Hur svarar ni i telefon

När ni svarar i telefon beror det alltid på vilken relation ni har till personen som ringer eller kan det bli annorlunda om ni är ensamma mot att ni har andra personer runtomkring er som familj/kollegor/på stan?

Har nämligen en chef som svarar lite olika när jag ringer därför undran kom upp. Har kommit fram till att det beror lite på om han tex är ensam på firman, hos kund osv.
 
Fråga inleds med frågeord eller verb.
Är xx hemma?
XX är inte hemma är ett påstående med rak ordföljd.
Jag trodde att det var korrekt även på svenska att ställa en fråga i form av ett påstående där man går upp i slutet av meningen. Som på så många andra språk.

Oavsett är det ju väldigt uppenbart en fråga och otroligt vanligt att folk pratar så :). Jag hade inte reagerat alls faktiskt, hör det mest hela tiden. ”Du bor där uppe?” till exempel :).
 
När ni svarar i telefon beror det alltid på vilken relation ni har till personen som ringer eller kan det bli annorlunda om ni är ensamma mot att ni har andra personer runtomkring er som familj/kollegor/på stan?

Har nämligen en chef som svarar lite olika när jag ringer därför undran kom upp. Har kommit fram till att det beror lite på om han tex är ensam på firman, hos kund osv.
Ja så kan det nog vara, jag svarar nog mer "städat" om jag har folk runt omkring mig mot när ingen är i närheten eller det bara är en kollega som hör :)
 
Jag trodde att det var korrekt även på svenska att ställa en fråga i form av ett påstående där man går upp i slutet av meningen. Som på så många andra språk.
.

Tja. Om man betonar som en fråga är det en fråga. Om man bara rakt av säger "XX är inte hemma" så är det ett påstående. Jag nämnde inget om hur det uttalades.
 
Tja. Om man betonar som en fråga är det en fråga. Om man bara rakt av säger "XX är inte hemma" så är det ett påstående. Jag nämnde inget om hur det uttalades.
Eftersom du skrev med ett frågetecken förutsatte jag att betoningen var korrekt :).
 
När ni svarar i telefon beror det alltid på vilken relation ni har till personen som ringer eller kan det bli annorlunda om ni är ensamma mot att ni har andra personer runtomkring er som familj/kollegor/på stan?

Har nämligen en chef som svarar lite olika när jag ringer därför undran kom upp. Har kommit fram till att det beror lite på om han tex är ensam på firman, hos kund osv.

Nej, jag kör stenhårt på förnamn, och alltid med samma tonfall - spelar ingen som helst roll vem som ringer eller var jag är när det ringer.
Kungen ringer när jag står på nobelfesten: "Förnamn"
Mamma ringer när jag sitter i en stuga i skogen: "Förnamn"
:p
Tror iofs att det har lite att göra med min telefonfobi, jag får en klump i magen bara av att tänka på att jag skulle svara något avvikande när jag svarar i telefonen. Det är lite som en trygghet att veta hur jag svarar på något sätt.
 
Aldrig resp extremt sällan :angel:

På jobbet svarar jag oftast med aktuell information för jag ser vem som ringer och vet oftast vad vi behöver kommunicera om just då. Eller så svarar jag "Hej det är [förnamn]".

Det senare även privat när jag tar mig i kragen och svarar.

Mvh sämst
 
När ni svarar i telefon beror det alltid på vilken relation ni har till personen som ringer eller kan det bli annorlunda om ni är ensamma mot att ni har andra personer runtomkring er som familj/kollegor/på stan?

Har nämligen en chef som svarar lite olika när jag ringer därför undran kom upp. Har kommit fram till att det beror lite på om han tex är ensam på firman, hos kund osv.

Det handlar mest om relation till den som ringer men jag skulle ju inte ranta runt i fel sällskap så att säga.

Men sedan är jag HYPERkänslig för obehagliga typer som som verkar hymla med saker. Är det något sådant du är inne på?
 
Jag svarar oftast hallå eller mitt förnamn om det är är folk jag känner.

Om jag tror det är telefonförsäljare svarar jag hallå. Sen säger jag att jag inte har tid att prata och därefter blockerar jag deras nummer.

Är det ett dolt eller okänt nummer där jag tror det är någon myndighet, min chef, sjukvården eller liknande svarar jag med förnamn och ibland även mitt med efternamn.

På jobbet svarar jag avdelning xxx, mitt förnamn och min titel.
 
Nej, jag kör stenhårt på förnamn, och alltid med samma tonfall - spelar ingen som helst roll vem som ringer eller var jag är när det ringer.
Kungen ringer när jag står på nobelfesten: "Förnamn"
Mamma ringer när jag sitter i en stuga i skogen: "Förnamn"
:p
Tror iofs att det har lite att göra med min telefonfobi, jag får en klump i magen bara av att tänka på att jag skulle svara något avvikande när jag svarar i telefonen. Det är lite som en trygghet att veta hur jag svarar på något sätt.

Full förståeligt. Telefonfobi (antar jag) här med. Nu har jag inga problem med att svara, men när jag ska ringa någon brukar jag gå igenom första dialog med hur jag ska presentera mig osv flera gånger om.
Oftast går det bra med dom jag känner, men kan ha samma problem när jag ska ringa t ex pappa. Att då ha en "standard" att gå till är perfekt för sådana tillfällen.
 
Det handlar mest om relation till den som ringer men jag skulle ju inte ranta runt i fel sällskap så att säga.

Men sedan är jag HYPERkänslig för obehagliga typer som som verkar hymla med saker. Är det något sådant du är inne på?

Jag är analytiskt lagt så kan vara därför jag tror mig hittat ett mönster i det hela, inte alls säkert att det stämmer heller, utan kanske är olika från gång till gång oavsett omgivning.
Nu tror jag inte det är några konstigheter alls i mitt exempel. Utan skulle kunna tänka mig att det mer kan bero på att visa en professionell nivå utåt gentemot kunder och mer avslappnat hemmavid, så att säga.

Edit: Lägger till att det är mindre företag med fåtal anställda som gäller, med väldigt familjär ton så att säga.

Jag själv är rätt så säkert på att jag oavsett vem som ringer använder mitt standardsvar med "Förnamn", om det finns andra runtomkring.
 
Beror naturligtvis på. Är det min privata nalle blir svaret - ja, det är XX, Är det firmans telefon blir svaret- Ruffel o båg AB, vad kan jag hjälpa till med.
 
Ignorerar samtalet om det är från någon jag känner alt. okänt/dolt nummer. Svarar inte på dolda nummer öht och de som känner mig skulle aldrig komma på tanken att ringa mig, då de vet att jag rent principiellt vägrar svara. Mig når man på FB Messenger alt. SMS. Punkt slut.
Är det någon okänt, med icke-dolt nummer, och jag av någon anledning mot all förmodan väntar samtal, svarar jag "Ah, hej, det är Dressyrtjejen".
 
Hej, tja eller hallå om det är nån nära alt kollega (jobbtele). Nummer jag borde känna igen men inte minns vem det är (oftast jobbluren): Förnamn. Nummer jag inte alls känner igen/hemligt: Privat telefon: Förnamn efternamn Jobbtele: Förnamn efternamn kommunen jag jobbar på
 
När ni svarar i telefon beror det alltid på vilken relation ni har till personen som ringer eller kan det bli annorlunda om ni är ensamma mot att ni har andra personer runtomkring er som familj/kollegor/på stan?

Har nämligen en chef som svarar lite olika när jag ringer därför undran kom upp. Har kommit fram till att det beror lite på om han tex är ensam på firman, hos kund osv.

Jag svarar lite mer diskret när jag är på jobbet.
Känns inte så lämpligt att vråla jawohl mein furher eller pizzeria grönt och skönt tex.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 071
Senast: Milosari
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 443
Senast: ptr
·
Skola & Jobb Jag har ett jobb där prio 1 är att svara i telefonen, allt ska släppas när det ringer. Men jag har ju en massa andra administrativa...
2
Svar
20
· Visningar
1 462
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp