Bukefalos 28 år!

hur tilltalar era föräldrar er?

Mina föräldrar kallar mig för mitt namn. Jag har däremot en hel massa smeknamn på min dotter. Nåt ända från när hon var nyfödd.
 
Mina föräldrar har alltid haft diverse smeknamn både på mig och min bror, flera av dem hänger i fortfarande 😊
Jag har inget långt namn som behöver förkortas så det är inga sådana smeknamn utan mer typ gumman, lilla hönan och sånt 😁

Jag minns fortfarande en gång när jag var tonåring och var med mina kompisar på mammas jobb (mataffär), och hon kommer och ropar ett av mina smeknamn (linemaja) genom halva affären så alla hörde. Jag höll på att dö av skam🤪
Har aldrig haft något emot mamma och pappas små kärleksfulla smeknamn men det var inget jag ville att kompisarna skulle höra😆
 
Senast ändrad:
Vissa släktingar kallade mig Tessi när jag var liten. Mamma använde det ibland, men nu är det bara en av mina kusiner som hänger kvar vid det. Annars använder/använde mina föräldrar mitt förnamn. Ibland blir det klassiker som "gumman" eller liknande. På senare år har jag fått börja heta min systers namn.
Pappa är yngst av fyra bröder och farmor började alltid med den äldstas namn och rabblade upp alla innan hon hittade rätt 😅
 
Sällan namn, isåfall om mamma pratar om mig. Annars smeknamn i stil med smulan och olika varianter på dem eller "älskling". Det brukar jag använda när jag pratar med mitt barn också.
 
Mina föräldrar säger mitt namn eller smeknamn nu när jag är vuxen, när jag pratar med mina barn säger jag nog oftast ”älskling” och ibland ”hjärtat” eller deras namn.
 
Mamma säger namn eller smeknamn när hon pratar med eller om mig, jag säger som regel mamma om jag pratar om eller till henne, alternativt säger jag mor om jag pratar om henne.
 
Jag har aldrig haft något smeknamn. Vare sig hemma eller annanstans. Exet försökte i början av vår relation att kalla mig hönset. Men slutade när jag blev tvärarg.

Barnet kallar jag vid förnamn eller gullunge. Avkomman kallar mig vid förnamn när vi är bland folk, mamma när vi är på tu man hand eller mams i skrift.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: sjoberga
·
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 782
Senast: Cambrie
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 079
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC? Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården...
Svar
4
· Visningar
522
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp