Hur stora boxar?

B

**BORTTAGEN**

Jag undrar hur stora box en häst ska ha för jag vet en nordis som står i en miniliten box så han knappt kan vända sig å så lågt i tak så de ä stora hål i taktet för han har höjd huve lite?? :confused: :confused: Men dom hästägarna borde faktist inte ha häst dom vet typ ingenting om hästar tex sätter bett utåinn på tränset å kan rida så flera ggr uta att märka nått ja de ä konstiga människor.
 
Kortaste boxsida måste vara minst 2,5 m, vilket inte bör vara svårt att vända sig på. Min yta 9 kvadratmeter för "liten" stor häst, vilket jag gissar din nordis tillhör.

Takhöjden måste vara min 1,5 ggr hästens mankhöjd (eller minst 2,20, så en shettis på 1 m får inte stå med t ex 2,0 m i tak). För en nordis på t ex 1,55 m mkh blir det alltså minst 2,32 m i takhöjd! Lägsta takhöjd räknas, om där alltså finns bjälkar som är låga så är det de som räknas.

Jag vet dock att vissa inspektörer kan se mellan fingrarna med ovanstående mått, om det bara ser "perfekt" ut i övrigt och hästarna är ute större delen av dygnet. Men lagen lyder enligt siffrorna ovan! Ett nybygge med förprövning blir dock aldrig godkänt utan att måtten hålls.
 
Jag tror att måttet på box för liten häst skall vara minst 8kvm, stor häst 9kvm.
Men jag kommer inte ihåg kortaste sidan, vi har papper på det hemma någonstans som vi skrivit ut från jordbruksverket tror jag.
 
Ok fast de ä inte min häst å dom där ägarna lyssnar inte om man säjer till för dom tror dom kan allt men de ä typ djurplågeri å så ä de så lite spån i så han får ligga på sitt eget skit å så har han liggsår men de skiter väll dom i. :mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 387
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 590
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp