Hur tidigt kan man använda en hanhund

P

pentium

betäckning ? Räcker det att han är könsmogen eller ar det andra krav man bör ha ??? Färdigväxt ? Någon som använt en ung hanhund till betäckning ??

Sv: Hur tidigt kan man använda en hanhund

För att hunden ska kunna para en tik räcker det med att han är könsmogen, men alla seriösa uppfödare ser till att vänta tills hanhunden är gammal nog för att man ska ha kunnat utvärdera både hanen och resten av kullen. En väldigt ung hane har ju varken hunnit gå MH, gjort höftröntgen eller andra hälsotester som kan vara lämpliga innan avel. En ung hund har knappast utvecklats klart i kroppen heller och har knappast hunnit visa att den är duktig i arbete.

Lämpligtvis bör hunde vara så pass gammal att han (och hans syskon) genomgått hälsotester (HD/ED-röntgen, ögonlysning etc), gjort MH/MT, meriterats inom för rasen attraktiva grenar och blivit "färdig" i kroppen så man ser vilka kvaliteer hunden har.

Edit: Alltså - vad Red_Chili skrev :angel:

Nja....

Gammal nog för att ha genomgått hälsotester osv - ja.
Gammal nog för att ha samlat egna meriter - inte lika nödvändigt om det är linjen man avlar på och inte individen.

allt ovanstående + att han ska ha nått sin psykiska mognad. Man ska helt enkelt vara väldigt säker på att han blev så bra som man trodde.

Jag håller med du, att meriter inte är nödvändiga för avel. Men för att göra hanen mer attraktiv i avel och "ha på papper" vad hunden är kapabel till är meriter positivt!

Nja....

Gammal nog för att ha samlat egna meriter - inte lika nödvändigt om det är linjen man avlar på och inte individen.

Fast det går väl ofta hand i hand?
En hund är väl oftast inte gammal nog för att vara klar mentalt, hälsotestad osv förrän den är två år gammal.

Låt oss då säga att man tex vill avla på samarbetsvilliga hundar som är bra på lydnadsplanen, agilityplanen eller liknande. Nog för att hunden inte bör hunnit bli champion än, MEN nog kan man se åt vilket håll det går. Tex lydnad kan man väl tävla från att hunden är 10 månader gammal om jag inte minns fel. Då bör man ju hunnit med att iaf starta lydnadsklass 1 när hunden är 2 år. Är det en jakthund borde man ju i alla fall hunnit introducera hunden för jakten och se hur den reagerat.

Ingen fullfjädrad arbetshund än med andra ord - men en hund som man ser att kan arbeta och som man ser att har potential att bli riktigt bra.

Om du nu vill ha en ungefär ålder på en hanhund som går i avel brukar gränsen för de flesta raser vara 2 år tror jag. Men bara för att man kan avla med en hund så ska man inte göra det... Destu äldre och frisk en hund är destu bättre...

Nu är det inte alla raser som har krav på MH tester eller HD röntgen. Utan vissa hälsotester, som PRA, påverkas inte resultaten på samma vis av ålder som HD, AD osv.

Sedan att ta upp saker som jakt, lydnadstävling osv utan att veta ras gör ju diskussionen ganska tandlös. Tänk om människan pratar om en Shi Tzu? Där finns det inga krav på varken mentaltester eller lydnadstävlingar eller ens utställningsmeriter från SKK's sida.
Tillägg: TS kan även prata om en blandras. Som blir då nekad till vissa SKK arrangemang.

Senast ändrad:

Fast samtidight är det ganska många hundar som seglar genom de lägre klasserna på fina poäng men fastnar i trean... Så bara för att hunden presterar bra i appellklass/lyd I och II så behöver den inte vara så strålande som arbetshund.
Det beror ju dock även på vilken ras det handlar om, en cairn i klass III tycker jag är en jättemerit men inte om det gäller bc...

Håller för övrigt med, MINST två år, gärna äldre, så att man sett att hunden verkligen håller måttet och då är chansen större att eventuella ärftliga sjukdomar har hunnit visa sig.

Kanske ska förklara att jag varken äger eller har tänk betäcka med någon...Mest en undran om hur unga de kan vara innan det funkar. Att tiken bör ha uppnått en viss ålder vet ju alla, men hur funkar det med en hanhund ??

Fast det går väl ofta hand i hand?

Nej det gör inte ofta det. Ganska många hundar, t.ex de som sätts på "foder", lever som vanliga sällskapshundar och går i avel baserat på linjer, hälsotester och temperament enbart. Sen beror det på vad det är för ras också förstås.

Minimikrav: fullvuxen och hälsotestat. Meriter utöver det är en (bra) bonus.

Kanske ska förklara att jag varken äger eller har tänk betäcka med någon...Mest en undran om hur unga de kan vara innan det funkar. Att tiken bör ha uppnått en viss ålder vet ju alla, men hur funkar det med en hanhund ??
Tja, det finns nog X antal hundägare med både hane och tik som insett att det kan bära till tidigare än de trodde :crazy:.

Nu är det inte alla raser som har krav på MH tester eller HD röntgen. Utan vissa hälsotester, som PRA, påverkas inte resultaten på samma vis av ålder som HD, AD osv.

Sedan att ta upp saker som jakt, lydnadstävling osv utan att veta ras gör ju diskussionen ganska tandlös. Tänk om människan pratar om en Shi Tzu? Där finns det inga krav på varken mentaltester eller lydnadstävlingar eller ens utställningsmeriter från SKK's sida.
Tillägg: TS kan även prata om en blandras. Som blir då nekad till vissa SKK arrangemang.

Att alla raser inte har krav på olika tester vet jag absolut, framförallt med tanke på att jag själv är ägare av en ras (och insatt i aveln på rasen) där allt förutom utställningsmeriter är att betrakta som ovanligheter.

Men, även om man har en ras som inte har KRAV på tester, så har nog alla rasklubbar rekommendationer på vad en avelshund ska leva upp till. Det kan ha att göra med ålder, önskemål om hälsotester trots att det inte är något krav osv. Enligt mig gör en seriös uppfödare gör, som minst, det som rasklubben rekommenderar.

Även blandraser går att hälsotesta. Man kan ögonlysa, höftröntga och man kan tävla med dem i flertalet tävlingsgrenar.

Nej det gör inte ofta det. Ganska många hundar, t.ex de som sätts på "foder", lever som vanliga sällskapshundar och går i avel baserat på linjer, hälsotester och temperament enbart. Sen beror det på vad det är för ras också förstås.

Rätta mig om jag har fel, men de gånger som foderhundar används i avel trots bristande meriter m.m. (och alltså enbart går i avel pga blodslinjerna) är det erfarna och kunniga uppfödare som använder hundarna. I sådana fall behövs det väl knappast startas en tråd i stil med denna eftersom en så duktig uppfödare som kan avla enbart på linjer, absolut vet vad som krävs i form av ålder, ev tester m.m. för att kunna använda hunden.

Fast samtidight är det ganska många hundar som seglar genom de lägre klasserna på fina poäng men fastnar i trean... Så bara för att hunden presterar bra i appellklass/lyd I och II så behöver den inte vara så strålande som arbetshund.
Det beror ju dock även på vilken ras det handlar om, en cairn i klass III tycker jag är en jättemerit men inte om det gäller bc...

Visst är det så! Men om en hund trots toppenstamtavla inte ens lyckas med något grundläggande som tex lydnadsklass I om det är en "lydnadsras", då kan man ju undra vad som gått snett. Vet man att hunden i alla fall klarar en del, samt vet att hunden har något bra att brås på, då kan man i alla fall anta att hunden kan bli riktigt bra och få bra avkommor.

Sedan tror jag inte att speciellt många uppfödare placerar ut potentiella avelshundar hos fodervärdar som inte alls är intresserade av att göra det man "bör" göra inom rasen. Bara av "vanliga" valpköpare önskas det ju ofta att hunden går MH, blir höftröntgad eller liknande. Jag tror knappast att fodervärdar har lägre ställda krav på sig eller är så okunniga/ovilliga att lära sig att de inte kan få en hund att i alla fall klara av något grundläggande som visar att hunden har någon form av potential att bli bra.

Rätta mig om jag har fel, men de gånger som foderhundar används i avel trots bristande meriter m.m. (och alltså enbart går i avel pga blodslinjerna) är det erfarna och kunniga uppfödare som använder hundarna. I sådana fall behövs det väl knappast startas en tråd i stil med denna eftersom en så duktig uppfödare som kan avla enbart på linjer, absolut vet vad som krävs i form av ålder, ev tester m.m. för att kunna använda hunden.

:confused:
Vad vill du egentligen ha sagt med detta?

TS startade tråden för att lära sig mer, inte för att avla (vilket han/hon redan har skrivit). Ska vi inte bemöda oss om att svara på frågan ordentligt tycker du eftersom TS inte verkar tillräckligt kunnig?

Ditt inlägg förvånar mig, du är inte den jag trodde skulle vara så nedvärderande mot andra.

Beror väl lite på vad det är för ras kanske men inte para en hane under två år tycker jag oavsett ras.

Vad skiljer foderhundar från hemmahundar?

Nja....

Gammal nog för att ha samlat egna meriter - inte lika nödvändigt om det är linjen man avlar på och inte individen.[/QUOTE

Skulle inte välja att köpa en hund efter föräldradjur som inte hade egna meriter. Det är svårt nog idag att få en bra hund eftersom det finns så många oseriösa uppfödare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 397
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 559
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 367
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 252
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka