P
pentium
betäckning ? Räcker det att han är könsmogen eller ar det andra krav man bör ha ??? Färdigväxt ? Någon som använt en ung hanhund till betäckning ??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja....
Gammal nog för att ha genomgått hälsotester osv - ja.
Gammal nog för att ha samlat egna meriter - inte lika nödvändigt om det är linjen man avlar på och inte individen.
Fast det går väl ofta hand i hand?
Tja, det finns nog X antal hundägare med både hane och tik som insett att det kan bära till tidigare än de troddeKanske ska förklara att jag varken äger eller har tänk betäcka med någon...Mest en undran om hur unga de kan vara innan det funkar. Att tiken bör ha uppnått en viss ålder vet ju alla, men hur funkar det med en hanhund ??
Nu är det inte alla raser som har krav på MH tester eller HD röntgen. Utan vissa hälsotester, som PRA, påverkas inte resultaten på samma vis av ålder som HD, AD osv.
Sedan att ta upp saker som jakt, lydnadstävling osv utan att veta ras gör ju diskussionen ganska tandlös. Tänk om människan pratar om en Shi Tzu? Där finns det inga krav på varken mentaltester eller lydnadstävlingar eller ens utställningsmeriter från SKK's sida.
Tillägg: TS kan även prata om en blandras. Som blir då nekad till vissa SKK arrangemang.
Nej det gör inte ofta det. Ganska många hundar, t.ex de som sätts på "foder", lever som vanliga sällskapshundar och går i avel baserat på linjer, hälsotester och temperament enbart. Sen beror det på vad det är för ras också förstås.
Fast samtidight är det ganska många hundar som seglar genom de lägre klasserna på fina poäng men fastnar i trean... Så bara för att hunden presterar bra i appellklass/lyd I och II så behöver den inte vara så strålande som arbetshund.
Det beror ju dock även på vilken ras det handlar om, en cairn i klass III tycker jag är en jättemerit men inte om det gäller bc...
Rätta mig om jag har fel, men de gånger som foderhundar används i avel trots bristande meriter m.m. (och alltså enbart går i avel pga blodslinjerna) är det erfarna och kunniga uppfödare som använder hundarna. I sådana fall behövs det väl knappast startas en tråd i stil med denna eftersom en så duktig uppfödare som kan avla enbart på linjer, absolut vet vad som krävs i form av ålder, ev tester m.m. för att kunna använda hunden.
Rätta mig om jag har fel, men de gånger som foderhundar används i avel trots bristande meriter m.m. (och alltså enbart går i avel pga blodslinjerna) är det erfarna och kunniga uppfödare som använder hundarna. I sådana fall behövs det väl knappast startas en tråd i stil med denna eftersom en så duktig uppfödare som kan avla enbart på linjer, absolut vet vad som krävs i form av ålder, ev tester m.m. för att kunna använda hunden.
Nja....
Gammal nog för att ha genomgått hälsotester osv - ja.
Gammal nog för att ha samlat egna meriter - inte lika nödvändigt om det är linjen man avlar på och inte individen.[/QUOTE
Skulle inte välja att köpa en hund efter föräldradjur som inte hade egna meriter. Det är svårt nog idag att få en bra hund eftersom det finns så många oseriösa uppfödare.