Hur ta bort fästing som sitter inne i huden?

__sofia__

Trådstartare
Valpen jag har nu har två gånger de senaste dagarna fått fästingar som satt sig inte på huden utan i huden - de har liksom grävt in sig i huden och satt sig så att endast bakdelen av fästingen har synts utanpå. Jag kan inte påminna mig om att jag har varit med om det tidigare, är det någon annan som har erfarenhet av det? Och hur tar man bort den på bästa sätt? Jag har två olika typer av fästingplockare, dels den gamla traditionella lasso-varianten och dels Otoms fästingplockare. Båda dem förutsätter ju dock att man kan fästa fästingplockaren nära huvudet under fästingens kropp, vilket inte är möjligt på sådana här fästingar eftersom huvudet sitter inborrad flera millimeter innanför hudens yttre hud. Hur tar man bort dem bäst?
 
Om du har fästingmedel sv typen Bravecto eller Nexgard så dör de och hundens kropp tar hand om dem. Annars är det nog svårt att få ut dem om de sitter så djupt.
 
Jag vet inga bra knep så jag brukar vänta några dar tills det blivit lite var runt den så brukar den vara lätt att krafsa loss, annars lossnar de av sig själva.
 
Såna fästingar har jag också ibland, när jag inte märker direkt att de biter mig. Får de tid på sig verkar de dra sig in riktigt djupt. Då är det helt hopplöst att få bort dom hela, huvudet blir alltid kvar. Ibland kan man skära ut det med en liten vass kniv, ibland får man låta det vara och så fixar kroppen det själv genom att det blir infekterat runt och de tappar greppet med sina döda käkar. Men det känns inte speciellt kul de där dagarna när man vet att man går omkring med ett dött fästinghuvud inborrat i huden... Men på hunden är det bara Bravecto som gäller, då slipper man problemen.
 
Jag vet inga bra knep så jag brukar vänta några dar tills det blivit lite var runt den så brukar den vara lätt att krafsa loss, annars lossnar de av sig själva.
Fast det är ju verkligen inte bra att låta dem sitta. Ju längre de sitter kvar desto större risk att någon sjukdom överförs.

Saxat från https://www.fasting.nu/om-fastingar
Fästingar som biter sig fast i huden bör tas bort så snart som möjligt eftersom smittämnen som borrelia och anaplasmabakterier överförs efter 1–2 dygn. Bär fästingen på TBE-virus överförs smittan däremot redan efter kort tid.
 
Fast det är ju verkligen inte bra att låta dem sitta. Ju längre de sitter kvar desto större risk att någon sjukdom överförs.

Saxat från https://www.fasting.nu/om-fastingar
Fästingar som biter sig fast i huden bör tas bort så snart som möjligt eftersom smittämnen som borrelia och anaplasmabakterier överförs efter 1–2 dygn. Bär fästingen på TBE-virus överförs smittan däremot redan efter kort tid.

Men hur får du ut dem ifall det bara är ett huvud som sitter djupt?
 
Fast det är ju verkligen inte bra att låta dem sitta. Ju längre de sitter kvar desto större risk att någon sjukdom överförs.

Saxat från https://www.fasting.nu/om-fastingar
Fästingar som biter sig fast i huden bör tas bort så snart som möjligt eftersom smittämnen som borrelia och anaplasmabakterier överförs efter 1–2 dygn. Bär fästingen på TBE-virus överförs smittan däremot redan efter kort tid.

Och om vi nu ska länka så skriver 1177:
"Försök att få med hela fästingen. Om det blir en del kvar kan du låta det vara."
https://www.1177.se/olyckor--skador/bett-stick-och-vaxter/fastingbett/
 
Det är alltså det som blir kvar (huvudet) man låter vara istf att försöka karva ut det.
Ah, my bad. Jag förutsatte att man gjort ett försök att få bort den. Nu när jag läser igen verkar ju TS ha nog med impulskontroll att tänka efter före hon handlar.
 
Jag kan ju tillägga att jag använde pincett på de två fästingarna som valpen hade som borrade in sig, och tog bort så mycket av fästingen jag kunde utan att göra illa valpen. Men det blev ju en del kvar, så det var därför jag funderade på om det fanns något bättre sätt att göra det på :)
 
Jag kan ju tillägga att jag använde pincett på de två fästingarna som valpen hade som borrade in sig, och tog bort så mycket av fästingen jag kunde utan att göra illa valpen. Men det blev ju en del kvar, så det var därför jag funderade på om det fanns något bättre sätt att göra det på :)
Ja det finns bättre sätt men kräver att man har tillgång till kanyler. Då kan man enkelt peta ut fästingens huvud.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 253
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 366
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp