Bukefalos 28 år!

Hur stora är era schäfrar?

Sv: Hur stora är era schäfrar?

Skulle tippa på att min väger 44-45 nu, och är i lite dåligt hull tyvärr. Ganska bra musklad men behöver mer fett.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Ofta då jag läser om otroligt stora schäfrar är det köksmätta, dvs utan riktig mätsticka och det kan ge en felaktig bild. Om du mäter din hund hos en exteriörbeskrivare kan jag tänka mig att han inte är lika hög, säkert fortfarande för stor men inte så stor. Det är heller ingen merit för en schäfer att vara så mycket över standarden då de blir lite för tunga för bruksarbete. Det är inte sällan man hör om "monsterschäfrar" som ligger runt 75 i mankhöjd och jag har svårt att tro på att de duggar så tätt. En reslig och välbyggd schäfer ser ofta mycket stor ut men vid närmare kontroll hamnar de på max 65-67 cm. Jag vill inte med mitt inlägg vara otrevlig eller besserwisser utan vet bara av lång erfarnehet att det kan vara som jag beskriver det. Mvh Zuck
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Nu har jag en vit herdehund men det är väl i stor sak samma. Han är ca 62-63 cm hög. Många tror att han är en tik för de tycker han är liten men jämför man med de större hanarna så är han väldigt snabb och smidig. Har haft en hund på 75 cm i manken han rörde sig som en kalv i jämförelse. :D
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Jag mätte min med måttband så mitt mått stämmer nog inte hundra :D
Jag VILL dock att min ska vara liten. Är lite avis på min tiks syrra som är en sådär 57 hög och äger 27-28 kg..:o

Men, är inte 67 lite väl stort för en hane också?
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Jo en hane får bara bli 65 cm.

Jag har använt tumstock och bok så det är väl inte helt tillförlitligt men han är alldeles för stor ändå. Har ju en till normalstor schäfer och det är en väldig skillnad i rörelsemönstret. Hon är liten och kvick, han är stor och klumpig.

Folk reagerar på honom och har stor respekt, medans det är den lille som är tuffast och henne blir de inte rädd för.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Jo en hane får bara bli 65 cm.

Jag har använt tumstock och bok så det är väl inte helt tillförlitligt men han är alldeles för stor ändå. Har ju en till normalstor schäfer och det är en väldig skillnad i rörelsemönstret. Hon är liten och kvick, han är stor och klumpig.

Folk reagerar på honom och har stor respekt, medans det är den lille som är tuffast och henne blir de inte rädd för.

Näe, storlek brukar ge störst intryck på folk :D
Spec om det är en stor schäfer, då är det "extra" farligt ;)

Samma med könen, har man en tik är den automatiskt snällare än hanen ..
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

:D
Ja han blir jätteglad när det kommer främmande och släpper in dem mer än gärna och springer och hämtar en leksak och vill leka.
Alla bekanta som kommer säger jämt -vilken värdelös vakthund det där är då?
Får se hur tiken blir, flera av hans sätt har smittat av sig på henne men ändå har hon ju både släkt och syskon som är/ska bli tjänstehundar. Hon kan vara ganska vass också :cool:
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Min är också en totalt värdelös vakthund. Hon kan om hon tycker det följa med till dörren..så öppnar vi.. "HÄÄÄJ VEM ÄR DUUU?!?!?!" *sniff sniff*

Rätt skönt ändå tycker jag :D
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Hur länge växer en schäfer? Min är nu c:a 57 cm hög och väger 28 kg. Hon är 7,5 månader gammal och har redan löpt(!) Jag tycker att hon är tunn och jag önskar nog 2-4 kg till på henne.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Man brukar väl säga att dom växer på höjden första året och i massa 6-12 månader till efter det. Att hon är skran vid den här åldern är bara naturligt, massa kommer nog så småningom!
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Min tik är ett och det var ett tag sedan hon slutade växa på höjden, hon har lagt på sig mer muskler nu under någon månad. Vad tidigt din tik löpte, min tik var jätte sen. Hon har precis avslutat sitt första löp och hon är ett år och snart en månad.

Min tik är också ganska tunn, hon väger 28 kg och jag tror det är en bra vikt på henne.

Jag tycker mina hundar äter så mycket mat men de har svårt att lägga på sig. Hanen är extremt mager nu, kanske han lägger på sig lite när han blir kastrerad.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Pratade med veterinären när jag var där senast om att hon är tunn. Då sa han bara; det är en Schäfer. De ska inte vara runda. Revbenen ska kännas tydligt och även ryggraden. Däremot ska man inte se dem.
Ja, visst löpte hon tidigt. Jag blev förvånad när jag letat igenom efter sår på tassar och andra ställen och konstaterade att det är nog bara att köpa löparbyxor till tösen. Hon var knappt 7 månader. Ganska kort löpperiod och "försiktig". Hon var inte det minsta intresserad av hannar heller. En försöksperiod kanske?!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Förstår vad du menar, dock har jag haft ganska exakt rätt när jag mätt mina tidigare hundar, har god koll på hur man ska göra. Men visst kan det vara en cm fel hit eller dit. Uppf. sa att han skulle bli stor men hade inte väntat mig någon kalv!
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Ok, men hanen är så väldigt tanig. Man känner hela ryggraden och kan med lätthet räkna kotorna. Men de flesta schäfrar är ju mager. Tycker det ska bli svårt att bygga muskler om de är för mager.

Min tik löpte inte försiktigt :eek: hon tryckte baken mot min hane hela tiden, även fast det var kompostgaller mellan, så hanen blev galen :d
Han har ju sån där hormonspruta i sig men den hjälpte inte ett skit, den fungerar nog bara som preventivmedel. När de väl fått "smak" så tar nog instinkten över, de var inte kloka.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Min är inte heller intresserad av hanar när hon löper.

Skatta er lyckliga. Min slampa är både intresserad av hanar och matte och husse och eventuella gäster :crazy:

Berin: En schäfer (färdigvuxen) ska man definitivt inte känna ryggraden på!
Revbenen ska man ju kunna känna av men ryggraden ska vara inbäddad i muskler :)
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Åh, skönt ;). Det var då inte bara min tik som var en riktig hynda.
Undra vad hon tycker nästa gång när hanen i noll intresserad.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

*kl* Min schäfer tik var oerhört tunn och kräsen på mat fram till ca 2-års ålder, vägde ca 28 kg då. Hon löpte första gången vid 7 månader och har sedan löpt regelbundet var 6:e månad. Nu är hon 6 -år och väger 32 kg, är välmusklad och lika aktiv som hon var som unghund:p, men hon är vackrare att se på nu, när hon är rundare utan att vara fet. Min vill para sig med allt och alla ffa killar, eller små taxar, jackrussels osv...Hon har ingen urskiljning eller är speciellt "kräsen" dom få "kritiska" dygnen under löpen...Hon tar vad hon får...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Min hane mättes vid exteriörsbeskrivningen och stod då i utställningspose om man kan skriva så, mättes då till 69 cm. Hemma med måttband och ståendes i vanlig naturlig pose får jag honom nånstans mellan 70-72cm :).
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

min tik är helt omöjligt hela löpet igenom, knäck i öronen och dammsugare i nosen.
sen under höglöpet så är hon galen. alla hundar är potensiella valpfäder.
Hon har tjuvparat två gånger. en gång med en dalmatiner, å en gång med en rottis/dobkille..
som tur är blev hon inte dräktig nån av gångerna! :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 269
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: ryujaneiro
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 323
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp