Hur tolka en månads uppsägningstid?

Måste du säga upp dig precis en månad innan? Har man ett nytt jobb och skrivit på papprena, kan man säga upp sig från sitt gamla med följande formulering mer än en månad innan:
"Jag vill härmed säga upp min tjänst som [arbetstitel] och min sista arbetsdag är [datum].
 
Generellt spelar det ingen roll. Det spelar ingen roll, du har rätt att ta ut semester, tjänstledighet osv.

Jobbar du privat, ska du akta dig noga för att göra nåt utanför överenskommelsen, kommunalt och statligt spelar det mindre roll.

Ett rätt ofarligt sätt att gå runt frågan är att gå med i SAC, varsla om strejk och avblåsa den dagen efter.

(för de som önskar svagare fackföreningar, brist på kollektivavtal och 20-30-talets vilda strejker tillbaka)
 
Om jag säger upp mig 1 juli och har en månads uppsägningstid, blir min sista arbetsdag 31 juli eller 1 aug?

Den blir 31 juli eller 1 juni beroende på om du arbetar privat eller kommunalt bland annat och vad ditt avtal säger i övrigt.
Sen är det ju som folk säger, du behöver inte för den skull vara fysiskt på jobbet i sig om du tex har semester att ta ut osv. Sånt regleras i samband med att du säger upp dig och enligt ditt anställningsavtal i enighet med arbetsgivaren. Vet inte riktigt varför det dök upp i tråden öht iof, utifrån din fråga, men eftersom folk höjde det på tapeten så kommenterar jag även det.
 
Den blir 31 juli eller 1 juni beroende på om du arbetar privat eller kommunalt bland annat och vad ditt avtal säger i övrigt.
Sen är det ju som folk säger, du behöver inte för den skull vara fysiskt på jobbet i sig om du tex har semester att ta ut osv. Sånt regleras i samband med att du säger upp dig och enligt ditt anställningsavtal i enighet med arbetsgivaren. Vet inte riktigt varför det dök upp i tråden öht iof, utifrån din fråga, men eftersom folk höjde det på tapeten så kommenterar jag även det.
Mitt jobb har sommarstängt tom 10 aug. Har sökt in till högskola och då får man ju svar 11 juli, känns så segt att komma in och jobba en dag bara, vill bara bli av med det :/ Vi har semester på sommarn och får ej ta obetald. Tjänstledigt fick jag ej. Är privat.
 
Mitt jobb har sommarstängt tom 10 aug. Har sökt in till högskola och då får man ju svar 11 juli, känns så segt att komma in och jobba en dag bara, vill bara bli av med det :/ Vi har semester på sommarn och får ej ta obetald. Tjänstledigt fick jag ej. Är privat.
Du kan ju alltid prata med arbetsgivaren i så fall. Är det privat är det ju ibland lättare att komma överens om något annat än vad som kanske står i kontraktet.
 
Jag tror inte arbetsgivaren är särskilt sugen på att du kommer in en dag, det finns ju dåligt med skäl för det tycker jag.

Jag hade helt sonika lämnat skriftlig uppsägning och satt sista anställningsdatum till dagen innan (31/7).

"Härmed säger jag upp min anställning, sista anställningsdag 2014-07-31"
 
Jag tror inte arbetsgivaren är särskilt sugen på att du kommer in en dag, det finns ju dåligt med skäl för det tycker jag.

Jag hade helt sonika lämnat skriftlig uppsägning och satt sista anställningsdatum till dagen innan (31/7).

"Härmed säger jag upp min anställning, sista anställningsdag 2014-07-31"
Mjo, fast vill dom att jag kommer in måste jag ju göra det. Hoppas jag kan få besked när jag säger upp mig bara så dom inte ba nåra dagar innan typ "du måste jobba den 11"... dom är inte så bra på framförhållning.
 
Men om du säger upp dig får du ju bekräftelse på det redan när du lämnar in den. Då går det ju inte gärna att ändra sig två dagar innan.
 
Nej, det går inte att ändra sig. De måste ju godkänna mottagen uppsägning, vill de inte acceptera det du skriver få de självklart meddela detta omgående.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det har blivit dags för mig att uppdatera mitt CV, och jag velar lite i vad jag ska ange som slutdatum på min förra tjänst. För att...
Svar
2
· Visningar
610
Senast: JohannaB
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Silver Girl
·
Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp