Vintertäcken

Wera

Trådstartare
Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av fråga och det handlar väl mer om en smaksak samt hur frusen hästen är osv.

Jag har en grov ponny, inte särskilt frusen av sig (när han hade som mest vinterpäls svettades han med täcke om solen lyste och det var över -10)
Han har fritt med hö vintertid och kommer in i varmstall från kl 19.00 eller 18.00 beroende på väder.

Vad för täcken tycker ni behövs? Han kommer vara halvklippt nästa vinter. Tävlas inte. Rids bara ut i skogen och på vägarna 5 dagar i veckan 1-2 timmar. Om han får lika mkt vinterpäls nästa vinter som han fick i år, (förhoppningsvis inte, för han stod på lösdrift halva vintern) tänker jag helraka han innan våren/fällning.

Jag har ett ofodrat tunt lätt regntäcke/skaltäcke.
Just nu ett tjockt fodrat vintertäcke (vet inte hur många gram foder, men ca 300?) som är för stort och som jag tänker sälja alt. spara som reserv.
Fleecetäcke när han är svettig/blöt eller att ha under regntäcket om det är lite kyligt.

Jag vet nämligen inte om jag ska ha ett 100 g övergång hemma, samt ett 300 g halvhals vinter och samtidigt kunna ha fleecetäcket under om det skulle behövas.
Eller om jag ska ha ett 200 g och ett 400 g (här där jag bor är det inte ovanligt att det är -15/-25 vissa perioder).
Vad har ni för åsikter/vad för sorts täcke hade ni köpt? Hur många gram osv. (Jag hade tänkt bra begagnade eller lite billigare nya). :bow:
 
Sv: Vintertäcken

Jag har en liten urponny som går på lösdrift och är halvklippt. Jag har ett 100 grams täcke till honom enbart. Har använt två gånger i vinter. Ena gången var under 4 dagar då det typ tsunamisnöade och blåste på tvärsan!

Andra gången var det -20 grader i 2-3 dagar.


Våra hästar har fri tillgång på hösilage om tempen är under -15 ungefär. Annars handmatas dom tre gånger per dygn.
Dom har en ligghall med halm i också att gå in i och vattenkopp att dricka ur.

Men man får väl lära känna sin häst antar jag. Finns andra hästar i hagen vars ägare har fler täcken till dom. Men dom är också av andra modeller än min lilla.
Jag har även en connemara som har haft 100 gram på sig mer i vinter då han är gammal och det känns bättre att täcka honom lite extra än den andra.

Båda har lång päls förutom där dom är klippta då...
 
Sv: Vintertäcken

Seabaz, jag tror jag vill ha tjockare än 100 g för hela vintern, men tänkte att 100 g bör vara bra att ha när det är sol och/eller "bara" -5 grader, ev. upp till -10 men är det under -10 och upp mot -25 vill jag nog ha lite tjockare, (där vet jag inte om jag ska ha ett 300 g eller t.o.m 400 g, för jag har aldrig jämfört och känt på täcken med olika grams foder, så jag vet inte hur stor skillnaden är osv) för han är iaf. van vid att ha täcke hela tiden på vintern. Sen vill jag helst slippa den super tjocka björnpälsen ;) då han lätt blir svettig när vi rider annars.
 
Sv: Vintertäcken

Hästens kritiska temperatur (när den börjar frysa) ligger generellt runt -15. En häst med vinterpäls & som äter mycket grovfoder får en högre kritisk temperatur. Är den ute varje dag så vänjer den sig också vid klimatet.
Om jag halvklipper hästen sätter jag inte på täcke först den blir runt -15 :) är den helklippt åker täcket på vid -5 ungefär.. är det vindstilla och strålande sol får det vara lite mer minus grader för att täcket ska på.

Hästar klarar faktiskt kyla mycket bättre än värme; så därför är jag lite försiktig med att "övertäcka" hästen.

Sen får många för sig att större hästar fryser mer än ponnyer, men egentligen så har även kroppsytan betydelse, ;desto större desto tåligare. (men sen är det mycket annat som spelar in också! som ex. pälsen)
 
Sv: Vintertäcken

Sen får många för sig att större hästar fryser mer än ponnyer, men egentligen så har även kroppsytan betydelse, ;desto större desto tåligare. (men sen är det mycket annat som spelar in också! som ex. pälsen)


Tror nog att man fått det ifrån de tunna "moderna" halvbloden, de får inte så mkt vinterpäls verkar det som. För mig handlar det om ras och typ, inte storlek :) Att de tål kyla bättre än värme (med grovfoder antar jag) gäller även andra djur, som kaniner :) En hannoveranare i vårat stall, (helt oklippt) har MKT mindre vinterpäls än min ponny och då har han ändå fällt 50 % av längden/det värsta haha.
 
Sv: Vintertäcken

*kl

Får den sådan päls att den svettas i solsken med 10 minusgrader skulle jag definitivt inte sätta ett 3-400g täcke på den. Även om den inte kommer ha lika mkt päls nästa år så säger det ju endel om att det är en ganska varm häst...

Jag har en SWB som får björnpäls. Hon fryser i princip aldrig. Jag har henne ute på slättland utan direkt vindskydd och då har jag 50-100g på henne ner till -10 utan problem. Ibland av bekvämlighetsskäl har hon stalltäcket under och då är det 200g totalt och då är hon ljummen under täcket, inte varm för då är det ju ett tecken på att det är för mkt. Jag skulle påstå att hon lätt klarar ner till -20 med 200g, det är jus ällan det blåser eller snöar vid de temperaturerna. En gång har jag sett henne frysa och det var vid -2 och blåst i enbart skaltäcke. Så väta och blåst är mkt värre för dem än kyla. Har din häst dessutom fri tillgång till grovfoder och vindskydd är det ännu mindre risk att de fryser så den borde nog klara sig med 100g.
 
Sv: Vintertäcken

Stjarnfrugt ja han har inget vindskydd och helt öppet i hagen. Nej jag tänkte ju inte sätta på 300/400 g för än isf i -20/-25. Satt just och fundera om jag ska köpa ett 200 g vintertäcke och att det skulle räcka för hela vintern :) ?? Ev även ett 100 g också för mildare dagar men ev med hals (brukar kunna blåsa mer när det är milt, som nu)
 
Sv: Vintertäcken

Jag hade tyckt att 200g vore optimalt för min häst att ha som vintertäcke. Ute rör dom ju sig och din verkar ju ha fri tillgång på foder. Luften under täcket är ju det viktiga, den isolerar och behåller värmen så ett 200g kan mkt väl vara jättevarmt.
Hals är en en smaksak, jag har inga halstäcken. De enda gångerna jag kan se att de skulle ha ett syfte är vid regn/blötsnö och blåst. Då vill det på att rinna in vid bogen. Men min häst fryser inte utan hals så det är inte kyla i sig som är hennes problem, hon har inte ens haft halstäcke när det varit ner mot -40...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 414
Senast: Darkie
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 252
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 544
Senast: Pilot
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp