Bukefalos 28 år!

Hur stor elförbrukning är normalt?

Ni kan ju inte tvätta och torka speciellt ofta? Ni gör ju verkligen inte av med nåt alls? Ingen ugn osv i regelbunden användning?

Jag bakar ganska ofta och då använder jag ugn. Vi lagar mat nästan varje dag, mycket i ugn. Har en lite äldre spis med plattor.
Tvättar kanske två maskiner i veckan, torktumlar någon timme per vecka.
Sambon pluggar hemifrån och spelar rätt mycket tv-spel 😁
 
Jag har inte ändrat mina vanor på något direkt sätt och har betalat alltifrån 2,16kr till över 200kr per dag för elen i november månad, timpriset har ju varierat så väldigt. Sommartid förbrukar jag ungefär 10kwh/dag och nu sedan det blivit kallare förbrukar jag ungefär 40kwh/dag. Huset värms med bergvärme, så jag tänker att ungefär 30kwh borde vara kopplat till själva uppvärmningen av huset. Är det normalt när man har bergvärmepump eller är det läge att ringa någon tekniker för en koll på systemet?
Vi förbrukade 580 kwh i november. Villa på 130 kvadrat, två vuxna och ett barn (en jobbar hemma). Lagar mat varje dag. Huset värms upp med luftvärmepump.
 
@Cherarriduracell Jag har vattenburen bergvärme, värmer upp en våning på kanske 80-90 kvm och förbrukar 20-25 kWh per dag, ungefär 60% av det är uppvärmning. Baserat på det tycker jag att din förbrukning låter rimlig, enligt leverantör ligger jag en bra bit under medelförbrukning för hushåll med liknande kvm.
 
Vi gör av med mindre trots att vi dammsuger jämt, har tvättmaskin med torktumlare osv.
Vet inte hur det är möjligt att vi har då låg förbrukning men bott här i två år och legat på 110 kWh som mest per månad.
Klagar inte 😁

Men det kan ju bara vara hushållsel? Kan ju inte vara värme och varmvatten med där?
 
Total elförbrukning utslaget per dag, för mig här i norrland, under oktober är 22,1 kWh.

96 kvm hus som värms med luftvärmepump och för varmvatten har jag en 50 L (el)beredare (+ om jag vill ha extravärme och mer varmvatten har möjlighet att elda och då värma 90 L)

Motorvärmare går 2 h varje dag, har en del ljusslingor ute, där några går ca 5 h på timer dagligen och några som lyser dygnet runt. Har en lampa konstant tänd i hallen uppe och nu en liten tomteby tänd dygnet runt i köket. 4 eljusstakar, 2 tända från 05 och alla 4 tända mellan 15-22.

Duschar och handdiskar dagligen, dammsuger och våttorkar golv några gånger/v, tvättar ca 2 maskiner i veckan, använder vattenkokare, spis, el till datorer, tv, mobil, lurar dagligen.
 
Senast ändrad:
I oktober var min elförbrukning på 199,73 kWh, för november har jag ännu inte fått några uppgifter då avläsningarna från Vattenfall krånglar. Snittpris i oktober blev 83 öre.
 
Total elförbrukning utslaget per dag, för mig här i norrland, under oktober är 22,1 kWh.

96 kvm hus som värms med luftvärmepump och för varmvatten har jag en 50 L (el)beredare (+ om jag vill ha extravärme och mer varmvatten har möjlighet att elda och då värma 90 L)

Motorvärmare går 2 h varje dag, har en del ljusslingor ute, där några går ca 5 h på timer dagligen och några som lyser dygnet runt. Har en lampa konstant tänd i hallen uppe och nu en liten tomteby tänd dygnet runt i köket. 4 eljusstakar, 2 tända från 05 och alla 4 tända mellan 15-22.

Duschar och handdiskar dagligen, dammsuger och våttorkar golv några gånger/v, tvättar ca 2 maskiner i veckan, använder vattenkokare, spis, el till datorer, tv, mobil, lurar dagligen.
Men ljusslingor drar ju verkligen ingenting, så sånt hade jag inte ens räknat med.
 
Men ljusslingor drar ju verkligen ingenting, så sånt hade jag inte ens räknat med.
Nä, där kan man gå bet ibland. En timer drar också ca 0,5-1 watt (om det inte är en Wi-Fi smart plug som drar ännu lite till). Och en liten till medelstor ljusslinga är ofta bara på några watt. Till och med priset på 4kr per kWh gör att ljusslingan på 2W kostar 20 öre per dygn fullt påslagen dygnet runt…

Ett helt dygns ljusslinga är i häraden av 2 minuters påslagen enstaka radiator.

Det känns som att det lever kvar det där att dra ned på belysning, det område där tekniken verkligen givit oss nästan absurt effektiv utrustning.
 
Vi gör av med mindre trots att vi dammsuger jämt, har tvättmaskin med torktumlare osv.
Vet inte hur det är möjligt att vi har då låg förbrukning men bott här i två år och legat på 110 kWh som mest per månad.
Klagar inte 😁

Ingår det verkligen uppvärmning i det?
 
Här är vår förbrukning i år och förra året. Luft-luftvärmepump och kamin, varmvatten på el, 2 personer i ett ca 70 kvm gammalt torp.
20221204_085119.jpg
 
137 kwh i november
127 förra månaden
Ökade sen sonen flyttade hit.
Band också elen på 5 kr såklart..
Men vågade inget annat med tanke på sonens förbrukning
Bor i lägenhet där värme och varmvatten ingår
 
Ahapp så nu har jag luftat elementen varpå trycket störtdök. Det gjorde en viss återhämtning närmaste timmen men är fortfarande för lågt. I instruktionerna står det att jag kan fylla på med vanligt kranvatten men ingen guide om var. Så mycket det finns att kunna som man inte kan 😅
 
Vi är 2 vuxna, bor på 115 kvm golvyta, direktverkande el och luft/luft. Vi snittar 19000 kwh per år ungefär. Denna vintern värmer vi inte ovanvåningen och beroende på utetemperatur, vind osv ligger det mellan 13 och 18 grader där uppe, på nedervåningen har vi ca 20-21 grader.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp