Hur tjockt täcke har ni?

Joyze

Trådstartare
Vad har ni för täcke på era kusar så här års? Vädret varierar ju verkligen hela tiden, helt svårt att veta hur pass varmt man ska lägga på! Bor i Malmö och den senaste tiden har temperaturen lixom varierat mellan -5 och +10 grader... 'Köpte ett tjockt och mysigt vintertäcke till pållishen i vintras med 400 grams fyllning och hals med 300 g som hon hade på sig dygnet runt (mitt stall byter inte täcken). För nån vecka sen (när det blev lite varmare) bytte jag dock till ett innetäcke på typ 250-300 och ett regntäcke med fleece med halvhals. Men nu funderar jag på att byta tillbaka igen, det är ju så satans kallt och blåsigt :( Det är lixom minusgrader under nätterna.. Ska kanske tillägga att madame är klippt (men sätter ändå päls som en shetlandsponny ;)) och ganska frusen av sig.
Så, vad har ni för täcken på under såna här knasiga väderförhållanden?
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

Då pålle haft sönder sitt vintertäcke har hon nu 150g täcke med helhals. Blåser det mycket så måste hon dock ha ett täcke under för att inte frysa.
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

mina har i dag blåser som fasen och snöblandat regn... mina går på lösdrift annars hade dom ej haft så tjocka täcken på sig..

gammel stoet har ett vinter täcke med 400 g fyllning (haft korsförlamning å får de lätt om hon blir kall)
3 åringen har ett horseware med hel hals och ca 200 g fyllning. var tvungen att raka hennes hals (krav från vet)
hingsten har ett 300 g med flis foder på sig med hel hals.
mammas är dräktig och har ett fodrat regn täcke på sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

Just idag när det är minusgrader och blåsigt så har de 200 g täcken, ena hästen har halsdel till.

Annars nu när det varit plus och en del solsken så har de haft fodrade regntäcken.
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

I dag fick hon ha fleecefodrat regntäcke, det snöar massor och blåser. Någon plusgrad så det är råkallt.
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

Jag bor i närheten av Malmö jag med. :)


Min häst har haft 100 g hela "vintern". De senaste dagarna, med snö/regn och minusgrader har han haft 200 g. Hade 300 g i tisdags när det blåste och snöade så förfärligt. Annars har det varit för varmt med det. Kan tillägga att pållen är oklippt, men har typ sommarpäls och känslig rygg.

Jag lägger inte på tjockare täcke förrän han fryser i det tunnare, så i ditt fall hade jag inte bytt till det tjockare om hästen inte fryser i det den har nu.
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

Vad min pålla har för täcke på beror helt på vädret, hon får lätt ont i ryggen när hon blir kall, så jag gör allt för o hålla henne varm
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

har tagit av det tjocka täcket (300g) och hon har nu ett fleesfodrat regntäcke med halvhals. hon har nästan ingen päls men fryser nästan aldrig!
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

Jag har tre oklippta kallblodshästar och de har i dagarna haft sina fleecefodrade regntäcken. Det har varit snö, snöfall och emellanåt hårda vindar här hos oss hela veckan.

I stallet har de i princip aldrig täcken.

Immer
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

Bor i Malmö och har hästarna ute i snitt 16 timmar per dygn. De har 100 grams täcke med hals. Det har de haft sen i september typ.Är det regn och vind tar jag dock in dem.
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

det är lite olika, jag har ju turen att ha hästarna hemma, så ändras vädret så kan jag gå ut och byta täcke.
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

mina har i dag blåser som fasen och snöblandat regn... mina går på lösdrift annars hade dom ej haft så tjocka täcken på sig..

gammel stoet har ett vinter täcke med 400 g fyllning (haft korsförlamning å får de lätt om hon blir kall)
3 åringen har ett horseware med hel hals och ca 200 g fyllning. var tvungen att raka hennes hals (krav från vet)
hingsten har ett 300 g med flis foder på sig med hel hals.
mammas är dräktig och har ett fodrat regn täcke på sig.

måste fråga, du som har dem på lösdrift hur många uppsättningar täcken har du? har de vindskydd där de kan gå in? går de ute dygnet runt?

hur ofta måste du byta täcken för att de blir blöta m.m är det inte ett himla köpande och lagande av täcken?

måste de ha täcken eller kan de gå utan istället? om de får spara pälsen eller har du klippt dem?
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

jag bor i småland och min islänning är i så oklippt så han går på lösdrift dygnet runt ute utan täcke men har han blitt riden och blivit svettig får han ha först flecetäcke när han äter sitt kraftfoder så det suger ur det värsta och sen får han har sitt regntäcke på sig några timmar, det är typ 100grams foder i det.

sätter på det om det är under 10plus eller om det inte är sol som värmer honom ute.

annars kan han få på sig regntäcket om det regnar flera dagar i sträck och regnet går ner till huden(hänt 1 gång i år)

totalt under alla 3 år jag ägt honom har han haft sitt vintertäcke på sig 3 gånger nåt sånt och sitt regntäcke 4 gånger tror jag så det händer inte ofta.

men detta året har ja börjat att sätta på regntäcket när ja ridit honom eftersom han är oklippt tar det ett tag att torka.

han fryser aldrig har aldrig sett han frysa inte ens i 20minusgrader utan täcke trots att han förra året var klippt på hela halsen och ner lite under magen + på bakbenen.

han hade aldrig sitt vintertäcke den vinter och sitt regntäcke en gång tror jag.

han svettades inte alls lika mkt och torkade jättefort så han behövde det helt enkelt inte.
och han frös inte heller trots att han inte har sådär jättetjock och grov päls som islänningar brukar ha.

fördelen är att mina täcken håller oerhört länge har aldrig tvättat dem hittils:)
 
Sv: Hur tjockt täcke har ni?

Min är satt på boxvila och jag byter täcke efter hur kallt det är = har henne väldigt nära "mitt" hus :)

Hon är inte klippt i år men fällde vinterpälsen i december/januari och är nu korthårig och fin. Har inte varit täckad förrän nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 614
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 712
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 402
Senast: Camigween
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp