Storlek på Horseware-täcken (och lite andra frågor)

Fast om du mäter rygglängden på Amigot så ser du att du måste mätt fel om du mätt hästens rygglängd till 125 cm?

Sen är ponny lite nättare i storlekarna. Men ett Amigo 130 cm är en bra bit mer än 130 cm i ryggen (och samma gäller alla storlekar på Amigo)


Jag mötte manke till svans på ponnyn och fick det till 125.
Sen fick jag prova ett amigo 125, dock deras ponny version.
På henne blev det täcket för litet, tror hennes grova hals såg till så täcket inte låg som det skulle.
Jag mätte dock aldrig längden på täcket men mätte på rambot och det var 143 från manke till svanslappens början om jag inte minns fel.

Sen mätte jag henne från bog till bakben som man ska göra enligt horseware storlekstabell och där var stämde det med 130s mått.

Hästen har ett tjockt vintertäcke med halvhals i 125 och det passar bra.
 
Jag mötte manke till svans på ponnyn och fick det till 125.
Sen fick jag prova ett amigo 125, dock deras ponny version.
På henne blev det täcket för litet, tror hennes grova hals såg till så täcket inte låg som det skulle.
Jag mätte dock aldrig längden på täcket men mätte på rambot och det var 143 från manke till svanslappens början om jag inte minns fel.

Sen mätte jag henne från bog till bakben som man ska göra enligt horseware storlekstabell och där var stämde det med 130s mått.

Hästen har ett tjockt vintertäcke med halvhals i 125 och det passar bra.

Jo, det var bara ett tips. Att oavsett täcke, så du vill inte ha ett som är mätt till125 cm i ryggen (manke-svans), för då blir det för litet om Amigo 130 cm ligger bra.

Det är tyvärr mer sällsynt än vanligt att täcken är den storlek det står när man mäter. Jag har lärt mig att alltid mäta, alltså oavsett märke. 115 cm t ex så jag har mätt säkert tio olika märken. Varierat från 102 - 138 cm i rygglängd. ETT var faktiskt precis 115 cm ;)
 
Tack alla ni som svarat!

Är det ingen i stallet där du står som har ett du kan prova? Är det en stl större eller mindre än du tänkt dig så kan du ju iaf få en uppfattning.

Spontant brukar 135 bli 130 i HW.

Nja, tyvärr bara i helt fel storlek. De andra hästarna (som har Horsewaretäcken) är alla antingen nätta små c-ponnyer, eller stora hästar över 160.
Tittade även lite i andra stallet jag är i, där fanns några ponnyer som hade 125 och det syntes med blotta ögat att det är på tok för litet, de skulle passa mina småponnyer som är bra mycket mindre än stora ponnyn. De stora hästarna hade 145, och det skulle hon drunkna i... Så tyvärr ingen större hjälp där.
Men kanske att jag provar 130 då.
 
Jo, det var bara ett tips. Att oavsett täcke, så du vill inte ha ett som är mätt till125 cm i ryggen (manke-svans), för då blir det för litet om Amigo 130 cm ligger bra.

Det är tyvärr mer sällsynt än vanligt att täcken är den storlek det står när man mäter. Jag har lärt mig att alltid mäta, alltså oavsett märke. 115 cm t ex så jag har mätt säkert tio olika märken. Varierat från 102 - 138 cm i rygglängd. ETT var faktiskt precis 115 cm ;)

Är det någon större skillnad i storlekarna mellan Amigo och rambo?
Var ett rambo 130 som jag köpte och som satt bra.

Lite ot men klickade hem två amigo medium ponny för att få två micklem multibridle gratis.
Kommer dock sälja täckena. :-)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 765
Senast: blayenka
·
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: bejkonfis
·
Utrustning Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan..... Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast)...
Svar
16
· Visningar
5 159
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
1 807
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp