är gammal och orkade typ försöka 4-5 juck och sedan måste han vila.
(Jaa jag vet dom borde ju separerat dom om inte annat för den stackars hanens hjärtas skull).

Hane 2, avelshanen, som var senare, har gjort flertal dopp men inte fastnat och tror ingen har sett nån "överbliven sperma runt omkring" heller eftersom ingen har trott framtill nu senaste veckan att det kunde vara något...


Jag skickade precis meddelande till ägaren och sa att han borde hålla koll och ev ta hunden till en veterinär samt skickade en fakta-länk

Tja, de där 4-5 jucken kan absolut räcka. De bör absolut räkna en eventuell dräktighetstid där ifrån och 63 dagar fram. Dvs 9 veckor. Vissa valpar redan på dag 56-57.
Vecka 2 och 9 veckor frammåt blir vecka 11. Dra sen av 5 dagar för säkerhets skull.
 
Tja, de där 4-5 jucken kan absolut räcka. De bör absolut räkna en eventuell dräktighetstid där ifrån och 63 dagar fram. Dvs 9 veckor. Vissa valpar redan på dag 56-57.
Vecka 2 och 9 veckor frammåt blir vecka 11. Dra sen av 5 dagar för säkerhets skull.

Jag tror inte de jucken ens var inne i tiken men då de bor ihop är det ju svårt att säga vad de gör på nätterna.

Hanen hon bor med är hanen dom försökt få henne dräktig med senaste två åren inkl 3 försök med insemination...

Jag tror nog chansen är större att hane 2 levererade. Men som sagt. Vem vet?

En veterinärundersökning är på sin plats,, den här såpan är bättre än 'married at first sight'
 

Liknande trådar

D
Hundavel & Ras har nu det senaste upptäckt att min tik har blivit lite rundare, hennes aptit är inte som förr, äter vanligtvis 3ggr så mycket utav sin...
Svar
11
· Visningar
2 379
Senast: Carand
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
36 926
Senast: Belethien
·
P
Övr. Hund Skriver under anonymt nik... Jag och sambon har ett par bekanta som bedriver kennel och blev erbjudna att ha en hund från dem på...
2
Svar
32
· Visningar
3 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp