Det kan bli krig i Sverige

Ja alltså, jag ställde mig mest frågande till delen om att föräldrar inte låter sina barn integreras.

Den delen missade jag. Tror inte det är särskilt vanligt?


Här tänker jag på de som lever under hedersförtryck. Det är svårt att säga exakt hur många men man brukar tex hänvisa till en undersökning som gjordes 2017 och där man menar att 240 000 ungdomar lever under hedersförtryck i sverige. Sen om vi ska prata om hedersförtryck så drabbar det ju också vuxna, speciellt kvinnor.
Så tyvärr är det inte så ovanligt. Det pratades mkt om detta när Fadime dog men nu tycker jag att man inte pratar så mkt om det. Men jag har genom arbete och vänner lärt känna många som har erfarenhet av detta och det är fruktansvärda historier. Sen tror jag också att det finns ett antal som "ligger i en gråzon" dvs där man inte kan kalla om hedersförtyck men där släkt ändå helst inte ser att ungdomar "blir för svenska."
 
Senast ändrad:
Här tänker jag på de som lever under hedersförtryck. Det är svårt att säga exakt hur många men man brukar tex hänvisa till en undersökning som gjordes 2017 och där man menar att 240 000 ungdomar lever under hedersförtryck i sverige. Sen om vi ska prata om hedersförtryck så drabbar det ju också vuxna, speciellt kvinnor.
Så tyvärr är det inte så ovanligt. Det pratades mkt om detta när Fadime dog men nu tycker jag att man inte pratar så mkt om det. Men jag har genom arbete och vänner lärt känna många som har erfarenhet av detta och det är fruktansvärda historier. Sen tror jag också att det finns ett antal som "ligger i en gråzon" dvs där man inte kan kalla om hedersförtyck men där släkt ändå helst inte ser att ungdomar "blir för svenska."

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tatistik-om-hedersrelaterat-vald-och_h810100/
Jag tycker nog att hedersförtryck är en viktigare fråga än att behöva reduceras till en länk av en interpellation av SD.
 
Jag tycker nog att hedersförtryck är en viktigare fråga än att behöva reduceras till en länk av en interpellation av SD.
ja jag såg det sen. Jag är emot SD så det blev lite tokigt, jag tog fel. länk då även andra inom politiken brukar använda siffor från henne.. Jag ska leta fram själva undersökningen som jag hänvisar till. Det är docenten Astrid Schlytter som man hänvisar till.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amordnade-insatser-for-barn-och-unga_ha02121/

 
Senast ändrad:
ja jag såg det sen. Jag är emot SD så det blev lite tokigt, jag tog fel. länk då även andra inom politiken brukar använda siffor från henne.. Jag ska leta fram själva undersökningen som jag hänvisar till. Det är docenten Astrid Schlytter som man hänvisar till.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amordnade-insatser-for-barn-och-unga_ha02121/

Ah, tänkte väl! Inte direkt fått intrycket av att du skulle ha den partitillhörigheten förut :)
 
Jag reagerade alltså på just den formuleringen, som verkade lägga skulden på föräldrarna och inte se till att det borde vara en mer komplex fråga som också beror på samhällets brister. :)
Den reagerade jag också på men är kanske inte så förvånad med tanke på vem som skrev det 😉

Edit: kan vara så att vi pratar om olika inlägg av olika användare :o
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 372
Senast: Jenka
·
  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
23 995
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp