Bukefalos 28 år!

hur tilltalar era föräldrar er?

Mamma säger bara mitt förnamn dvs Ida.

Mina barn tilltalar jag lite olika:
- Deras förnamn
- Efternamn (bara dottern)
- En rad smeknamn
 
Att vuxna människor blir kallad älskling i någon form av sina föräldrar är en smula märkligt, ja.

Sa var det i min familj. Det ar sa himla synd och blir sa begransande. Jag har an i dag svart att kalla mina barn for Alskling ... pa Svenska. Tur vi alla pratar Engelska med varandra oftare och att pa Engelska ar det vanligt att tala om for familj och vanner att man alskar dem. :p
 
Sa var det i min familj. Det ar sa himla synd och blir sa begransande. Jag har an i dag svart att kalla mina barn for Alskling ... pa Svenska. Tur vi alla pratar Engelska med varandra oftare och att pa Engelska ar det vanligt att tala om for familj och vanner att man alskar dem. :p
Det flyter så mycket lättare på engelska. "Jag älskar dig." känns stort och gravallvarligt och avigt. :D Men jag håller med om att det är trist om folk känner att de inte kan fortsätta vara familjära och ömma och använda smeknamn med sina vuxna släktingar.
Inte för att man inte kan vara öm och kärleksfull med förnamn, men jag hoppas det framgår hur jag menar. :)
 
Varför är så många oförstående inför att man kan bli kallad för annat än sitt förnamn? Jag säger älskling, gullet, darling. Är det konstigt?
Jag hade fått rysningar om mina föräldrar kallade mig något av ovanstående. Det är lika obegripligt för mig som att jag skulle kalla dem något av dem samma. En av mina föräldrar har vid något enstaka tillfälle kallat mig vännen när jag har varit ledsen och pratat med dem. Men där går verkligen min gräns. Att bli kallad älskling, gullet och darling tycker jag känns kladdigt och gränsöverskridande.
 
Jag tycker det är jättemärkligt att vissa pussar på sina barns munnar... jag får känslan av incest, men andra tycker det är fullt normalt.... även när barnet är vuxet!
Det är nog en ganska bra metod att smitta ner hela familjen samtidigt 🤷‍♀️
Ja såklart man tycker olika, jag tycker inte att en puss munnen är något sexuellt.
I smittosynpunkt så är jag och mitt lilla barn så nära så där gör det nog till eller från om jag slutar pussa honom; däremot är det väl inte lämpligt att pussa folk hur som helst utanför hushållet.
 
Ja såklart man tycker olika, jag tycker inte att en puss munnen är något sexuellt.
I smittosynpunkt så är jag och mitt lilla barn så nära så där gör det nog till eller från om jag slutar pussa honom; däremot är det väl inte lämpligt att pussa folk hur som helst utanför hushållet.
Pussar är ju underbart mysigt:love: Barnen pussar jag på mycket och ofta, men bara om dom vill. Mamma får en puss på kinden när vi träffas (titt å tätt var 6:e månad typ) pappa får en kram.
Utanför hushållet pussas det icke.
 
Jag hade fått rysningar om mina föräldrar kallade mig något av ovanstående. Det är lika obegripligt för mig som att jag skulle kalla dem något av dem samma. En av mina föräldrar har vid något enstaka tillfälle kallat mig vännen när jag har varit ledsen och pratat med dem. Men där går verkligen min gräns. Att bli kallad älskling, gullet och darling tycker jag känns kladdigt och gränsöverskridande.

Får man krama eller säga jag älskar dig till sina vuxna barn eller är det gränsöverskridande och kladdigt? Och är det kladdigt att säga älskling till småbarn? Jag undrar uppriktigt eftersom jag aldrig har tänkt på det som överskridande, vilket ligger i sakens natur eftersom det är jag som är förövaren. I så fall.
 
Mina föräldrar tilltalar alltid mig med namn.
Men jag antar att det inte är helt normalt.
så tilltalar era föräldrar er med namn eller pronomen eller annat?

Jag kan representera den annorlunda i tråden då, i närmsta familjen kallas jag vanligen ett smeknamn som hängt med från barndomen. Jag blir sällan kallad mitt förnamn, om jag inte blir omnämnd till någon utanför familjen - då är det med förnamn.

Men jag säger även att jag ska "åka och hälsa på mamma" respektive säger mamma i kontakt med henne. Jag säger inte "jag ska hälsa på förnamn", eller "hej förnamn" om det är hon som ringer-

Däremot är vi väldigt okladdiga, väldigt lite känslosamtal, kramar, kärleksyttringar eller sådant. Så jag vet inte om smeknamn måste hänga ihop med gränsöverskridande per automatik.
 
Jag funderade på det eftersom mitt ex inte tilltar med namn.
Det är snarare onormalt.
I min familj, i makens familj, i vänners familjer - alla använder namn till varandra. Smeknamn till vissa som "alltid" kallats det, men namn. Vad skulle man annars säga?
Jo, barn använder mamma/pappa till sina föräldrar (mormor/morfar till dessa), men i övrigt?
 

Liknande trådar

Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 604
Senast: Cambrie
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 995
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC? Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården...
Svar
4
· Visningar
514
Senast: pepp
·
Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 276
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp