Hur tar ni hand om era stövlar?

Thehitchhiker

Trådstartare
Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till dem. Ofta brukar jag använda lädertvål och ibland balsam. Vad använder ni?
 
Hur jag tar hand om dem? Dåligt. Försöker förvara i en stövelväska och har sånnadär uppblåsbara grejer inuti (som tappar luften hälften av tiden). Putsar med vanlig sadeltvål sporadiskt. Tror aldrig jag smörjt dem..
Använder inte stövlarna så frekvent heller men kan inte påstå att jag tar bättre hand om mina skor+chaps. Är väl skorna som får lite läderfett ibland.
 
På mina billigare och äldre stövlar använder jag sadeltvål. På mina nya och lite dyrare stövlar endast skokräm.
Använder aldrig balsam på stövlar. Möjligen lite olja om de blivit väldigt uttorkade av ngn anledning.
 
Hur jag tar hand om dem? Dåligt. Försöker förvara i en stövelväska och har sånnadär uppblåsbara grejer inuti (som tappar luften hälften av tiden). Putsar med vanlig sadeltvål sporadiskt. Tror aldrig jag smörjt dem..
Använder inte stövlarna så frekvent heller men kan inte påstå att jag tar bättre hand om mina skor+chaps. Är väl skorna som får lite läderfett ibland.
Är också extremt dålig på att putsa av ridskorna...
 
Oooh… inte alls - höll jag på att skriva 🙈
Borstar bort grus och sand, torkar av dem med fuktig svamp/trasa ibland. Tävlingsstövlarna får en omgång med skokräm och puts ibland när de behöver snyggas till men mina vardagsstövlar har inte fått mycket kärlek, de smörjdes med skokräm för typ två veckor sen och jag minns inte att jag gjort det innan (haft dem sen 2015).

I övrigt står de med stövelsträckare och tävlingsstövlarna står i en stövelväska.
 
Borstar bort grus och sand, torkar av dem med fuktig trasa. Putsar dem med skokräm och lite vax.

Lädertvål, balsam och olja hade jag aldrig släppt i närheten av mina ridstövlar.
 
Vid behov spolas de av, tvättas med samma glycerintvål som jag har till alla andra hästlädergrejer, torkas av och smörjs med läderbalsam (också samma som jag har till allt annat som ska smörjas).
 
Jag putsar mina ridskor/stövlar/chaps efter varje användning, precis som jag också gör med träns och sadelgjord. Varierar medlet beroende på typ av smuts osv, menoftastendast vatten. Smörjer vid behov.
 
Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till dem. Ofta brukar jag använda lädertvål och ibland balsam. Vad använder ni?
Alldeles för dåligt...

Men jag har sadeltvål ibland och ibland använder jag läderfett.
De har ändå överlevt ganska länge :) 20+ år och reparerats med läderlappar på insidan av vaden. Jag har ett par nyare också (8 år?) som får samma behandling, dock är de gamla mycket bättre :D När de var nya hade jag läderolja (neatsfootoil på dem, de var väldigt hårda då och fick fin färg av oljan). De är inte ridstövelsvarta utan har samma typ av läderyta som en sadel.
 
Senast ändrad:
Jag brukar borsta av dom och torka rent med våtservetter för läder efter varje användning. Ungefär var tredje gång putsar jag med neutral skokräm.
Mina ridstövlar är svarta så vid behov använder jag även lite svart skokräm.

Har alltid stövelsträckare i så de behåller formen så bra som möjligt.
 
Alldeles för dåligt...

Men jag har sadeltvål ibland och ibland använder jag läderfett.
De har ändå överlevt ganska länge :) 20+ år och reparerats med läderlappar på insidan av vaden. Jag har ett par nyare också (8 år?) som får samma behandling, dock är de gamla mycket bättre :D
20 år?! Inte dåligt!
 
Vad gör skokrämen?
Om man vill kunna putsa stövlarna blanka är det skokräm som gäller - och inget annat. Man får dock vara lite försiktig med skokräm på insidan av skaftet, det kan bli väldigt gnissligt. Om det bara är lädervård och inte glans man är ute efter kan man använda andra typer av läderprodukter.
 
Om man vill kunna putsa stövlarna blanka är det skokräm som gäller - och inget annat. Man får dock vara lite försiktig med skokräm på insidan av skaftet, det kan bli väldigt gnissligt. Om det bara är lädervård och inte glans man är ute efter kan man använda andra typer av läderprodukter.
Gissar att det gäller om man har stövlar som har ett ytmaterial som är menat att vara blankt :) tex svarta ridstövlar med den lite hårdare ickeporösa ytan.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 323
Senast: Squie
·
Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp