Bukefalos 28 år!

Hur stor elförbrukning är normalt?

Jag har inte ändrat mina vanor på något direkt sätt och har betalat alltifrån 2,16kr till över 200kr per dag för elen i november månad, timpriset har ju varierat så väldigt. Sommartid förbrukar jag ungefär 10kwh/dag och nu sedan det blivit kallare förbrukar jag ungefär 40kwh/dag. Huset värms med bergvärme, så jag tänker att ungefär 30kwh borde vara kopplat till själva uppvärmningen av huset. Är det normalt när man har bergvärmepump eller är det läge att ringa någon tekniker för en koll på systemet?
Vintertid ligger vi på ungefär 600kwh/ månad. Vi har elbil och solceller/paneler. Sommartid ca 120 kWh/dag.
Bor i hus, 158 kvadratmeter. 2 vuxna och två barn. Har fjärrvärme.
 
Ahapp så nu har jag luftat elementen varpå trycket störtdök. Det gjorde en viss återhämtning närmaste timmen men är fortfarande för lågt. I instruktionerna står det att jag kan fylla på med vanligt kranvatten men ingen guide om var. Så mycket det finns att kunna som man inte kan 😅
efter långt letande hittade jag kranen man fyller på elementsystemet med. Nu är trycket uppe på 1bar igen och ordningen är förhoppningsvis återställd.
 
Parhus från 70-talet 155 kvm. Luft/luft och direltverkande el, men elementen är bara på när det är som allra kallast. Har snittat på ca 10 000 kWh de senaste åren. Förra vintern var dock högre än normalt pga lite andra förutsättningar, så hoppas kunna sänka rejält igen i år.
 
137 kwh i november
127 förra månaden
Ökade sen sonen flyttade hit.
Band också elen på 5 kr såklart..
Men vågade inget annat med tanke på sonens förbrukning
Bor i lägenhet där värme och varmvatten ingår

Det är väl ändå ganska låg förbrukning på två personer? Jag bor ensam, i en liten lght och förbrukar ca 200 i månaden. Har dock golvvärme i badrummet. Övrig uppvärmning och varmvatten ingår
 
Det är väl ändå ganska låg förbrukning på två personer? Jag bor ensam, i en liten lght och förbrukar ca 200 i månaden. Har dock golvvärme i badrummet. Övrig uppvärmning och varmvatten ingår
Jag bor själv i radhus på 70kvm ingen golvvärme. Värmen ingår. Borta ca 10 Tim dag minst inga lampor på när jag är borta.

Snittar 200i månaden jag å.
 
Jag bor själv i radhus på 70kvm ingen golvvärme. Värmen ingår. Borta ca 10 Tim dag minst inga lampor på när jag är borta.

Snittar 200i månaden jag å.

Ok! Jag "slösar" nog en del. Golvvärmen drar ju en del, sen så har jag lampor tända (vissa även när jag går hemifrån).
 
Inspirerad av tråden och skraj över att november var min sista månad på avtal så laddade jag ner min leverantörs app för att ha koll.

Definitivt väderberoende förbrukning hos mig... Går omgående och drar ner bergvärmepumpen lite till.
Screenshot_20221204_210409.jpg
 
efter att jag sänkt pumpen 1 grad (till 18 grader) hade jag knappa 16 grader inne - uppe där jag vistas mest. Idag luftade jag som sagt elementen och släppte ut ganska mycket luft, nu ikväll är alla element helvarma emellanåt, innan var de oftast svala eller kalla. När jag kom hem efter att ha varit hemifrån i över 4h var alla termometrar på övervåningen på minst 18 grader - skönt! Blir spännande imorgon att se vad dagens förbrukning legat på.
 
efter att jag sänkt pumpen 1 grad (till 18 grader) hade jag knappa 16 grader inne - uppe där jag vistas mest. Idag luftade jag som sagt elementen och släppte ut ganska mycket luft, nu ikväll är alla element helvarma emellanåt, innan var de oftast svala eller kalla. När jag kom hem efter att ha varit hemifrån i över 4h var alla termometrar på övervåningen på minst 18 grader - skönt! Blir spännande imorgon att se vad dagens förbrukning legat på.
Kul med rapport!
 
Kul med rapport!
jag har höjt upp garageelementet igen till halvfart (tror jag, tror inte jag valde helöppet) och gillestugan till helfart. Har fortsatt helstrypt ett rum på bottenplan och ett rum på övre plan. Håller koll därinne med termometer men garaget kändes lite vanskligt, hellre att det läcker några kronor där än att det fryser sönder.

Min kompis sa åt mig att "inte fokusera för mycket på elpriserna" men det är lättare sagt än gjort. Såklart vill man få mesta möjliga värme/effekt per krona om man ska betala 200kr/dag december-februari...
 
Snittar va 16 kwh/dag. Hus på 150+ m2, alldeles för gammal kyl och frys, men de står kallt vilket nog drar ner mycket. Avfuktare som går i princip dygnet runt står nog för det mesta av förbrukningen, sen skjuter det iväg några dagar i månaden när jag tvättar. Har två element på timer 4 h per natt, annars vedeldning.
 
Snittar va 16 kwh/dag. Hus på 150+ m2, alldeles för gammal kyl och frys, men de står kallt vilket nog drar ner mycket. Avfuktare som går i princip dygnet runt står nog för det mesta av förbrukningen, sen skjuter det iväg några dagar i månaden när jag tvättar.
men visst värmer du upp ditt boende med ved? så dina 16kwh är främst hushållsel och inte så stor andel uppvärmning?
 
men visst värmer du upp ditt boende med ved? så dina 16kwh är främst hushållsel och inte så stor andel uppvärmning?
La till det, men för att vara lite mer detaljerad så värmer jag upp med värmestrålare i badrummet när det används samt element med timer några timmar varje natt. I övrigt vedeldning, ja :)
 
34kwh igår. Nu på morgon är det fortfarande stadigt 18 grader på övervåningen. Skönt att jag verkar fått ordning på värmen igen i alla fall, förut kunde det komma under 16 grader i rummet sist på elementslingan, det blev lite ruggigt...
 
jag har höjt upp garageelementet igen till halvfart (tror jag, tror inte jag valde helöppet) och gillestugan till helfart. Har fortsatt helstrypt ett rum på bottenplan och ett rum på övre plan. Håller koll därinne med termometer men garaget kändes lite vanskligt, hellre att det läcker några kronor där än att det fryser sönder.

Min kompis sa åt mig att "inte fokusera för mycket på elpriserna" men det är lättare sagt än gjort. Såklart vill man få mesta möjliga värme/effekt per krona om man ska betala 200kr/dag december-februari...
Välj var du mäter temperaturen utifrån var du har de mest frostkänsliga rören (långt från elementet, i vägg med isolering, eller ansluten med metallrör till vattenkran på utsidan) så får du bra koll.
 
Vi bor på gård och gjorde av med cirka 40 kWh per dygn i november. De senaste tre månaderna har vi dragit ner vår förbrukning med över 55%.
Vi har jordvärme men eldar ganska mycket med ved också. Snittar cirka 18 grader inomhus.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp