Hur tänker ni om shejping av valpar?

Sv: Hur tänker ni om shejping av valpar?

Det beror väl på motivationen? Dvs om man är en godisautomat eller inte. Jag använder förvisso godis när jag tränar katten men inte bara. Katten är väldigt social och responsiv på ens sinnesstämning så jag gör med honom precis som jag gör med valpar (oavsett om jag shejpar eller ej) - jag berömmer med att bli glad, tjoa, klappa och ha allmänt "party".

Delvis bygger det från början på att föraren och djuret har en relation, annars skulle inte djuret uppleva sig vinna något på att föraren blir glad. Delvis stärker det relationen, djuret upptäcker att det där med "party" är kul. Dvs det är roligt att göra föraren glad och ha kul tillsammans.

Jag är ledsen, men jag förstår ändå inte hur klickern kommer in i bilden (om man ska se vad tråden handlar om). Jag förstår din liknelse och håller definitivt med dig om att kärlek och kel är bättre än bara en boll. Men det är så svårt att dra en gräns sådär, för jag tycker inte att man ser någon som kastar en boll åt hunden och sedan inte gör något mer. Fortfarande så blir det ju en interaktion mellan glad röst, tjoande och kanske kampande när hunden kommer tillbaka= socialt samspel.

Jag har nästan aldrig sett fenomenet förut, att man enbart ger hunden godis tex, utan att berömma, klappa eller på andra sätt samspela med sin hund, så det kanske är därför jag inte förstår.

Jag förstår liknelsen med enarmad bandit bättre, men även där finns det gråskalor. Som sagt så köper inte reserverade/ängsliga hundar klicket från någon annan sådär på en gång och blir skitglada och bara "godis godis". Så enligt mig håller det inte riktigt ändå.

Men som sagt, jag ser det som en omöjlighet att alltid göra så hela tiden i vardagen. Det du beskriver har inte med klickern att göra utan med annat, t ex hur man ser på djuret och relationen till det.

Jag är nog fortfarande inte helt med och tycker nog att du angriper problemet från fel håll alternativt problematiserar ett icke-problem. Om den sociala relationen och sociala motivationen tappas bort på grund av shejping då är man ju liksom ute och cyklar någonstans och har tappat bort en massa saker på vägen.

lite OT så började jag tänka på en grej i The Sims :angel: ang hur man först skapar relationer. För er som inte vet så kommer grannar över och man ska lära känna dom. Om man går för fort fram och ger personen en kram/kyss så blir personen skitsur. Man måste underhålla, ge gåvor och umgås för att komma till det stadiet.

Lite så känner jag inför att skapa en ny relation med en hund. Hunden måste som Trani säger ha något att vinna på att vara med mig och det kanske inte är skitkul i början, även om det är valp eller vuxen hund. Man har ingen relation när man direkt tar hem en liten valp. Så hur skapar man en? Inte enbart genom att slå sig ner och klappa den och busa med händerna. Man ger den mat, godis när den kommer när man ropar, leker med leksaker etc för att få upp intresse. Samtidigt som man naturligtvis tar röst, händer och annat till hjälp.

Det är ju faktiskt helt naturligt, valpar får mat av mamman och leker med sina kullsyskon, även med div kampleksaker och bollar! Det är inte BARA den sociala närheten som är viktig.

Swat;13536058Ni som väljer att köra med shejping/klicker på era valpar i "[U skrev:
uppfostrings"/"vardags[/U]"-samanhang hur tänker ni?
Används shejping-tänket som det alenarådande eller blandas det med "vanlig hanteringsträning"?
Och om ni blandar...hur tänker ni då?
/Swat

Jag tillhör dem som "inte kan träna då jag glömt klickern hemma", fast jag glömmer den aldrig, har nog ett 20-tal klickers spridda överallt.
Däremot så skiljer jag absolut på inlärning och uppfostran.

Fördelarna med att klicka in valpen blir att hunden är van att ge mig beteenden vid inlärning, plus att klickern i sig har en tajming som inte ett "bra" i världen kan ersätta. Jag vill påstå att om man anväder det systemet fullt ut så går det fortare att sätta alla moment jag vill lära min hund.
För den skull så står jag inte och tittar på om min hund står på matbordet, för att sen klicka den när den hoppar ner. Det handlar om ren fostran.
Sen använder jag i princip aldrig fysisk korrigering, och jag använder inte "nej", men det handlar ju om hur jag väljer att fostra. Många tror med det att jag är en mjukis som aldrig bestraffar, vilket är fel. Jag använder bara andra metoder.

Sen tycker jag det är viktigt med relationshöjande aktiviteter, att jag gör saker tillsammans med min hund.

Senast ändrad:

Hm.

Jag shejpar inte in någon slags hantering. Jag klappar, "håller fast", klipper klor, och "är" med hunden helt utan något shejpingtänk.

Däremot kan jag mycket väl shejpa vissa moment, det kan ju t ex vara att jag använder mig av just det tänket när jag vill lära hunden att inte kliva utanför dörren förrän jag säger okej, eller så.

Just hantering och liknande, dvs "helhetslivet" med hunden vill jag inte ha som enskilda träningsmoment, eller så. Det ska funka av bara farten, liksom. Sedan har vi ju de övriga momenten som egentligen också är "vardag", som jag gärna shejpar in; sitt, ligg, gå och lägg dig osv.

Jag är ledsen, men jag förstår ändå inte hur klickern kommer in i bilden (om man ska se vad tråden handlar om). Jag förstår din liknelse och håller definitivt med dig om att kärlek och kel är bättre än bara en boll. Men det är så svårt att dra en gräns sådär, för jag tycker inte att man ser någon som kastar en boll åt hunden och sedan inte gör något mer. Fortfarande så blir det ju en interaktion mellan glad röst, tjoande och kanske kampande när hunden kommer tillbaka= socialt samspel.

Jag har nästan aldrig sett fenomenet förut, att man enbart ger hunden godis tex, utan att berömma, klappa eller på andra sätt samspela med sin hund, så det kanske är därför jag inte förstår.

Nej, för jag ser det så gott som varje gång jag åker till klubben/klubbarna!Visst kan hunden få ett "bra" eller en klapp. Men hur reagerar hunden på behandlingen? Får den leksak snabbt efter? Vad gör den om den inte får godis eller leksak mm? Hur många människor leker med sina hundar utan att involvera en leksak eller liknande mellan? Sedan är det också värt att lägga till att det i din träningsgrupp är så att ni lärt er att klappa hundarna? (tex)
På dig låter det som att du är en typisk lekare/klappare och därför har du kanske en god realtion till din hund?

Jag förstår liknelsen med enarmad bandit bättre, men även där finns det gråskalor. Som sagt så köper inte reserverade/ängsliga hundar klicket från någon annan sådär på en gång och blir skitglada och bara "godis godis". Så enligt mig håller det inte riktigt ändå

Självklart finns det gråskalor/undantag och gud vet alla varianter. SWAT tar ju dock upp ett ganska klockrent exempel, jag ser det så pass ofta att jag måste hålla med henne. Som sagt måste det inte vara en klicker med i bilden, men det är OFTA det.

(Och jag klickar mina hundar, jag tycker verktyget är suveränt...men inte till uppfostran och relation)

lite OT så började jag tänka på en grej i The Sims :angel: ang hur man först skapar relationer. För er som inte vet så kommer grannar över och man ska lära känna dom. Om man går för fort fram och ger personen en kram/kyss så blir personen skitsur. Man måste underhålla, ge gåvor och umgås för att komma till det stadiet.

Lite så känner jag inför att skapa en ny relation med en hund. Hunden måste som Trani säger ha något att vinna på att vara med mig och det kanske inte är skitkul i början, även om det är valp eller vuxen hund. Man har ingen relation när man direkt tar hem en liten valp. Så hur skapar man en? Inte enbart genom att slå sig ner och klappa den och busa med händerna. Man ger den mat, godis när den kommer när man ropar, leker med leksaker etc för att få upp intresse. Samtidigt som man naturligtvis tar röst, händer och annat till hjälp.

Det är ju faktiskt helt naturligt, valpar får mat av mamman och leker med sina kullsyskon, även med div kampleksaker och bollar! Det är inte BARA den sociala närheten som är viktig.

Och jag tog inte in bollar eller godis öht på min valp förrän vi började träna lydnadsmoment. Det är en svårmotiverad och oförig ras, och jag har nog den förigaste och mest lättmotiverade hunden av denna ras jag träffat. Kan det ha ett samband eller är det en slump? Visst, han är något förigare än de flesta i rasen, men anses fortfarande vara en oförig hund.

Och hur många gånger på träningsplanen - nu pratar jag iof om momentträning - har inte ursäkten "Jag har glömt klickern så jag kan inte träna idag" hörts?
/Swat

Jag har faktiskt aldrig hört den, och glömmer själv oftast klickern. Jag är inte direkt handfallen ändå ;)

För mig behöver shejping och "klickertänk" inte ha med en klickerdosa att göra. Jag använder väldigt sällan klicker till och med, men jag använder mig ju av samma princip fortfarande.

Jag shejpar inte mina valpar. Jag tycker klickern är ett bra redskap och använder den i lydnadsträningen men aldrig i uppforstran och vardagslydnad.
Det är stor skillnad på vardagslydnad/allmänt hyfs och tävligslydnad/momentträning och jag använder klicker ibland till det senare alternativet.

Jag tränar väldigt lite moment och tävlingslydnad med mina valpar utan fokuserar på min och valpens relation. Vi leker, brottas och umgås och jag vill att valpen ska se MIG som en tillgång som en trygg och rolig ledare. Jag vill att valpen ska vilja vara med mig för att den känner sig trygg och vi har roligt tillsammans. Inte för att den vill ha godis eller en boll.

Jag ser det så här: En bra relation ger bra lydnad men en bra lydnad måste inte ge en bra relation. Jag tror ofta man stressar med momentträning och vill att valpen ska lära sig allt på en gång.

KL

Verkar som att många försöker försvara klickern som verktyg? Observera att det inte är verktyget i sig som kritiseras, utan just metoden att uppfostra eller träna utan social relation.

Okej jag tror jag förstår lite mer hur du tänker då. Det är så svårt att skriva på forum tycker jag, man pratar ofta omkring varandra fast man eg tänker rätt lika :).

Sen kanske det beror mycket på vad man tränar också? Jag håller ju på med mycket agility och där känns det som att man rent generellt är mer fysisk och "på" sin hund och bufflar och knuffas och busar när man belönar, än tex vid lydnad. Nu låter det som att jag är jätteinsatt men det är så JAG uppfattar det ;). och du har rätt, jag kan ofta "busbråka" som sjutton med min lilla sheltie som morrar som en tok, brottas tillbaka och har skitkul. Jag älskar att vara fysisk med min hund, även om det gäller att ligga och kramas (med hunden PÅ ansiktet suck) eller brottas :love:. Folk brukar undra om hon egentligen är en förklädd terrier eller pitbull, jag förstår inte alls vad dom menar...

Ni som väljer att köra med shejping/klicker på era valpar i "uppfostrings"/"vardags"-samanhang hur tänker ni?
Används shejping-tänket som det alenarådande eller blandas det med "vanlig hanteringsträning"?
Och om ni blandar...hur tänker ni då?

/Swat

Jag vill hävda att "shejpingtänk" absolut inte behöver innebära att man enbart använder en klicker och är mekanisk och opersonlig i sin träning. Jag har enbart tränat med positiv förstärkning med min valp, och han har utvecklats till en väldigt social hund som är enkel att ha o göra med i alla situationer och snabbt tar upp ny information och implementerar det.

Jag har inte shejpat in specifika moment, jag har använt positiv förstärkning för att lära min hund språket och signalerna som behövs för att träningen ska vara lätt och trevlig i framtiden. Alltså att man går undan för tryck, slappnar av på kommando, tar kontakt och läser av sin förare och att han själv ska vara kreativ och försöka lösa problem som uppstår osv.

/Migo
som ser att det ser flummigt ut...

KL

Verkar som att många försöker försvara klickern som verktyg? Observera att det inte är verktyget i sig som kritiseras, utan just metoden att uppfostra eller träna utan social relation.

Det är ju det som är hela grejen! :)
Problemet är ju inte verktyget i sig, utan "fel" träning (som det ju ändå måste vara om man saknar relation).

Swat och du har hört om folk som inte kan träna utan sin klicker, jag hörde senast häromdagen om en som inte kunde ha sin hund lös utan att ha en nyckelknippa i fickan att skramla med, för annars kom inte hunden.
Problemet är ju alltså inte "metoden" eller verktyget i sig; problemet är när man 1, inte har någon relation, måste vara hemskt tråkigt och 2, när man blir beroende av ett verktyg!

Jag vill - som sagt - basera mina hundars relation till mej i vardagen på socialmotivation! Dvs kel, lek, bus, verbalt-beröm.
Inte på att de får godis, leksaker eller någon annan "externbelöning"!

/Swat

Varför tror du inte att det går att shejpa en valp med lek/kamp/kel som belöning istället för godis?

90% av tiden jag jobbar med mina hundar har jag inga händer över för en klicker. Då använder jag ett ord och belönar genom att erbjuda en ärm att kampa med, en lekfull knuff i sidan och lite tafattlek eller kli på magen, beroende på vad hunden då uppskattar mest. Det är fortfarande en betingad förstärkare, används för shejping av beteenden enbart mha positiv förstärkning och träningen är helt operant. Och den bygger i allra högsta grad en stark och sund relation mellan hund och tränare!
En relation som till och med håller ut i fårfållan, där man jobbar med en drift starkare än könsdriften...

/Migo

Jag vill - som sagt - basera mina hundars relation till mej i vardagen på socialmotivation! Dvs kel, lek, bus, verbalt-beröm.
Inte på att de får godis, leksaker eller någon annan "externbelöning"!

/Swat

Fast jag tror många hundägare höjer sig själv till skyarna, "hunden ska komma till mig, för att jag ropar".
Kommer gör den nog, men det har lite med er relation att göra och mycket med konsekvenserna det innebär.

Hunden är egoist, den kommer för att det lönar sig, eller för att den förlorar minst på det. Inte för att "matte är trevligast i världen"

Okej jag tror jag förstår lite mer hur du tänker då. Det är så svårt att skriva på forum tycker jag, man pratar ofta omkring varandra fast man eg tänker rätt lika :).

Sen kanske det beror mycket på vad man tränar också? Jag håller ju på med mycket agility och där känns det som att man rent generellt är mer fysisk och "på" sin hund och bufflar och knuffas och busar när man belönar, än tex vid lydnad. Nu låter det som att jag är jätteinsatt men det är så JAG uppfattar det ;). och du har rätt, jag kan ofta "busbråka" som sjutton med min lilla sheltie som morrar som en tok, brottas tillbaka och har skitkul. Jag älskar att vara fysisk med min hund, även om det gäller att ligga och kramas (med hunden PÅ ansiktet suck) eller brottas :love:. Folk brukar undra om hon egentligen är en förklädd terrier eller pitbull, jag förstår inte alls vad dom menar...

Ja, exakt så! Och precis som du säger har jag fått intrycket att agilityfolk är lite mer fysiska med sina hundar, på rätt sätt dvs :p

Sen använder jag i princip aldrig fysisk korrigering, och jag använder inte "nej", men det handlar ju om hur jag väljer att fostra.

Är "nej" ett negativt ord för dig? Vad säger/gör du för att bryta hunden i ett beteende du inte vill ha eller för att markera att "det där vill jag inte att du gör/vill jag aldrig se igen"?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 696
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 001
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 164
Senast: Aningsfull
·
Hundhälsa Jag är - som många redan vet - en stark förespråkare av "tvångs-gos" och massiv hantering av valpar/unghundar! Min valpar hanteras både... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
9 473
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka