Ingen uppsägningstid stallplats

kaninälskare

Trådstartare
Hej, behöver lite råd.
Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i princip kunna flytta nästa vecka om så skulle vara fallet och alltså inte behöva betala juli månad, som annars skulle betalas i förskott.

Men om stallägaren har skickat ut faktura för nästa månad (förskott), gör det någon skillnad?

Såklart är det en moralisk fråga också men jag undrar hur det är rent juridiskt.
 
Hej, behöver lite råd.
Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i princip kunna flytta nästa vecka om så skulle vara fallet och alltså inte behöva betala juli månad, som annars skulle betalas i förskott.

Men om stallägaren har skickat ut faktura för nästa månad (förskott), gör det någon skillnad?

Såklart är det en moralisk fråga också men jag undrar hur det är rent juridiskt.

Om du har hyrt en stallplats på obestämd tid så är det jordabalkens regler som gäller om ni inte avtalat om någon uppsägningstid. Uppsägningstiden är då 9 månader enligt 12 kapitlet 4 paragrafen. Sen går det väl oftast att komma överens om annan tid så att det inte blir så lång.

https://lawline.se/answers/vilken-u...-obestamd-tid-och-utan-avtalad-uppsagningstid
 
Om du har hyrt en stallplats på obestämd tid så är det jordabalkens regler som gäller om ni inte avtalat om någon uppsägningstid. Uppsägningstiden är då 9 månader enligt 12 kapitlet 4 paragrafen. Sen går det väl oftast att komma överens om annan tid så att det inte blir så lång.

https://lawline.se/answers/vilken-u...-obestamd-tid-och-utan-avtalad-uppsagningstid
Det gäller endast om man hyrt enbart utrymmet helt utan tjänster.
 
Vad räknas som tjänst? Att någon tar in/ut ens häst mm, eller enbart saker som att stallägaren tömmer gödselbaljan?
Om någon enstaka kringtjänst ingår som att tömma gödselcontainern så blir det mer osäkert vad det räknas som om det skulle leda till en tvist (rättslig). I ett fullservice stall eller ett stall där det ingår en del fodringar, ut och eller insläpp mm är det tydligt att det inte bara är en lokal man hyr.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 845
Senast: Piaff
·
Anläggning Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen. Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 290
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp