Hur ta hand om ljus sadel på bästa vis?

westernsuzie

Trådstartare
Har nyligen köpt en ny sadel, en jätteljus och undrar om ni har några bra tips på hur man tar hand om den på bästa vis! (Red dock omkull med den i lördags så den ser inte så ny ut längre :cool: :( )

Jag blir sååå jäkla förvirrad, vissa säger att man ska putsa med diverse oljor (typ netsfoot oil?), andra säger att man inte ska putsa. Vissa säger att man putsar på undersidan av lädret, andra översidan. Någon som har en mycke välbevarad ljus sadel som kan berätta hur ni har gjort? ;)

Hittills har jag inte putsat den alls, har bara spännt fast stigbyglarna lite då och då så de ska snurra sig rätt och så har jag alltid ett jättestort skynke på den när den inte används (har hört att det ska göra att lädret inte blir mörkt).

Sv: Hur ta hand om ljus sadel på bästa vis?

Lädret kommer garanterat att mörkna hur du än gör, och att inte putsa sadeln kan leda till att lädret spricker för att det blir för torrt, tyvärr.

Hos roc*ing-b finns det en läderprodukt som heter Ray Holes Saddle Butter. Ska enligt dem sällan eller aldrig påverka lädrets färg :)

Om lädret spricker så beror det på undermåligt läder, taskig garving, uselt läderarbete och helt enkelt en dålig produkt. En ny sadel av god kvalitet är av vegetabiliskt garvat läder. Vill du mjukgöra den så använd helst läderbalsam (personlig åsikt) och smörj på råsidan av lädret, dvs inte på ovansidan. Om du tar olja på ovansidan på en ljus sadel så blir den inte bara mörk, den blir fläckig. Det är viktigare att du bevarar sadeln i rumstemperatur och att du täcker den med lakan el dyl. Jag har sett min beskärda del av överoljade sadlar. Däremot så finns det inte så mycket olja i världen så att man kan hålla en billig skitsadel mjuk och hållbar.

Hos roc*ing-b finns det en läderprodukt som heter Ray Holes Saddle Butter. Ska enligt dem sällan eller aldrig påverka lädrets färg :)

Men sadeln mörknar av sol och regn, så det går nog inte att bevara den helt.. dock är det nog som Kenneth säger att olja på ovansidan gör sadeln fläckig. Det har min blivit på sina stället :o

Jag använder Lexol för ljust läder, det färgar inte lädret. Det som tyvärr gör att sadeln blir mörkare är användning :) och det kan man ju knappast undvika... Sen är sol och regn stora bovar, regnet kan dessutom göra sadeln fläckig. Jag har ridit med min sadel i regn några gånger, ser inte snygg ut när man kommer hem precis :crazy: men än så länge har det fungerat att torka av den och sedan smörja med lexol så fort man kommer till stallet, gjorde det när sadeln fortfarande var på hästryggen, enklare så lixom :laugh:.
Mina sadlar är alltid i sadelväskor (utom när jag rider förståss ..)

Jag har haft min sadel i ca 6 år nu och den är fortfarande hyfsat ljus. Jag har ett sadelskydd på när den hänger i sadelkammaren och alltid ett regnskydd på när jag rider om det är risk för regn. Skulle jag missa regnskyddet blir den prickig.

Jag smörjer den ytterst sällan och jag ser inga tendenser till att lädret skulle vilja bli smort oftare.

Högsta önskan (om plånboken hade tillåtit) hade varit att ha en sadel som man bara hade på tävling och en annan hemma.

Här är en bild från i somras (på en något tjock "mammamage").

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 719
Senast: Dopy
·
C
Utrustning Jag fick hem min nya sadel igår, en sprillans ny Stubben tristan DL. :love: Jag undrar hur man ska sköta om sadeln på bästa sätt, jag...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Clementine
·
M
Utrustning Jag vet att det redan finns liknande trådar, men jag skulle vilja ha en tråd bara om ST Western;) Jag har tidigare funderat (och...
Svar
5
· Visningar
1 499
Senast: Mount Never Rest
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 130
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023