Bukefalos 28 år!

Hur stor elförbrukning är normalt?

Vi värmer tre rum + toa, totalt ca 80 m2, med el. Dåligt isolerat åt några håll pga kallställda rum mellan de uppvärmda.

Förra månaden förbrukade vi nästan 1000 kWh. Ser inte fram emot räkningen för November 😬
 
Fick precis fakturan för november: 559 kWh så 18,6 kWh per dygn.
Tämligen rejäl höjning jämfört med månaderna före som stadigt legat på 340-380 kWh per månad.

Bor i radhus i elområde 4, 105 kvm, direktverkande el och luftvärmepump.
Det är dock först i november som värmen, bortsett från ena badrummet, varit igång och då inte mer än i dotterns sovrum och vardagsrummet.
Jag har alltid föredragit att ha det svalt inomhus. (Många hade nog klassat det som kallt :o )

Tittar jag sett över ett år så ligger förbrukningen på 7 644 kWh. Det är dock sjunkande för varje månad som går :)
 
Alltså, jag ska ju inte uttala mig i tråden egentligen, men jäklar vad jag är glad att bo i liten lägenhet just nu. Kollade just min förbrukning senaste året, ligger på runt 42 kWh, på en hel månad...😁 Men fattar att 34 kvm hyreslägenhet i förort till Sthlm inte är något som alla skulle kalla vettigt och önskvärt boende, så fortsätter att läsa tråden i tysthet igen!
 
Jag är så tacksam över att vi bytte fönster och dörrar i kåken i våras. 13 fönster, an altandörr och entrédörren. Det drog sådant i våra fönster att flamman på stearinljusen dansade. Det i sin tur gjorde att luftvärmepumpen inte klarade att hålla hela huset varmt (250kvm) så vi fick ha element (direktverkande el) i sovrum, toa och dusch.
När jag nu jämför vår elförbrukning kan jag se att vi ligger på 1000kWh varje månad!

I oktober låg vi på 700kWh och i november 900kWh.
Stort hus med tre våningar. Två vuxna och två barn.
 
100 år gammalt hus, 140kvm, tillbyggt och renoverat med bl a bytta fönster men gott om självdrag. Jordvärme. Stödeldar i täljstenskamin i vardagsrummet. Värmer ett välisolerat hundhus på 40kvm med golvvärme som går på samma panna som i huset. Förbrukar ca 30-45 kwh/dygn just nu i SE4. Mer om det blåser, mindre om det inte blåser :p
Ligger hittills i år på 8100 kWh, har annars legat ganska stadigt på ca 11700 kWh/år, sedan jag flyttade hit för fem år sedan.
 
Jag har ju inget hus att bekymra mig om men det är roligt med hus så jag önskar nästan att jag hade ett värmesystem att pilla med nu i vinter :D

En fråga som jag undrar över är hur elementen påverkar energiåtgången. Om vi tänker oss ett vattenburet system där vattnet värms på valfritt sätt. Och man vill använda så lite energi som möjligt för att få hela huset till, säg, 18 grader. Om vi säger att vi har ett element i varje rum. Och lägger till ytterligare ett element i varje rum. Kommer det då gå åt mer energi, mindre energi eller lika mycket energi för att hålla samma temperatur i huset?

Jag vet att man brukar säga att värme är värme och att källan inte spelar någon roll utan en watt energi blir en watt värme typ. Men det måste ju ändå bli någon slags skillnad i praktiken?

Började fundera för jag blev nyfiken ifall det kostar mer att hålla 18 grader med luft i elementen än 18 grader utan luft i elementen.

Någon som har koll på detta, utöver att en watt är en watt då.
 
@AraSlei s situation låter ganska likt oss, fast vi har ett lite mindre hus och inget hundhus. Värmer dock källaren ganska bra pga tvättstuga och gästrum där. Vi har också jordvärme och kamin i vardagsrummet, men vi bor inom tättbebyggt område så det är mer myseldning än stödeldning. Originalfönster från 40-talet med tvåglas, men de är i himla fint skick och det drar knappt något från dem. Beräknad årsförbrukning tror vi är 10 000-12 000, tidigare ägarna hade 9000 men vi tror att vi kommer dra mer :D Vi flyttade in i juni så än så länge vet vi ju inte vad det kommer landa på. Elprisområde 4.

I november snittade vi på 30 kwh/dygn men nu har vi dragit på mer värme för nu är det minusgrader i Malmö!
 
Kolla att den inte är inställd på auto eller annat dumt.

(Och att den inte är dammig inuti men det har du säkert koll på)

Auto-funktioner hos många värmepumpar är verkligen ett sätt att skapa hål i plånboken.

Vår luftluft blir helt stollig och använder energi nästan 100% av tiden för att stabilisera temperaturen uppåt och nedåt så den funktionen stängdes av permanent kort efter leverans. I manualen rekommenderades den..... Jag anar att de flesta är bättre idag men det är ändå onödigt att ge möjlighet åt den att dyrt kyla av den åtråvärda inomhusluften när det är minusgrader ute.
 
Håller med om att kolla upp att luftvärmepumpens filter inte är smutsiga. Vi försöker dammsuga våra ca varannan månad. Det märks stor skillnad på effekten annars!

Vk har använt 214 kWh hittills den här månaden.
 
Nu upptäckte vi att två av tre garageelement pajat. Det tredje jobbar på som en tok. Inte så ekonomiskt. Efter lite räknande så kom vi fram till att vi skiter i element som bara tar upp nödvändig väggyta. Vi beställde en ny luftvärmepump till garaget istället. Mer ekonomiskt över tid.
 
Nu upptäckte vi att två av tre garageelement pajat. Det tredje jobbar på som en tok. Inte så ekonomiskt. Efter lite räknande så kom vi fram till att vi skiter i element som bara tar upp nödvändig väggyta. Vi beställde en ny luftvärmepump till garaget istället. Mer ekonomiskt över tid.
Vad är det som inte är ekonomiskt i att ha ett element istället för tre? Det borde ge mindre (eller i värsta fall samma) elförbrukning men möjligtvis kassare komfort.
 
Vad är det som inte är ekonomiskt i att ha ett element istället för tre? Det borde ge mindre (eller i värsta fall samma) elförbrukning men möjligtvis kassare komfort.
För att det elementet står vid friskluftsintaget vilket gör att en del av värmen just detta element producerar åker rätt ut. Det hade varit det första att stänga av. Sen klarar inte ett element av att värma upp ytan jämt (det blir kallras på två väggar) så det står på max 24/7 ist för tre st som bara jobbar när det behövs. Det syns tydligt på garagets mätare när de andra la av för där skjuter förbrukningen upp ganska mycket från att annars ha haft en ganska lika kurva varje år.
 
Alltså, jag ska ju inte uttala mig i tråden egentligen, men jäklar vad jag är glad att bo i liten lägenhet just nu. Kollade just min förbrukning senaste året, ligger på runt 42 kWh, på en hel månad...😁 Men fattar att 34 kvm hyreslägenhet i förort till Sthlm inte är något som alla skulle kalla vettigt och önskvärt boende, så fortsätter att läsa tråden i tysthet igen!

Bor också litet som du men fattar ej hur du endast förbrukar 42 kWh? 😅
 
Kolla att den inte är inställd på auto eller annat dumt.

(Och att den inte är dammig inuti men det har du säkert koll på)

Inställd på något vinterläge, vilket är rätt. Har försökt boka service på den men alla jävlar är ju upptagna 🙄

Ska koll med maken om han städat filtren och försöka lista ut hur man gör det om det inte är gjort 😁
 
Bor också litet som du men fattar ej hur du endast förbrukar 42 kWh? 😅
Ingen aning, men nytt kylskåp och frys, lagar mat två gånger i veckan, en lampa tänd på kvällarna, dock är ju routern på dygnet runt, laddar ju dator och telefon varje dag. Hyrde ut ett halvår, och hen förbrukade dubbelt så mkt som mig😁
 
Ingen aning, men nytt kylskåp och frys, lagar mat två gånger i veckan, en lampa tänd på kvällarna, dock är ju routern på dygnet runt, laddar ju dator och telefon varje dag. Hyrde ut ett halvår, och hen förbrukade dubbelt så mkt som mig😁

Lagar du mat två gånger i veckan? 😅 Jag lagar mat två gånger per dag typ. Kanske förklarar en del. Sen har jag golvvärme också. Men har också hyfsat ny kyl/frys (max 5 år).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp