Hur stor koll har ni?

Ingen koll alls. Istället har jag pratat med dottern om farorna på nätet. Verkligen varnat henne för vad som kan hända och verkligen pratat med henne att hon ska prata med mig om något "konstigt" händer. Jag har pratat med henne om farorna. Det är ingen garanti men jag hoppas att det har varit rätt väg. Man kan ändå inte kontrollera allt.
Om dottern är under 13 år, så bör du ha bättre koll. Vi gjorde som du och gav vår äldsta för mycket förtroende. Slutade bara i stor katastrof och ett förtroende som missbrukades oerhört mycket.
 
Ingen koll alls. Istället har jag pratat med dottern om farorna på nätet. Verkligen varnat henne för vad som kan hända och verkligen pratat med henne att hon ska prata med mig om något "konstigt" händer. Jag har pratat med henne om farorna. Det är ingen garanti men jag hoppas att det har varit rätt väg. Man kan ändå inte kontrollera allt.
Om dottern är under 13 år, så bör du ha bättre koll. Vi gjorde som du och gav vår äldsta för mycket förtroende. Slutade bara i stor katastrof och ett förtroende som missbrukades oerhört mycket.
Dottern är 18 år nu så det verkar ha gått bra.
 
Mina är bara 4,5 ; 3 samt 6 månader. De tittar på Netflix kid på tv men de kan inte själva lägga på appen. Inte tillgång till telefon/padda. Får ibland de klipp på youtube tillsammans med pappa (tex rymden/vulkaner/människokropp eller någon musikvideo för barn. Max 15 min per dag)

äldsta har ett tag pratat om att han önskar sig en app (kommer väl från förskolan där kompisar pratar, de använder inga paddor i undervisningen) så laddade ner Bolibompa i går.
 
Hur stor koll har ni på de sociala medier som era barn är på?
Hur stor koll har ni på de sociala mediers åldersgränser?
Tillåter ni för unga användare att vara ute hur som helst?
Kollar ni deras sociala medier?
Har ni koll på tex::bump:
  • Discord
  • Snapchat
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Starstable Online
  • Angel Chat
  • Gmail
  • Youtube
  • Roblox
  • Apple point
  • WhatsUp
  • Spotify
  • Hotmail
Välkommen in i tråden!:bow::bow:
Dottern 11 har några av dom apparna, och jag har tillgång till alla lösenord och kikar igenom mobilen regelbundet.

Använder typ bara discord med vänner när de spelar minecraft eller roblox. Inga problem med det.

Hon har tictoc men lägger inte upp ngt själv. Spotify då hon älskar musik. Inget FB eller Instagram.
Snapchat men ej använt på länge.

Youtube kollas det mkt på mest på tv i vardagsrummet och vi kollar gärna roliga klipp tillsammans, kollar oftast på andra gamers som spelar roblix och minecraft.

Känner mig trygg med vad hon ser och har som sagt bra insyn tycker jag.
Ser det som en fördel att hon inte lägger upp grejer själv eller vill visa upp sig.
 
Nu tittade jag inte på allt detta men ett tag tittade min dotter på nåt liknande som det första klippet fast nån svensk kopia. Jag förbjöd det väl inte men var rätt tydlig med att jag tyckte det var skit. Och vi pratade om varför jag tyckte det. Det var nog någon i klassen som tipsat om det och hon var nyfiken.
Eftersom hon slutade titta på det så är det inget som bekymrade mig. Hon har andra intressen och är mer intresserad av roliga klipp än läskiga.

Tror att det är viktigt att inte bara förbjuda och blocka bort i den åldern. Så lätt att få tillgång till det via vänner ändå. Och det som är förbjudet är extra spännande. Men att man måste ha en inblick och dialog om vad barnet faktiskt gillar att se och varför. En bra relation så det inte blir hemligheter om sånt. Än så länge har vi en bra relation och hon kanske tittar på "skit" ibland som jag inte vet om men eftersom alla delar samma abonnemang märks det ju vad man tittar på. Det dyker ju upp som förslag när jag startar Youtube allt som vanligen tittas på. Och det är mest hästrelaterat och så lite vanliga svenska konton. Som inte är det mest utvecklande att se men inte stör mig och inte påverkar henne negativt.
 
Hur stor koll har ni på de sociala medier som era barn är på?
Hur stor koll har ni på de sociala mediers åldersgränser?
Tillåter ni för unga användare att vara ute hur som helst?
Kollar ni deras sociala medier?
Har ni koll på tex::bump:
  • Discord
  • Snapchat
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Starstable Online
  • Angel Chat
  • Gmail
  • Youtube
  • Roblox
  • Apple point
  • WhatsUp
  • Spotify
  • Hotmail
Välkommen in i tråden!:bow::bow:
Discord för spel med vänner och Spotify för musik.
Roblox är ju ett spel och används så. I övrigt inte intresserad av korta videoklipp och socialt chattande så långt.
 
Stenkoll. Inga sociala medier är tillåtna förutom Youtube. 13-åringen får skicka sms eller ringa sina vänner. Allt annat är blockerat. Youtube är okej då, men tycker jag inte riktigt räknas till sociala medier.

7-åringen kollar Youtube och då är vi nästan alltid i närheten. Hon kollar uteslutande på Preston Playz (någon kille som kör Minecraft). Hon använder inget annat.

13-åringen har använt tiktok, instagram Och så vidare men det är värre än heroin, hon sugs in i det och blir otrevlig, nedstämd, arg. Det funkar inte, så nu blir det inget mer sådant.
 
Jag är ju med i en grupp som under ca 7 år har varit "pedofil jagare" eller vad man nu ska kalla oss. Vi jobbar utifrån tips och det hela började med att vi allihopa spelade ett onlinespel, blev vänner med en yngre tjej, och att en i bekantskapskretsen började skicka dickpics till henne. Något hon anförtrodde en annan i gruppen.
Så jag har ju tyvärr koll på mycket men jag har inte barn.

Just nu kan man se att pedofiler håller mycket till i Whisper, Discord, Instagram, Omegle, Houseparty, Tellonym, Chatspin.

Spel där de håller till är Among Us, Roblox, Clash of Clans, Club Penguin Rewritten, Fortnite, Minecraft.

Andra ställen där man ska hålla ögonen öppna: YouTube och YouTube kids, Spelkonsoler (som ju har funktionen att bli vänner och chatta).

Det jag har reflekterat över är att det som händer egentligen är logiskt. De vill åt barn och tar sig därför dit barnen finns. Många företag som äger dessa appar, spel, plattformar jobbar på att förebygga men kan inte ta alla. Pedofilerna jobbar ofta så att de ber att barnet kontaktar dem på andra plattformar om de vet att spelet de fått kontakt med barn på har bra AI som kan hitta dem.

De barn vi har varit i kontakt med under åren blir väldigt utpressade, pedofilerna vet vad de gör och får in sina äckliga hullingar precis överallt - och lägger sedan in stöten med att säga att "Eftersom du gjort x kommer jag tala om för alla du känner och alla i din skola att du gjort x, om du inte gör y för mig" Gör barnet då y, för att de är rädda att x ska komma ut, används det "Du har gjort x och y. Om du inte gör z kommer jag att visa x och y för alla du känner och alla på din skola. Om du gör det här sista z, då kommer jag sluta" Men de slutar inte. Det blir en snöbollseffekt av utpressning skam, stress osv.

Som vissa skriver här finns det även i YouTube Kids obehagligheter. Där har jag sett 1-2 sekunder av att Elsa blir våldtagen av Spiderman, eller en halv sekunds bild på en stympad katt till exempel. Där blir ju barnet förhoppningsvis inte kontaktat av någon äcklig typ, men de som gör dessa videos går ju igång på att barnen kommer att se dessa saker.

Det mest obehagliga är att ju längre in man gräver i dessa skrymslen, ju mer man tittar på den snubbe som man fått tips om, desto längre in i ett helt vansinnigt och mörkt kaninhål kommer man. Man hamnar på forum om trädgårdsskötsel som ligger på ryska servrar, där de i bildtrådar om petunior egentligen lägger upp olika kategorier barnporr. Bara att olika blommor är kodord för kategorier barnporr. Där det är nästintill omöjligt att försöka få ner dessa sidor för att de ligger på just ryska servrar.
Just Club Penguin (som då hette Club Penguin Online) lyckades vi med hjälp av andra få ner pga att servern låg på ett bra ställe. Men nu har ju Club Penguin återuppstått som Club Penguin Rewritten. Så det är ju en kamp när det konstant poppar upp nya ställen i gamla kläder.
 
Jag är ju med i en grupp som under ca 7 år har varit "pedofil jagare" eller vad man nu ska kalla oss. Vi jobbar utifrån tips och det hela började med att vi allihopa spelade ett onlinespel, blev vänner med en yngre tjej, och att en i bekantskapskretsen började skicka dickpics till henne. Något hon anförtrodde en annan i gruppen.
Så jag har ju tyvärr koll på mycket men jag har inte barn.

Just nu kan man se att pedofiler håller mycket till i Whisper, Discord, Instagram, Omegle, Houseparty, Tellonym, Chatspin.

Spel där de håller till är Among Us, Roblox, Clash of Clans, Club Penguin Rewritten, Fortnite, Minecraft.

Andra ställen där man ska hålla ögonen öppna: YouTube och YouTube kids, Spelkonsoler (som ju har funktionen att bli vänner och chatta).

Det jag har reflekterat över är att det som händer egentligen är logiskt. De vill åt barn och tar sig därför dit barnen finns. Många företag som äger dessa appar, spel, plattformar jobbar på att förebygga men kan inte ta alla. Pedofilerna jobbar ofta så att de ber att barnet kontaktar dem på andra plattformar om de vet att spelet de fått kontakt med barn på har bra AI som kan hitta dem.

De barn vi har varit i kontakt med under åren blir väldigt utpressade, pedofilerna vet vad de gör och får in sina äckliga hullingar precis överallt - och lägger sedan in stöten med att säga att "Eftersom du gjort x kommer jag tala om för alla du känner och alla i din skola att du gjort x, om du inte gör y för mig" Gör barnet då y, för att de är rädda att x ska komma ut, används det "Du har gjort x och y. Om du inte gör z kommer jag att visa x och y för alla du känner och alla på din skola. Om du gör det här sista z, då kommer jag sluta" Men de slutar inte. Det blir en snöbollseffekt av utpressning skam, stress osv.

Som vissa skriver här finns det även i YouTube Kids obehagligheter. Där har jag sett 1-2 sekunder av att Elsa blir våldtagen av Spiderman, eller en halv sekunds bild på en stympad katt till exempel. Där blir ju barnet förhoppningsvis inte kontaktat av någon äcklig typ, men de som gör dessa videos går ju igång på att barnen kommer att se dessa saker.

Det mest obehagliga är att ju längre in man gräver i dessa skrymslen, ju mer man tittar på den snubbe som man fått tips om, desto längre in i ett helt vansinnigt och mörkt kaninhål kommer man. Man hamnar på forum om trädgårdsskötsel som ligger på ryska servrar, där de i bildtrådar om petunior egentligen lägger upp olika kategorier barnporr. Bara att olika blommor är kodord för kategorier barnporr. Där det är nästintill omöjligt att försöka få ner dessa sidor för att de ligger på just ryska servrar.
Just Club Penguin (som då hette Club Penguin Online) lyckades vi med hjälp av andra få ner pga att servern låg på ett bra ställe. Men nu har ju Club Penguin återuppstått som Club Penguin Rewritten. Så det är ju en kamp när det konstant poppar upp nya ställen i gamla kläder.

Jisses vad ditt inlägg påminde mig om en dokumentärserie som jag lyssnade på för ett tag sedan. Tror dokumentären hette manipulatören och han hade det där tillvägagångssättet när han pressade tonåringar till att göra en del saker.
 
Jisses vad ditt inlägg påminde mig om en dokumentärserie som jag lyssnade på för ett tag sedan. Tror dokumentären hette manipulatören och han hade det där tillvägagångssättet när han pressade tonåringar till att göra en del saker.
Är tyvärr jättevanligt. Jag har pratat med flertalet barn genom bland annat Discord som är helt förtvivlade och tror att deras liv kommer vara över för alltid om de inte går med på allt pedofilen ber om. De krånglar ju dessutom till allt för barnens hjärnor och får dem att tro att deras föräldrar bland annat aldrig kommer älska dem igen osv.

Det är lite som att de fastnar i ett nät och ju mer de kämpar desto mer fast blir de. Har några solskenshistorier men även några som gått mindre bra. Vissa blir dock lite apatiska och bara gör, rent psykologiskt gissar jag att det även tänjer på barnets gränser lite i taget. Till slut är liksom en video till där jag är helt naken inte en så big deal för jag har ju redan visat mig med naken överdel i en, och naken underdel i en.
 
Barnen är 8 och 10 år. Båda spelar roblox och har whatsapp. På roblox spelar de, får inte ha konversationer med de som de inte känner (och har bekräftat att det är rätt kompis) och whatsapp finns familj och några kompisar. Barnens pappa har bättre koll än jag och är nog även hårdare än jag, så jag har överlåtit det till honom till stor del.

Jo, de tittar på Youtube och har bra koll själva på vad de får och inte får titta på. Det händer att de kommer och visar vad de sett för konstigt, så pratar vi om det.

Vi har pratat om risker och "skumma människor" på nätet och jag upplever att de har bra koll och en sund inställning. Att de visar saker de tycker är tveksamt gör att jag känner mig trygg också.
 
Det är en skör balansgång när barnet fyller 13 år och plötsligt har rätt till alla sociala medier, där lärare, mentorer etc hävdar att nu är barnet tillräckligt gammalt för att vara ute på de sociala medierna utan att föräldrar kollar igenom kontona.
Men om tex barnet har gjort något som gör att man inte har förtroende för barnet, vad gör man då?
Hur bygger man upp förtroendet igen? Hur stoppar du som föräldern impulserna att hela tiden checka kontona, även om man ser att det dåliga beteende fortsätter?
 
Det är en skör balansgång när barnet fyller 13 år och plötsligt har rätt till alla sociala medier, där lärare, mentorer etc hävdar att nu är barnet tillräckligt gammalt för att vara ute på de sociala medierna utan att föräldrar kollar igenom kontona.
Men om tex barnet har gjort något som gör att man inte har förtroende för barnet, vad gör man då?
Hur bygger man upp förtroendet igen? Hur stoppar du som föräldern impulserna att hela tiden checka kontona, även om man ser att det dåliga beteende fortsätter?
Jag tänker att ingen annan (lärare, mentor etc) har någon saying i vilken tillgång mitt barn ska ha till sociala medier.
Vår dotter är 12, mina elever är 16-19, de lär mig alla fällor och fallgropar en mamma kan önska i de sociala mediernas snåriga värld;)
Vi har tidsinställd skärmtid för olika appar så hon inte kan ”fastna” för länge. Vi läser igenom det som skrivs dagligen och följer de konton hon har, samt ser till att allt är privat och bara följs av bekräftade kompisar som även vi känner.
Att helt hålla henne utanför denna värld är för mig otänkbart. Så mycket kompishäng som styrs upp via snap tex, hade varit elakt att stänga den gemenskapen för henne. Hellre att vi lär oss navigera i detta tillsammans nu när hon köper att vi har alla lösenord inloggningar osv rakt av, än att hon ska in i det om några år när vårt inflytande och effekten av vad vi säger och tycker kanske börjat avta.:angel:
 
Jag tycker mig ha bra koll.
Dottern är snart 7 år och får bara kolla barnkanalen samt spela (icke online) spel på plattan, hon vet vad Facebook är samt att det finns olika tjänster där man kan skicka meddelanden och bilder.
Vi pratar mycket om det positiva med sociala medier, att man kan hålla kontakt med vänner som bor långt borta och skickar mess till våra kompisar osv. Men vi pratar också mycket om att det man gör på internet lätt sprids så flera kan se/läsa samt att det finns människor som vill va dumma mot barn och därför låtsas va barn osv.
 
Det är en skör balansgång när barnet fyller 13 år och plötsligt har rätt till alla sociala medier, där lärare, mentorer etc hävdar att nu är barnet tillräckligt gammalt för att vara ute på de sociala medierna utan att föräldrar kollar igenom kontona.
Men om tex barnet har gjort något som gör att man inte har förtroende för barnet, vad gör man då?
Hur bygger man upp förtroendet igen? Hur stoppar du som föräldern impulserna att hela tiden checka kontona, även om man ser att det dåliga beteende fortsätter?
Jag vet inte om det är skillnad nu och säg för tio år sedan, men jag har som förälder aldrig någonsin kollat igenom min dotters konton på sociala medier, jag har aldrig haft hennes lösenord och inte kunnat se något annat än det vilken som helst av hennes vänner/följare kunnat se. Vi är vänner på fb och följer varandra på insta, i övrigt har jag aldrig haft någon insyn. Däremot har vi självklart alltid pratat mycket och diskuterat vad som är okej och lämna ut och inte, vad man bör akta sig för osv. Det har funkat utmärkt, hon har haft sociala medier sedan 10-årsåldern (ja, innan hon fyllde 13) och är nu 21. Jag har aldrig haft någon "impuls" att checka av hennes konton, men hon har inte heller ägnat sig åt något "dåligt beteende" (vet inte riktigt vad du lägger i det?).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp