Hur stor koll har ni?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur stor koll har ni på de sociala medier som era barn är på?
Hur stor koll har ni på de sociala mediers åldersgränser?
Tillåter ni för unga användare att vara ute hur som helst?
Kollar ni deras sociala medier?
Har ni koll på tex::bump:
  • Discord
  • Snapchat
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Starstable Online
  • Angel Chat
  • Gmail
  • Youtube
  • Roblox
  • Apple point
  • WhatsUp
  • Spotify
  • Hotmail
Välkommen in i tråden!:bow::bow:
 
Hur stor koll har ni på de sociala medier som era barn är på?
Hur stor koll har ni på de sociala mediers åldersgränser?
Tillåter ni för unga användare att vara ute hur som helst?
Kollar ni deras sociala medier?
Har ni koll på tex::bump:
  • Discord
  • Snapchat
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Starstable Online
  • Angel Chat
  • Gmail
  • Youtube
  • Roblox
  • Apple point
  • WhatsUp
  • Spotify
  • Hotmail
Välkommen in i tråden!:bow::bow:
Min äldsta är 9 och har whatsapp, men använder det inte ens varje vecka. Youtube använder alla mitt konto. Roblox spelas på stora tv:n så där ser jag vad som händer. Och vi pratar massor om spelen, nätsäkerhet etc.
 
Skulle vilja lägga till tex, TS(3) och Telegram på listan.

Men även Teams, zoom och Google classroom för tillfället.
 
Vår lilla, snart 4, har youtube kids på paddan. Det känns tryggt.
Stora, 6år, har även vanliga youtube då mycket av det han är intresserad av inte finns på kids. Känns inte helt bra eftersom det är relativt lätt att komma in på material han inte ska ha. 😔
 
Vår lilla, snart 4, har youtube kids på paddan. Det känns tryggt.
Stora, 6år, har även vanliga youtube då mycket av det han är intresserad av inte finns på kids. Känns inte helt bra eftersom det är relativt lätt att komma in på material han inte ska ha. 😔
Jag skulle dock vilja varna lite för youtube kids. Ja, vissa klipp finns inte där men som finns på ”vanliga” men många klipp är rentav olämpliga för barn oavsett ålder. Nu vet du säkert detta och har koll men det kanske finns andra som läser.

Dottern på snart 5 år hade youtube kids förut på sin padda, den är numera borttagen och hon får bara använda youtube (kids & vanliga) på min telefon under uppsikt.

Hon använder med andra ord inga av ovanstående appar/sociala medier ännu utan har streamingtjänster (disney+, Netflix, barnkanalen mm) samt spel och ljudbokstjänster på sin padda. Alla är med egna barninställningar :)
 
Äldsta barnet fyller 12 och använder såklart sociala medier. På sin egen telefon. I min värld innan så hade det inte varit så men det är faktisk så att när hon sa alla andra så var det alla andra....
Insta
Snap chat
Whats app
Haft Ticktock oxå men tröttnade.
Och Youtube tittas på såklart .
Jag har lite dålig koll på snap chat eftersom jag inte har det själv.
Den lilla är snart 4. Han har en telefon som inte går att slå på... Och är nöjd med det...
Han tittar på Youtube ibland men då är det vi som väljer på tv-n.
 
Min dotter som är 4 har på sin ipad
Bolibompa-appen
Svt play barn
En app med Alfons Åberg
Tripp trapp träd
En app där man dekorerar en enhörning

Hon kan få titta på youtube under uppsikt ibland men helt ärligt blir hon helt beroende så det funkar liksom inte. Hon slutar typ äta, leka osv.
 
Jag skulle dock vilja varna lite för youtube kids. Ja, vissa klipp finns inte där men som finns på ”vanliga” men många klipp är rentav olämpliga för barn oavsett ålder. Nu vet du säkert detta och har koll men det kanske finns andra som läser.

Dottern på snart 5 år hade youtube kids förut på sin padda, den är numera borttagen och hon får bara använda youtube (kids & vanliga) på min telefon under uppsikt.

Hon använder med andra ord inga av ovanstående appar/sociala medier ännu utan har streamingtjänster (disney+, Netflix, barnkanalen mm) samt spel och ljudbokstjänster på sin padda. Alla är med egna barninställningar :)
Vad är det för klipp som är olämpliga? Har inte stött på några än så vill gärna ha koll
 
Har två barn, 3,5 och 6 år.

Till att börja med har de inga paddor. Eller de och de, det finns inga paddor i familjen. (Som tur var finns det inte heller i bästa kompisarnas familj ifall vi skulle börja höra ”alla andra har” :p)

De använder inte något av det som står i listan i TS. Eller jo de lyssnar på Spotify och växlar låtar via tv:n men utbudet är de spellistor vi har laddat hem, så inte så mycket sociala medier direkt. De kollar på Netflix, Disney+ och SVT play på stora TV:n. Vi föräldrar har några spel på våra telefoner de spelar ibland.

6-åringen vet vad Roblox är eftersom kompisar på förskolan uppenbarligen får spela det. De referenser jag hör därifrån gör mig inte direkt imponerad. Men vårt barn har inte börjat prata om att han vill ha det själv än iaf.

Youtube undviker vi aktivt så länge det bara går.
 
Vad är det för klipp som är olämpliga? Har inte stött på några än så vill gärna ha koll
Jag har sett flertalet klipp med små barn ( främst små flickor) som sägs vara tjocka och ska träna för att andra små barn (främst pojkar) ska vilja leka med dom. Alltså ska dessa små flickor träna och gå ner i vikt för att vara värdiga för pojkar att leka med. Även andra klipp som helt enkelt innehåller värderingar som jag inte vill att min dotter ska påverkas av (tjejer ska bara städa, laga mat och se söt ut är kontentan av klippen). Mycket av dessa klipp är från Asien, men är ändå lätta att komma in på om barnet sitter och trycker sig runt själv.

Dottern började på Bolibompa på svenska men det tog nog inte mer än 5 minuter innan dessa asiatiska klipp dök upp som förslag. 😳
 
De flesta av dessa appar har en 13 års gräns, går att gå in om de är yngre men då ska det stå på profilen att föräldrar hanterar det. Finns tom appar eller sidor som har 18 års gräns.
Om man som förälder tillåter utan att ha insyn begår man kontraktsbrott.
Det enda är just de barnappar som är för TV, även där styr man med åldern.
 
De flesta av dessa appar har en 13 års gräns, går att gå in om de är yngre men då ska det stå på profilen att föräldrar hanterar det. Finns tom appar eller sidor som har 18 års gräns.
Om man som förälder tillåter utan att ha insyn begår man kontraktsbrott.
Det enda är just de barnappar som är för TV, även där styr man med åldern.
Hur stor koll har du på ditt/dina barn och vad de kollar på?
 
Äldsta är bara 3 år här. Han får inte titta på nåt själv än, inte ens Bolibompa på tv.
Vi tittar ibland på Disney+ med honom, utöver Bolibompa och några andra barnprogram på tv.

YouTube tror jag inte han vet vad det är, han har tittat nån gång när pappan tittar på det (biodling, snickerier och husbyggen).

Han har en gammal mobil som han får låtsas ringa med (och ta kort med), men den har varken simkort eller laddat batteri.
 
Men vad kollar de på? Hur gamla är de? Andra skriver ju ut det, så vore intressant om den som är TS berättar det med tycker jag.
12 år ena och där har vi fått börja vara hårdare då hon missbrukat vårat förtroende och åtgärder var tvungen att göras. De yngre får ha tabb utan youtube eller liknande utan får klara sig med anpassad netflix för barn och Canal Digital, SVT Play, samt de tittar på enbart Disney junior eller liknande på TV. De yngres datorer är det bara kalle kunskap eller liknande barnspel.
 
Ingen koll alls. Istället har jag pratat med dottern om farorna på nätet. Verkligen varnat henne för vad som kan hända och verkligen pratat med henne att hon ska prata med mig om något "konstigt" händer. Jag har pratat med henne om farorna. Det är ingen garanti men jag hoppas att det har varit rätt väg. Man kan ändå inte kontrollera allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp