HUr tänker ni med dyr sadel?

lovehorses

Trådstartare
JAg sitter i ett litet dilemma och tänkte höra hur ni tänker... Velar så mycket fram och tibaka att jag inte vet vad, vill ha andras synpunkter och tänk.

Hitta en sadel till min häst som jag prova ut och den passa jättebra på hästen. Och för mig med för den delen.
Min häst är svår att hitta sadlar åt som passar. Inte den bästa ryggen har hon.:crazy:
Om jag bestämmer mig för sadeln måste jag isåfall ta ett lån för att köpa den för den kostar massor. detta känns lite väl att köpa en sådan sadel. Man vill ju inte att den ska gå sönder, eller i värsta fall inte funka efter ett tag. Samtidigt vet man ju att den passar på henne och hon tycker om sadeln. Och att skulle jag efter en bra framtid skaffa en nny häst. kommer denna sadel att passa på den hästen med stor sannolikhet!

Se vad jag svamlar, detta håller jag på med i mitt huvud.

Så hjälp mig!:laugh:

Sv: HUr tänker ni med dyr sadel?

Kan du bara betala det inom rimlig tid så är det väl inget konstigt. Personligen skulle jag väl inte gjort det men OM jag hade tagit lån för sadel hade jag velat betala av det på max 12 månader, inte mer iaf.

Dels - vad är en dyr sadel, alltså vilken prisklass?

Sen - jag måste säga att jag ärligt inte förstår frågan riktigt :confused:

Visst är det lite drygt att köpa en sadel för säg 15 000 kr och sen behöva byta efter 6 månader (been there, done that - several times) - men det är ju som det är med det - jag har en ung häst.

Nu vet jag som sagt inte vad dyr sadel är för dig, men min nuv t ex kostade 17 000 kr, det är mycket pengar för mig. Men jag sitter ju inte och är rätt att det ska hända något med den, typ att hästen ska gå omkull och ha sönder den. Det kan hända, men OM det händer så - sadeln är ju försäkrad. Och risken minskar inte för en olycka för jag oroar mig.

Däremot så rider jag ju inte genom en granplantering så den riskerar att repas - men det gör jag inte med en 5 000 kronorssadel heller, en sadels andrahandsvärde sitter så mycket i skicket. Och det är ju inte så troligt att man kan ha samma sadel 'för evigt'.

Men, om det finns en billigare och en dyrare sadel som passar hästen - och mig - lika bra och är exakt lika skön osv, sure då väljer jag den billigare. Just för jag inte är gjord av pengar. Men, det händer lika ofta som det är sol en hel sommar ;) Så, man får vara glad ATT man hittat en sadel som passar både hästen och en själv, speciellt när de har lite knepigare ryggar så att säga. Och som jag brukar säga "betala och försöka se glad ut".

Jag tog lån första svängen, köpte då 2 sadlar till en ny häst (en hopp och en dressyr) och lånade 20 000 kr. Det lånet är färdigbetalt nu, men jag är inne på säkert sadel nr 6 sen dess. Men det har finansierat sig själv lite.

Sadel A köptes för 8000 kr till häst 1 (betalt kontant)
Sadel B och C köptes för 8000 kr resp 14 000 kr till häst 2 - detta tog jag lån på 20 000 kr för.
Sen skaffade jag häst 3, sadel B och C passade men han gillade inte riktigt sadel C. Bytte in den och la 2 000 kr emellan och köpte sadel D för 14 000 kr.

Sen med nuvarande häst (häst 3) köpte jag sadel E kontant begagnad för 3 000 kr till inridningen. Stod då alltså sen med sadel A, B, D och E men ingen passade hästen (han har KNEPIG rygg). Provade då ut en sadel, sadel F som kostade 15 000 kr. Finansierade det genom att byta in sadel B och sadel D och gick plus minus noll på det (bytte jämnt).

4 månader (!!) senare passade inte sadel F längre. Så jag bytte in den och la 4 000 kr emellan och köpte sadel G för 17 000 kr.

Det har inte gått många månader, men det är tyvärr (jag viiiiiill inte) dags igen. Jag fortsätter på samma vis - jag kommer att byta in sadel G - lägga lite emellan - och få en ny i samma prisklass ungefärligen.

Jag har lite som princip att inte ta lån om det inte är absolut nödvändigt, oavsett vad det handlar om. Sen måste ju sådana beslut fattas efter din egen ekonomiska situation. Har du fast inkomst och vet att du kommer att ha det så är det kanske en nödvändig investering?
En sadel som både du och hästen trivs med är trots allt A och O.

Jag har en dyr sadel, men betalade på ungefär samma sätt som Alexandra_W, dvs bytte in och lade pengar emellan.

Det där med att den med största sannolikhet kommer att passa en annan häst också skulle jag inte räkna med. Du kan ha tur, men räkna inte med det.

Om det är pengar du rimligtvis kan betala av så är det väl ett vettigt alternativ att köpa sadeln om den passar bra på hästen och dig? Om hästen växer ur den eller om du byter häst, så kan du i regel räkna med att få tillbaka pengar om det är en välvårdad märkessadel. Köper du den ny får du kanske räkna med en värdeminskning till ca hälften men köper du den begagnad brukar de hålla sig i pris. Däremot kan du ju tänka tanken att även om du tappar halva värdet på en ny sadel så är det ju inte värre än att du köpt en billigare sadel utan andrahandsvärde den dagen du behöver sälja. Och under tiden har förmodligen både du och hästen trivts bra i den :)

Jadu..

Sadlar är ju knepiga pga man inte alltid kan köpa den sadel som passar plånboken bäst utan det är en av få ggr det är svårt/omöjligt att kompromissa.

Jag personligen är mot att ta lån om det inte handlar om bostadslån.

Så alternativet för dig är väl att rida barbacka alt ta lån.
Känner du att du har råd att betala av lånet så fungerar väl det.

Nu har jag aldrig behövt ta lån för att köpa sadel men jag har köpt dyrare sadlar och då tänker jag efter vad det är både för märke och modell.

Jag köper hellre en sadel från tex Jaguar, Albion, Prestige mfl som är kända märken med bra kvalitet som har ett bra andrahandsvärde än att köpa tex en Globus sadel som inte alls har ett speciellt bra andrahandsvärde och jag därmed riskerar att göra en större förlust.

För man kan ju helt klart räkna med att sadeln inte kommer att passa i all oändlighet och den kommer att behöva bytas ut ngn gång.

För att svara på lite frågor som folket ställt.
Det är en bomlös sadel som jag är ute efter, ligger runt 20.000 kr :eek::eek::eek:
Jag har köpt tre sadlar till hästen men de passar ett tag och sedan glider fram. Hon har "ingen" manke och bogar som stoppar och platt rygg.
Har hittat ett billigare altenativ på bomlös men man blir ju å fundera att den då passar både mig och hästen när man inte har provat den!

Mina funderingar går fram ochn tibax en samma. Det är bra att ha några som funderar på annat vis. Att man får lite olika synvinklar!

Om sadeln passar ett tag och sedan glider fram - menar du passar en stund under ridpasset, eller att de passar en period och sedan börjar de glida? Om det är det sista så har hon ändrats i ryggen, och det är därför sadeln passar sämre. Då får man byta och fortsätta så tills hästen är 'klar' i ryggen (och sen hålla den i samma muskling, inte alltid det lättaste.. =))

Akta dig för att räkna med att "en bomlös passar alla", alltså att den där bomlösa 'garanterat' kommer att passa nästa häst. Det är tyvärr inte så att alla bomlösa passar alla hästar, lika lite som en och samma bomsadel passar alla. Visst ökar chansen en bomlös ska passa, men jag har haft bomlöst med och vet att så är inte fallet - alls. En bomlös som passar bra i en muskling kan på samma häst inte fungera när hästen musklat om sig med, hur mycket man än trixar med paddar och bygga om/flytta tyngpunkten etc.

Sen om sadeln passar för dig och hästen så står mitt ursprungliga svar kvar oavsett om det är en bomlös eller en bomsadel. Men det kan vara värt att ha i åtanke att det generellt sett är sämre andrahandsvärde/svårare att bli av med en bomlös sadel än en bomsadel. Jag personligen skulle inte lägga 20 K på en bomlös, någon annan berörde det tidigare, men ska jag köpa 'dyra' sadlar (15 K och uppåt) så vill jag det ska vara välkända märken där det finns ett 'säkert' andrahandsvärde och där efterfrågan inte kommer minska om X år. (Vilket kan hända med märken som poppar upp och försvinner t ex).

Vad är det för bomlös? *nyfiken*

Din häst låter precis som min och tyvärr kommer jag att göra dig besviken, en bomlös sadel kommer inte att passa i all oändlighet och det är absolut inte säkert att den passar nästa häst heller.
Det är minst lika mkt tillpassning med en bomlös sadel som med en bomsadel.

Det finns inga genvägar, tyvärr!

Hej!

Min pålla är också en sån där svår sadelhäst (extremkort rygg, överbyggd, rak och extrembred- även om bantad)..

Jag gav upp och köpte en måttbeställd. Jag behövde dock inte ta lån för att lyckas köpa sadeln.

Jag personligen hade inte tagit lån, utan ridit barbacka tills jag hade råd med sadeln, men så avskyr jag lån och vill inte stå i mer skuld än jag redan gör. Men jag förstår dilemmat, man vill ju gärna ha en sadel som passar...

/Lavinia

Din häst låter precis som min och tyvärr kommer jag att göra dig besviken, en bomlös sadel kommer inte att passa i all oändlighet och det är absolut inte säkert att den passar nästa häst heller.
Det är minst lika mkt tillpassning med en bomlös sadel som med en bomsadel.

Det finns inga genvägar, tyvärr!

Fast det är väl inte riktigt sant. Visst måste man passa in en bomlös också, men en bomlös är ju mer flexibel och anpassar sig mer efter ryggen.
Min häst har en rygg som är hopplös för bomsadlar, men verkar passa utmärkt för bomlösa - vid, rund och relativt rak utan någon större manke.

Jag hade inte gett så mycket för en sadel. Om du skaffar en ny häst så är ju chansen ganska liten att den även passar den nya. Leta lite till, du kanske kan hitta begagnat :) ?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: caballus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Stärka 3 åring
Tillbaka